Benzin pahalandı, tüketici akıllandı

Benzin pahalandı, tüketici akıllandı

Meral TAMER

Son 6 ayda petrol ürünlerindeki fiyat artışı yüzde 80'e dayanınca, tüketicinin benzine yönelik duyarlılığı da hissedilir ölçüde arttı. Tüketici artık kirli benzin satan bayiyi de eksik dolum yapan pompacıyı da affetmiyor.
Tüketici, benzin istasyonlarında satılan ürünün ve verilen hizmetin kalitesiyle eskiye oranla çok daha fazla ilgili görünüyor. Depoya eksik benzin konulması, benzin aldıktan 300 metre sonra arabanın stop etmesi ya da süper diye aldığınız benzinin motorin çıkması, Türkiye'de öteden beri var olan sorunlar.
Ancak benzin istasyonundan çıkar çıkmaz arabası teklemeye başlayan tüketici, eskiden olduğunun aksine arabasını kendi cebinden tamir ettirmek yerine elinde faturasıyla istasyon sahibinin kapısını çalıyor. Benzini satın aldığı yerde zararını tazmin etmeyi başaramazsa, ana firmadaki yetkilileri ulaşmaya çalışıyor. Hatta Türkiye'deki yetkililerden ilgi görmedikleri için İngiltere ya da Hollanda'daki merkeze başvuranlar bile var.
Tüketicinin benzinde hakkını aramaya başlaması, sanırım Yılmaz hükümeti döneminde benzin fiyatlarının jet hızıyla artmasına bağlanabilir.

Söğütözü Shell benzin istasyonundaki pompacılar, müşterilerin dalgınlığından yararlanarak kaşla göz arasında eksik benzin dolduruyorlar.
İnternet kanalıyla bize ulaşan Ankaralı okurlarımızdan Cemil Ulu'nun aktardığı olay, benzin istasyonlarında zaman zaman görülen küçük çaplı bir üçkağıdı bizlere bir kez daha hatırlatması açısından yararlı.
Geçtiğimiz hafta içinde Söğütözü'ndeki Shell benzin istasyonuna giren Ulu, pompacıdan 3.5 milyon liralık benzin doldurmasını istemiş ve pompacıyı arabayla başbaşa bırakarak kredi kartıyla ödeme yapmak için kasanın yolunu tutmuş. Ve bakın neler olmuş:
"Ben daha benzin dolumu bitmeden geri döndüğüm için olmalı herhalde, görevli "abi kusura bakma, yanlışlıkla 3 milyonluk düğmeye basmışız. Sen onu kontrol et. Biz 500 bin liralık daha dolduracağız" dedi. Ve pompayı arta kalan 500 bin lira için yeniden ayarladı. Doldurmaya başladı. Dolma işleminin çok çabuk bitmesi yüzünden gözüm litre hanesine takıldı. 0.3 gibi bir şey yazıyordu.
İlk başta fazla önemsemeden, telaşla promosyon olarak sundukları yıkama kuyruğuna girdim. Fakat önce 3 milyonluk ayar, ardından 500 binlik benzin bir türlü aklımdan çıkmıyordu.
Birden aklıma pompacının 500 yerine 50 bin liralık benzin koymuş olabileceği geldi. Arabayı bulunduğu yerde bırakıp pompanın yanına gittim. Bu sefer başka bir görevli vardı.
Ben daha lafımı tamamlamadan, ilk pompacı geldi ve elime 450 bin lirayı saydı. Ardından da hiçbir şey söylemeden gitti. Diğer görevli de hata yapmış olabileceklerini söyleyip, işine devam etti.
İlk bakışta öyle gibi durabilir, ama her iki pompacının da hiç itiraz etmemiş olmaları ve 15 - 20 saniye içinde parayı geri ödemeleri, bende bu davranışlarının kasıtlı olduğu kanısını uyandırdı."
Okurumuz böyle düşünmekte meğer çok haklıymış. Zira arkadaşımız İlkay Özcan'ın sorularını yanıtlayan Söğütözü Shell istasyonunun müdürü Adem Yiğit olayı doğruladı. Ayrıca benzer durumların sıklıkla yaşandığını da belirtti. Müşterilerden gelen şikayetler yüzünden neredeyse 10 günde bir pompacı değiştirmek zorunda kaldıklarını söyleyen Yiğit, "12 pompacımız var. Hepsinin başına bekçi dikmemiz olanaksız. Yakaladıkça işten çıkarıyoruz. Ancak bundan sonra yalnız işten çıkartmakla kalmayacak, karakola da bildireceğiz," dedi.

