Lafarge’dan OYAK’a Aslan Çimento

Çimentoda açık ara dünyanın bir numarası Fransız Lafarge’ın 20 yıl önce Türkiye’ye ilk geldiği ve ardarda fabrikalar aldığı günler, dün film şeridi gibi gözümün önünden geçti.
Konumuz 1910 yılında kurulan ve bu yıl 100. yaşını kutlayacak olan Türkiye’nin ilk çimento fabrikası Aslan Çimento. OYAK Otomotiv ve Çimento Grubu Başkanı Celal Çağlar, Darıca’da denize nazır, mükemmel bir limana da sahip olan Aslan Lafarge’ı 30 aralık günü 130.3 milyon euro’yu nakit ödeyerek OYAK Çimento Grubu bünyesine kattıklarını söylerken gururluydu. Çimento sektörüne 10 yıl önce giren OYAK, bu hamleyle birlikte Ege hariç diğer 6 bölgenin tümünde varolmakla kalmayıp, çimento tüketiminin % 30’unun gerçekleştiği Marmara Bölgesi’nin kalbine de
yerleşmiş oluyordu.

‘Sektörün pırlantası’
Gazeteye dönünce arşivimde biraz eşelenip Aslan Çimento’nun, o zamanki adıyla Lafarge-Coppee’ye satışıyla ilgili yazımı buldum (Kasım 1992). Lafarge-Coppee Türkiye’nin o günlerdeki direktörü Bruno Lafont, en az Çağlar kadar gururluydu ve tıpkı Çağlar gibi “Sektörün pırlantasını satın aldıklarını” söylemişti.
Şimdiyse Lafarge Türkiye’den tamamen çekiliyor; tüm gücüyle Çin ve Hindistan’da yerleşmeye çalışıyor.
İlginçtir; OYAK’ın satışı tamamladığı 30 aralık günü, İngiliz The Financial Times gazetesi dünya çimento sektöründe küresel krizle birlikte değişen dengeleri masaya yatırmıştı. Avrupa’da çimento satışları 2007’den bu yana % 33, Amerika’da 2006’dan bu yana % 44 gerilemiş; yakın geçmişe kadar kulaklarından konut fışkıran İspanya, tümüyle havlu atmış...
Dünya çimento sektörünün 5 devinden 4’ü Avrupalı. Ve hepsinin CEO’su 2012’ye kadar ne Avrupa’da ne de ABD’de umut görüyor; sektördeki gerilemenin 2010 ve 2011’de de süreceğini belirtiyor. Çin ve Hindistan,
bu kötümser tahminlerin dışındalar tabii. Dünya toplam çimento üretiminin % 40’ının Çin’de tüketildiğini hatırladığımızda, çimento devlerinin
neden Türkiye gibi ülkelerden
çekildikleri de anlaşılıyor.

En büyük motivasyon liman
OYAK’a dönecek olursak... Aslan Çimento’yu satın almakla sektördeki pazar payını % 15’ten 18.5’e çıkarttıklarını belirten Çağlar, 2007, 2008 ve 2009’da ardarda küçüldükten sonra, baz etkisinin de katkısıyla 2010’da % 8’lik büyüme bekliyor. Aslan Çimento’yu satın almalarındaki en büyük motivasyonun, büyük bir limanı olmasına bağlayan Çağlar’a göre bu liman, sektörün küçüldüğü dönemlerde daha az maliyetle ihracat için can simidi olacak; ayrıca OYAK’ın otomotiv ürünlerinin nakliyesinde de kullanılacak.
OYAK Çimento Grubu, 2009’da cirodaki gerilemeye rağmen % 39 net kâr elde etmiş. Çağlar 2010’da % 40’ın üzerinde net kâr bekliyor; “Yüzde 60’ı borsaya açık olan sektörde biz, 250 bin üyesine en büyük nemayı getiren portföy yöneticisiyiz” demeyi de ihmal etmiyor.