Trafikle işe başlayan ilk Başbakan

Trafikle işe başlayan ilk Başbakan

     Ecevit, yeni hükümet açıklandıktan 48 saat sonra 6 bakanıyla birlikte Emniyet Genel Müdürü Bilican'ı ziyaret etti ve 1,5 saat boyunca trafiğin genel sorunları ile bayramda trafik kazalarını azaltmada alınması gereken önlemleri dinledi

       Hükümet pazartesi günü açıklandı. Başbakan Bülent Ecevit, çarşamba öğleden sonra 6 bakanıyla birlikte Emniyet Genel Müdürü Necati Bilican'ı ziyaret etti.
       Yeni hükümet 48 saatini henüz doldurmuşken, tam ayağının tozuyla denebilecek bu ziyarete Başbakan Ecevit, konuyla ilgili 6 bakanıyla birlikte gitti. Başbakan yardımcısı Hüsamettin Özkan, İçişleri Bakanı Cahit Bayar, Turizm Bakanı Ahmet Tan, Sağlık Bakanı Mustafa Güven Karahan, Ulaştırma Bakanı Hasan Basri Aktan ile Bayındırlık ve İskan Bakanı Ali Ilıksoy trafik toplantısına katılan bakanlardı.
       Amaç, trafikle ilgili genel sorunları dinlemek ve Bayram tatilinde trafik kazalarının azaltılmasına yönelik ne gibi önlemler alınabileceğini öğrenmekti.
       Saat 14.00'de başlayan toplantı, öyle nezaket ziyareti falan değildi. Çünkü tam 1,5 saat sürdü. Önce Bilican, 1997'de çıkan yasanın getirdiği yenilikleri anlattı. Fahri müfettişlik sistemini nasıl yaygınlaştırmayı düşündükleri hakkında bilgi verdi. Bayram süresince trafikle ilgili olarak alacakları önlemleri sıraladı.
       Ardından Emniyet Genel Müdür Yardımcısı ve Trafik Hizmetleri Başkanı Şevket Ayaz, görüntülü olarak sinevizyon eşliğinde dünyanın değişik ülkelerinde trafikle ilgili düzenlemeleri anlattı. Türkiye'de trafik kazalarının seyriyle ilgili 1997 ve 1998'e ilişkin karşılaştırmalı istatistik bilgiler sundu. Daha sonra da karayolu trafiğinde güvenliğin artırılması amacıyla Dünya Bankası'nın maddi desteğiyle yürütülmesine başlanan 91 milyon dolarlık projeyi anlattı.
       Bu arada Başbakan'ın başkanlığındaki Karayolu Güvenliği Yüksek Kurulu'nun 3. toplantısının Bayram sonrası gerçekleşebileceği konusunda da umut ışığı belirdi. Aslında kasımda yapılması gereken toplantı, hükümetteki sorunlar nedeniyle gerçekleşememişti. Ecevit, toplantı tarihini Bayram'dan hemen sonra belirlemeyi vadetti.
       Ne var ki medyamız, Ecevit'in o günkü ziyaretleri içinde trafikle ilgili bu 1,5 saatlik toplantıya pek yer vermedi. Buna karşılık Ecevit, o günkü değişik temaslarında sürekli Kırcı ve Yeşil'le ilgili soru yağmuruna tutuldu.
       Gazeteci arkadaşlarımız elbette Kırcı'yı ve Yeşil'i soracaklar. Ama trafiği de mutlaka sormaları gerekirdi. Çünkü trafik, Başbakan'ın çarşamba günkü temaslarının önemli bir parçası. Meslektaşlarım, trafik toplantısındaki bir Başbakan'a Kırcı'yı sorup trafiği es geçtikleri sürece, kendi yakınlarını da trafikte yitirmeye devam edeceklerdir.
       Sayın Ecevit'in ilk temaslarından birini 6 bakanıyla birlikte Emniyet Genel Müdürlüğü'ne yaptığını duymak beni hem çok şaşırttı, hem çok heyecanlandırdı, hem de çok duygulandırdı. Başbakanlık koltuğunda, ülkemizdeki trafik sorununun boyutlarının farkında olan birinin oturduğunu bilmek çok sevindirici.
       Kendisine teşekkür ediyorum.


     Programların yayında olduğu saatlerde İstanbul'da hastası olan doktorunu arayamıyor, acil işi olan telefon başında neredeyse sinir krizi geçiriyor

     Türk Telekom'a göre Avrupa Yakası'nda aynı anda 700 bin kişinin telefon görüşmesi yapabilmesi mümkün. Ancak sayı ikiye katlanınca hatlar kilitleniyor

     Telefonlarının tek numarası Bay Turnike ve Çarkıfelek'ten farklı olduğu için program boyunca akşam evlerinden arananlar ise saçını - başını yoluyor

     Avrupa'da bu tür yarışma programlarında ya 800'lü ya da 900'lü hatlar kullanılıyor. ATV ve Kanal D umarız bu soruna bayram sonrası çözüm bulurlar


