Teşekkürler Yılmaz; hem istifa, hem de e-ticaret raporu için...

Türk Sanayicileri ve İşadamları Derneği TÜSİAD’ın e-Ticaret Raporu’nun açıklanacağı dün sabahki toplantıda Başkan Muharrem Yılmaz’ı da dinleyecektik. Olmadı...
Önceki gün akşam üstü başkanlıktan istifa ettiğini açıkladığında içimi bir ferahlık kapladı. Demek ki bu ülkede hâlâ, çok muteber koltuklarda oturan biri, süresi dolmadan makamını bırakabiliyormuş.
TÜSİAD’ın tarihinde bir ilkmiş; eh her şeyin bir ilki olacak tabii!
Her konuyu didik didik araştırırım, bu istifayı kurcalamak içimden gelmedi; keyfini sürmeyi tercih ettim. Yılmaz istifasını açıklarken “komplo” falan bile demedi; TÜSİAD’ın itibarını gerekçe göstermekle yetindi.

Hep ateşten gömlekti
TÜSİAD’da başkanlık koltuğu, aslında her iktidar döneminde ateşten gömlek olmuştur. Rahmetli Ali Koçman’dan Cem Boyner’e, Bülent Eczacıbaşı’dan Ömer Sabancı’ya bütün başkanlar iktidardaki partinin, başbakanın ve bakanların hışmına uğramışlardır. Ancak AKP iktidarının son 5 yılında yaşananların dozu farklı tabii. Yıldırma hareketlerinde de türlü-çeşitli inovasyonlar çıkıyor karşımıza...
Epeydir Yılmaz’ın sahibi olduğu SÜTAŞ’ın bir açığını yakalamak için uğraşılıyordu; vergi denetimleri, gıda denetimleri, hükümete yakın Tekgıda-İş Sendikası’nın tasarrufları... Karşı hamle olarak sulu tezek de az inovatif sayılmaz hani...

Çok esaslı bir rapor
Her neyse Yılmaz’ın çoğumuz için tam sürpriz olan istifasının keyfini çıkartmamı kimse engelleyemez. Hele dün Sabancı Center’da sabahtan öğlene kadar büyük bir dikkat ve ilgiyle dinlediğim e-Ticaret Raporu ile ilgili toplantıdan sonra Muharrem Yılmaz’a ancak çok teşekkür edebilirim.
Rapora gelince... Markafoni’nin kurucu ortağı Sinan Afra başkanlığındaki bir ekip tarafından hazırlanan raporun başlığı hayli uzun: Dijital Pazarın Odak Noktası e-Ticaret: Dünyada Türkiye’nin yeri, Mevcut Durum ve Geleceğe Yönelik Adımlar.”
Afra’nın sunumunu, TÜSİAD Bilgi Teknolojileri Çalışma Grubu Başkanı Erol Bilecik’in moderatörlüğünde Google Türkiye Ülke Müdürü Bülent Hiçsönmez, Bankalararası Kart Merkezi’nin CEO’su Soner Canko, eTohum’un kurucusu Burak Büyükdemir ve BTS&Partners’den avukat Yasin Beceni yorumladılar. Hepsi konusuna çok hâkimdi.

2023 hedefi kaldıysa...
Raporu ayrıca geniş olarak yazacağım, ancak bu yazıda özetle söylemek istediğim şu:
Eğer Başbakan Erdoğan ve bakanlarının hâlâ, 2023 hedeflerine ulaşmak gibi küçük de olsa bir umutları varsa ilk başvuracakları kaynak bu rapor olmalı. Çünkü
e-ticareti kolaylaştırıp yaygınlaştıracak önlemlerin alınmasıyla (1) ihracatın % 63’ünü gerçekleştiren KOBİ’lerin hem maliyetleri ucuzlar, hem de dünyaya açılmaları kolaylaşır. (2) e-ticaretin çarpan etkisi, katma değeri en kolay artırabilecek unsurdur. (3) Doğu
ile Batı bölgelerimiz arasındaki sayısal uçurumları azaltabilir;
hatta e-satın almada eşitlenir.
(4) Bilişim okuryazarlığı geliştirilmesi, e-ticarete güveni de hızla artıracaktır.