Osman Ulagay

Osman Ulagay

oulagay@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları
Haberin Devamı


       Önce bir itiraf: 6. Uluslararası İstanbul Bienali'nin ana mekanı olan Dolmabahçe Kültür Merkezi'ndeki yapıtları açılış akşamı görmüştüm, tekrar gidip bakamadım; Bienalin Aya İrini Müzesi'ndeki bölümünü ancak önceki gün gezebildim, Yerebatan Sarnıcı'ndaki işleri ise hala görmedim, oysa bugün bienalin son günü.
       Kendine göre sanatla ilgilendiğini düşünen bir İstanbullu için acı bir itiraf. Dünyanın 32 ülkesinden 56 sanatçının katıldığı bu önemli sanat etkinliğine gerekli ilgiyi göstermediğim için bir kez daha utandım Aya İrini'deki yapıtların tadına varırken. Alıştığımız rutin içinde yaşarken ve ister istemez gündemimize duhul edip içimizi karartan ilkellik ve saçmalıklarla uğraşırken burnumuzun dibindeki sanatsal etkinlikleri es geçebiliyoruz. İstanbul Sanat ve Kültür Vakfı'nın düzenlediği festivallerle bienal İstanbul'daki sanat zenginliğini pekiştiren etkinlikler.
       6. Bienal'de sergilenen işlerden bazılarını sevdim, bazılarının tadına pek varamadım doğrusu, ama benim kişisel beğenimin çok da önemli olmadığını düşündüğüm için tekil yapıtlar hakkındaki görüşlerimi kendime saklıyorum. Bir bütün olarak bienali mutlaka görmeye değer kılan özellik, sanatın günümüzde geldiği noktayı gözler önüne sermesi bence. Resimden görüntüye ve sese, plastikten fotoğrafa ve filme, mekan düzenlemlerine ve özel efektlere uzanan zengin bir çeşitlilik içinde günümüz sanatçılarının insanı yer yer şaşırtan ifade biçimlerini, etkileme yöntemlerini görebiliyorsunuz bu yılki bienalde. Sanatın ne olduğunu bir kez daha düşünmeye zorlanıyorsunuz.
       6. Bienal'in küratörü Paolo Colombo'nun yazdığı gibi, "Günümüzün sanatçıları 'yüksek' ve 'alçak' sanat arasındaki sınırları ve çeşitli sanat kategorileriyle türleri arasındaki hiyerarşileri yıkarak, psikolojik rahatsızlıklardan politik eylemciliğe kadar birbirinden çok farklı konuları tartışmak için verimli bir zemin hazırladılar. Ağırlığını duyuran bir ideolojinin olmayışı geniş bir tepki çeşitliliğine yol açtı."
       Bu çeşitliliği görebilmek için bugün son gün. Bienalin ana mekanı olan Beşiktaş vapur iskelesi yakınındaki Dolmabahçe Kültür Merkezi 10.00 - 20.00, Aya İrini 9.30 - 20.00, Yerebatan Sarnıcı 9.30 - 17.00 saatleri arasında gezilebiliyor. Üç mekan için giriş ücreti 1.5 milyon TL, öğrenciler için 500 bin TL.
       Bu arada AKM'deki Salvador Dali sergisiyle Yapı Kredi'nin Galatasaray'daki galerisinde Ömer Uluç sergisinin de son günleri olduğunu hatırlatalım. Bugünü sanata ayırırsanız sanırım pişman olmazsınız.


Yazara E-Posta: oulagay@milliyet.com.tr