       Bay Turnike tek başınayken sorun yoktu. Ama aynı saatlerde Çarkıfelek de canlı yayına geçince İstanbullular için işkence başladı. Akşam saatlerinde hangi 212 kodlu telefonu çevirseniz, "hatlar meşgul" olduğu için karşınızdakine ulaşamıyorsunuz. Hastası olan doktorunu arayamıyor, evine geç kalan çoluk çocuğuna haber iletemiyor. Tabii söylemeye gerek yok. Akşam saatlerinde diğer kentlerden ve yurt dışından da bu numaralara ulaşmak mümkün değil! Sadece araba ve cep telefonları olanlar birbirleriyle rahatça haberleşebiliyorlar.
       10 milyonluk kentin telefonlarını kilitlemeye kimsenin hakkı olamaz. ATV, Kanal D ve yapımcı firmalar umarız programlara bayramda ara verilmesini fırsat bilerek gerekli önlemleri alırlar.
       Bu arada gerek Turnike'nin gerekse Çarkıfelek'in anons ettiği telefonlarla tek bir numara farkı olanların ek bir sorunu daha var: Telefonla haberleşememeleri yetmiyormuş gibi bir de yanlış numara çevirenlere gece boyunca, kendi evlerinin Turnike ya da Çarkıfelek programı olmadığını anlatmaya çalışıyorlar.
       Arkadaşımız Ceyda Karaarslan'ın Türk Telekom yetkililerinden aldığı bilgiye göre Telekom'un santralleri İstanbul'un Avrupa yakasında aynı anda 700 bin kişinin aranmasına uygunmuş. Bu rakam hiç de fena değil herhalde, çünkü bugüne kadar yılbaşı geceleri 1 - 2 saat hariç hatlar meşgul diye İstanbulluların birbirlerine ulaşamadığına pek tanık olmadık. Bu yönde bir tüketici şikayeti de almadık.
       Türk Telekom yetkililerinin belirttiğine göre İstanbul'da 0 212 kodlu 2.5 milyon abone var. Dijital santrallerde aynı anda 100 kişiden 30 kişi arama yapabiliyormuş. Avrupa yakasındaki santrallerin çoğu dijital olduğu için aynı anda arama yapabilen abone sayısı yaklaşık olarak 700 bin civarında. Ancak bu 2 programın birlikte yayında olduğu saatlerde aynı anda aramanın 1.5 milyon adete kadar ulaştığı oluyor, dolayısıyla da Avrupa Yakası'nın telefon sistemi kilitleniyormuş.
       Pekiyi çare ne?
     Başka ülkelerde bu sorunu nasıl hallediyorlar?
       Almanya temsilcimiz Bülent Zarif'den aldığımız bilgiye göre, Almanya'da bu konuda katı kurallar geçerli. Yarışma programları ya 800'lü ücretsiz hatlardan ya da 900'lü ücretli hatlardan numara almak zorunda.
       Londra muhabirimiz Zafer Arapkirli ise İngiltere'de yarışma programlarının telefonlarıyla ilgili bir kural olmadığını, ancak yanlış çevirmeleri önlemek için akılda kalıcı numaralar verilmeye özen gösterildiğini belirtiyor.
       Arkadaşımız Ceyda Karaarslan'ın Çarkıfelek'in yapımcısı ANS Prodüksiyon'un Genel Müdür Yardımcısı Engin Kıymaz'dan aldığı bilgiye göre aslında Türk Telekom da kendilerinden 900'lü hat almalarını istemiş. Hatta Türk Telekom'dan bu yönde baskı yapıldığını da belirten Kıymaz, "ancak 900'lü hat ücretli olduğu için yarışmaya katılma oranı düşer diye tereddüt ediyoruz," diyor.


     Güvercin gasp eden 3 kişinin 44 yıl hapse mahkum edildiği Türkiye'de, trafik cinayeti işleyen 1 milyon 800 bin lira para cezasıyla kurtuluyor. Üstelik hapis de yatmıyor

       Asgari ücret her açıklanışında "şu kadar ekmek ediyor" türü hesaplamalar yapmak adet olmuştur.
       Trafik kampanyamızın yakın takipçisi ve destekçisi İzmirli okurum Dinç Haşimoğlu ise, yeni açıklanan 57 milyon 600 bin liralık asgari ücretle kaç trafik cinayeti işlenebileceğini hesaplamış!
       Haşimoğlu diyor ki:
       "Yanlış park etmenin cezası 5 milyon 600 bin lira, içkili araba kullanmanın cezası 22 milyon lira. Ama trafikte içkili adam öldürmenin cezası sadece ve sadece 1 milyon 800 bin lira! Asgari ücretle bile 30 - 40 kişi öldürebilirsiniz. Bari oldu olacak "araba ile adam öldürmek cezaya mucip değildir" desinler de, bu işi yapanlar bozuk para aramak zahmetinden kurtulsun!"
       Tam da Haşimoğlu'nun mektubunun geldiği günkü Hürriyet'te yer alan habere bakın: "Güvercin gasp eden 3 kişiye 44 yıl hapis!"
       Manisa'da güvercin satmak amacıyla bir kahveye giren satıcının 2 güvercini bıçak tehditiyle gasp edilmiş. Güvercinleri gasp eden 3 kişiden 2'si 16 yıl 8'er aya, biri de yaşı küçük olduğu için 11 yıla mahkum olmuş. Üstelik güvercinler ölmediği halde... Dahası güvercin satıcısı bir süre sonra davadan vazgeçmiş, ama kamu davası sayıldığı için gaspçılar cezadan kurtulamamış.




Yazara E-Posta: m.tamer@milliyet.com.tr

DİĞER YENİ YAZILAR