Sponsorluk harcamalarının % 69u spora

Türkiyede vatandaş, şirketlerden eğitim ve sağlık konularında sponsorluk bekliyor, ama şirketlerin tercih ettiği spora ilgisini esirgemiyor

2000: 22 milyar dolar2001: % 12lik artışla 24.5 milyar dolar2002: 26 milyar dolar (2003e ilişkin rakamlar henüz kesinleşmiş değil.) Şirketlerin pazarlama bütçelerinde sponsorluk harcamalarına ayrılan pay, son yıllarda hızla artıyor. Amerikada yayınlanan IEG Sponsorship Reporta göre sponsorluk harcamalarının dünyada son 3 yıllık seyri şöyle: Sponsorluk gerek dünyada, gerekse Türkiyede her geçen gün daha sık telaffuz ediliyor. Belki de bu nedenle tüm dünya için 26 milyar dolarlık rakamı ilk duyduğumda dudak büktüm. Ancak ağustos sonunda Atinada yapılacak Olimpiyatlar için 14 ana sponsorun 40ar milyon dolar vereceğini hatırladığımda, rakamlar yerine oturuverdi.Dört yılda bir yapılan, dünyanın en önemli spor etkinliklerinden biri için toplam ana sponsorluk bedeli 560 milyon dolar. Yıla bölündüğünde 140 milyon dolar ediyor. Gerçi ayrıca pek çok şirket, Olimpiyatlar süresince çok daha küçük çaplı sponsorluklarla, değişik etkinliklere destek veriyor. Ama yine de Olimpiyatlarla ilgili rakamlar, dünyada toplam sponsorluk harcamalarının düzeyiyle ilgili fikir veriyor. 26 milyar dolar Şirketlerin sponsorluk için en hevesli oldukları konu, hiç kuşkusuz spor. Halk arasında yapılan anketlere verilen cevaplar ise şirketlerin tercihiyle taban tabana zıt. Arya Sponsorluk ve İletişim Danışmanlığı ortaklarından Arzu Çekirge Paksoyun verdiği bilgiye göre örneğin Türkiyede vatandaş, şirketlerden eğitim ve sağlık gibi kendi yaşam kalitesini yakından etkileyen 2 hayati konuda sponsor olmalarını bekliyor. Bölgesel kalkınma için eğitim ve sağlığın desteklenmesinin şart olduğunu ifade ediyor. Anketlere göre halkın ikinci tercihi kültür - sanat, özellikle de tiyatroların desteklenmesi.Ancak hepimizin çevremizde tanık olduğumuz gibi spora, özellikle de futbola ilgi katlanarak artıyor. Taraftar, hatta fanatik grubuna katılanlara her gün yenileri ekleniyor. Futbol, spor faaliyeti olmanın ötesine geçerek eğlence - gösteri sektörüne yerleşirken, hem diğer spor dallarını da peşinden sürüklüyor, hem de sponsorluk bütçelerini mıknatıs gibi kendine çekiyor. Mıknatıs gibi çekiyor Şirketlerin 2002deki 26 milyar dolarlık toplam sponsorluk harcamalarının dağılımı şöyle: Spor: % 69Sosyal sorumluluk projeleri: % 9Kültür - sanat: % 6Festivaller: % 9Diğer: % 7 Şirketlerin son yıllarda yoğun ilgi gösterdiği sosyal sorumluluk projelerine harcadıkları para, kültür - sanat ve festival sponsorluklarıyla rekabet edebilecek düzeye gelmiş durumda, ama sporla değil boy ölçüşmek, yanına yaklaşabilmesi bile mümkün değil. Sosyal sorumluluk Sporda ise hepimizin bildiği gibi futbol, açık ara önde. Sportif faaliyetlere sponsor olmak isteyen şirketlerin % 35i futbolu tercih ederken, % 19la basketbol ve % 17 ile yüzme epey gerilerden 2. ve 3. sırada. Zaten Amerikan Forbes dergisine göre sadece futbol, dünyada 12 milyar dolarlık bir sektör haline gelmiş durumda. Dünyanın en zengin kulübü ise piyasa değeri 1.2 milyar dolar olan Manchester United. Ardından 2 İtalyan takım Juventus ve Milan geliyor. Futbol ekonomisinin % 80i Avrupada, dolayısıyla ilk 10a giren takımların da tümü Avrupadan.Not: Gözümle ilgili küçük bir operasyon nedeniyle sizlerden bir süre izin istiyorum. mtamer@milliyet.com.tr 12 milyar dolarlık sektör