Osman Ulagay

Osman Ulagay

oulagay@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları
Haberin Devamı

Türkiye'nin içine sürüklenmekte olduğu cepheleşme çıkmazının nasıl bir felakete yol açabileceğini gören ve yazan biri olarak, dün sabah Türkiye dışında bir yerde, internetten bizim gazetelerde yer alan haber ve yazılara göz atınca içim daha beter karardı. Daha da karamsar bir havaya girmemek bizim cerideleri terk edip New York Times'ın sayfasına bir göz atayım dedim. İnternetin keşfedildiği bir dünyada insanın ufku, kendi arama ve erişme kapasitesiyle sınırlı. Dünyanın neresinde olursanız olun, internete girdiğiniz anda kendi ufkunuzun belirlediği sınırların ötesinde bir sınır yok sizin için. Eğer kendi ufkunuz dünyada olup biteni izleyip bir anlam çıkartmaya yetiyorsa kimsenin uğramadığı bir köyde de küresel boyutta düşünebilirsiniz. Eğer ufuk pencereniz sizi çete - komplo - ihanet - cepheleşme kısır döngüsünün çıkmazlarına hapsetmişse Manhattan'da, Piccadilly'de ya Şanzelize'de bulunmanız hiçbir şeyi değiştirmez, sizi o çıkmaz sokaktan kurtaramaz. Benim yaş kuşağımda olanlar İmpala'yı mutlaka hatırlar. ABD'nin otomobil devi General Motors'un Chevrolet markasının bu modeli kırk yıl önce Türkiye'de de çok tutulmuş, kuyruklu İmpala sahibi olmak adeta bir statü sembolü haline gelmişti. New York Times'ın haberine göre 1965 yılında ABD'de 1 milyon adedin üzerinde İmpala satılmış. Şimdi kırk yıl sonra İmpala "en çok satan Amerikan otomobili" ünvanını koruyormuş ama yılda ancak 300 bin dolayında İmpala satılıyormuş ve ABD pazarında İmpala'dan fazla satış yapan dört Japon otomobili varmış. Bunlar da Toyota'nın Camry ve Corolla modelleriyle Honda'nın Accord ve Civic modelleriymiş. Bu haberi okuyunca Wall Street Journal'ın hafta sonu sayısında okuduğum başka bir habere dönüp baktım. Mayıs ayında ABD'de General Motors'un oto satışları % 16, Daimler - Chrysler'in satışları % 11, Ford'un satışları % 2 düşmüş buna karşılık Toyota'nın satışları % 12, Volkswagen'in satışları % 36 artmış. Yükselen benzin fiyatları benzin oburu Amerikan arabalarının satışını düşürüyormuş. Ford firması çare olarak her araba alana 1,100 dolarlık bedava benzin dağıtmaya karar vermiş.Öte yandan ABD'de ürettiği her araçtan Japon Nissan 2.249 dolar, Toyota 1,200 dolar kâr ederken General Motor araç başına 2,496 dolar, Ford 590 dolar, Daimler - Chrysler 223 dolar zarar ediyormuş. İmpala'ya ne oldu? International Herald Tribune gazetesindeki ilginç bir haberde ise Avrupa'da iki milyon kişiye istihdam yaratan otomobil üreticilerinin, İngiltere, İspanya ve Portekiz gibi Batı Avrupa ülkelerindeki üretim tesislerini kapatarak Doğu Avrupa ülkelerine taşımakta olduğu belirtiliyor.Bunlar aslında bizi çok yakından ilgilendirmesi gereken haberler. Türkiye'nin ihracat atılımında birinci sıraya yükselmiş olan otomotiv sanayinin geleceği bizim için büyük önem taşıyor. Gelin görün ki çeteleşme - cepheleşme kısır döngüsüne sokulan bir ülkede bunlarla uğraşmaya vakti kalmıyor kimsenin. oulagay@milliyet.com.tr İstihdam nerede?