Bostancı yakınlarındaki Shell benzin istasyonunda arabasına yanlışlıkla benzin yerine motorin konan Dr. Feza Kırbıyık'ın başına gelenlere bir süre önce köşemizde yer vermiştik.
Kırbıyık, istasyondaki şaşkın pompacının azizliğine uğramıştı. Okurumuz durumu farkedince depo boşaltılmış, ama çatlayan hava tahliye borusunun parasını kendi cebinden ödemek zorunda kalmıştı.
Ancak anlaşılan yazımız işe yaramış. Okurumuzun bildirdiğine göre Türk Shell duruma ilgisiz kalmamış. Kırbıyık, bize geçtiği ikinci elektronik posta mesajında şöyle diyor:
"Yazının çıktığı gün Shell Genel Müdürlük'ten aradılar ve arabamın tüm hasarını karşılayacaklarını söylediler. Ben de bunun üzerine fatura miktarını ve banka hesap numaramı bildirdim. Bir hafta içinde zararım olan 5 milyon lirayı yatırdılar. Duyarlılıklarından ötürü Rengin ve Öznur hanımla, Türk Shell'e teşekkür ederim."

İki ay önce "0" km bir araba alan Ankaralı okurumuz Erdal Çolak, kirli benzinin kurbanı oldu. Hatta bu yüzden neredeyse ciddi bir kaza geçiriyordu. 17 kasım günü ailece İstanbul'a doğru yola koyulmuşken, Ankara çıkışındaki Petrol Ofisi bayii Taşdemir'den 5 milyon liralık benzin aldı. Yaklaşık 70 kilometre gitmişti ki, araba tekledi ve durdu.
Biraz uğraştıktan sonra arabayı tekrar çalıştırmayı başardı. Ancak yarım saat kadar sonra tam bir kamyonu sollamaya çalışırken araba yeniden duruverdi. Aynı olay Bolu'ya kadar tam 8 kere tekrarlandı. Bolu'da bulduğu bir tamirci, filtrenin kirli benzin yüzünden tıkandığını söyledi. Yeni filtre takıp, depodaki benzini de boşalttı. Tüm bunlar okurumuza 7 milyon liraya maloldu. Çoluk - çocuk yaşadıkları korku dolu saatler de cabası!
Ankara'ya döndüğünde ilk işi, Taşdemir'e uğramak oldu. Ancak dediğine göre "bunlar bizim benzinimizden olamaz" diyerek kestirip atmışlar.
Arkadaşımız İlkay Özcan'ın sorularını yanıtlayan Petrol Ofisi Bayii Taşdemir'in yetkilisi Kenan Ünalır'a göre İstanbul yolundaki 20 kadar istasyon arasında en temiz benzin satanlardan biri kendileri. "Bu istasyonların yalnız 2 - 3 tanesi rafineri benzini satar. Biz de onlardan biriyiz," diyen Ünalır, "kim isterse gelip, benzinimizi inceleyebilir," dedi.
İlkay konuyu Petrol Ofisi bayilik işleri daire başkanı Zübeyir Tanaçar'a da iletti. Bayilerle ilgili şikayetlerin günü gününe yapılması halinde sağlıklı bir sonuç alınabileceğini belirten Tanaçar, "yine de bu istasyondan numune alacağız," dedi.
Bu arada Petrol Ofisi bayileriyle ilgili sorunların yansıtılabilmesi için 0 800 314 73 03 numaralı ücretsiz bir hat açılmış.

Mazotlu benzin yüzünden yepyeni araba servisin yolunu tuttu. Okurumuzun 12 milyon liralık zararını BP karşıladı.
Benzin aldıktan hemen sonra başı derde girenlerden biri de İzmirli okurumuz Yasemin Akalın ve eşi.
Geçtiğimiz günlerde Bornova'daki BP istasyonundan benzin alan çiftin Şahin marka arabası, yolda şiddetle sarsılmaya başlamış. Gaza basıldıkça sarsıntıların da şiddeti artıyormuş. Gidecekleri yere kadar arabayı neredeyse rölantide kullanmışlar.
Birkaç saat sonra gelen Tofaş servisinin teşhisi, "benzine mazot karıştırıldığı" olmuş. Araba yeni olmasına rağmen, benzinle ilgili sorunlar garanti kapsamı dışında tutulduğu için masraf ceplerinden çıkmış.
Kirli benzin yüzünden zorlu saatler geçiren Akalın, "geri dönemeyeceğimiz bir yolda olduğumuz için devam etmek zorunda kaldık. Ama her an bir kaza geçirebilirdik," diyor.
Bu arada okurlarımız bize internetten ulaştıkları gün, BP'nin İstanbul'daki merkezine de olayı anlatan bir elektronik posta mesajı göndermişler. Mesaj yerine ulaşmış olmalı ki, kısa süre sonra BP'nin İzmir bölge müdürlüğünden aradılar ve okurumuzun 12 milyon liralık masrafını karşıladılar.
Arkadaşımız İlkay Özcan'ın sorularını yanıtlayan Bornova BP istasyonu Ekiciler Petrol'ün müdürü Ertan Encü ise olup - biteni ancak bölge müdürlüğü aradıktan sonra öğrendiklerini belirtti. Kendilerinin benzine mazot karıştırmalarının sözkonusu olamayacağını söyleyen Encü, "olsa olsa pompacı benzin tabancasıyla mazot tabancasını karıştırmıştır. Zaman zaman böyle sorunlar olabiliyor. Farkına varılınca, servisimiz depoyu hemen boşaltıyor," dedi.



Yazara EmailM.Tamer@milliyet.com.tr