Serkan Ünsal

Serkan Ünsal

serkan@serkanunsal.com

Tüm Yazıları

Amazon.com ’un Türkiye pazarına gireceği aylardır konuşuluyordu fakat ekonomik konjonktür gereği lansmanın ötelendiğine dair söylemler duyuyorduk. 19 Eylül Çarşamba sabahı açılarak hem söylentilere nokta koydular hem de tüm ekosistemin gündemine oturdular.

Aslında Amazon.com 2012 yılında Çiçeksepeti’ne yatırım yaparak Türkiye pazarıyla ilgili bilgi toplamaya, Türkiye’ye anlamaya başlamıştı. Geçtiğimiz yıllarda buradaki dev oyuncuları satın alacağıyla ilgili dedikodular da çıkmıştı. O yüzden Amazon.com son 5-6 yıldır dillerimizden çok düşmeyen bir dev. Aynı zamanda Apple’dan sonra trilyon dolar değerlemeye ulaşan ikinci büyük şirket.

Haberin Devamı

Asya’da Çin, Hindistan, Japonya, Singapur’da; Kuzey Amerika’da Kanada, Meksika, Amerika Birleşik Devletlerinde; Avustralya’da, Güney Amerika’da Brezilya’da; Avrupa’da ise Fransa, Almanya, İtalya, Hollanda, İspanya ve İngiltere’den sonra Türkiye’de yerel e-ticaret platformu açmış bir devden bahsediyoruz. Doğu Avrupa’da girişimlere yatırım anlamında yarıştığımız bir çok ülke olduğundan bahsetmiştik fakat o ülkelerin yerine Türkiye’de olmaları ülkemizin potansiyelini vurgulamak açısından önemli. Avrupa’da en son 2014 yılında Hollanda’da açılan dev, o yıldan sonra ilk olarak Türkiye’de açılmış oldu. Amazon.com geçtiğimiz yıl Dubai merkezli e-ticaret girişimi souq.com ‘u satın almıştı. Yani bu girişimi de sayarsak Amazon’un bu bölgedeki ikinci iştiraki olduk.

Amazon.com'un gelmesi neden önemli diyebilirsiniz ? Hatta yabancı bir siteden niye alışveriş yapalım, yerli site dururken de diyebilirsiniz. Şöyle açıklayım, birincisi dünya devi bir firmanın Türkiye pazarına güvenmesi itibar anlamında önemli. İkincisi bu dünya devi burada bir sürü yatırım yapacak, para harcayacak, istihdam yaratacak, buradaki çalışanlara kendi çalışma kültürünü öğretecek, global bir devin parçası nasıl oluru öğretecek. Aynı zamanda rekabeti kızıştıracak ve bu sayede kazanan müşteri yani bizler olacağız.

Tabi benzer bir şeyi geçtiğimiz aylarda hem Trendyol’un %82.06 hissesini 700 milyon dolara yakın bir paraya satın alan ve yatırımcılarını mutlu eden hem de sonrasında sermayeye yaklaşık 133 milyon dolar para koyup hedefleri büyüten Ali Baba için de söyleyebiliriz. Hatta Ali Baba ve Amazon’un Türkiye pazarında rekabet etmesi oldukça enteresan bir pazar yaratacak diyebiliriz. Pazar kızıştıkça ve güçlendikçe hem girişim ekosistemi bir çok şey öğrenecek, hem de bir çok fayda müşteriye yansıyacak.

Haberin Devamı

Amazon.com'u bilmeyenler için söyleyelim hem kendisi ürün satıyor hem de üzerindeki satıcılar ürün satıyor, yani aynı zamanda bir pazar yeri. Şu anda Hepsiburada, N11, Gittigidiyor, Sahibinden gibi platformlarda olan satıcılar Amazon.com'da da dükkan açtılar, açacaklar. O yüzden Amazon.com aynı satıcılarla rakiplerine göre nasıl fark yaratacak ilerleyen aylarda göreceğiz. Ya N11 gibi çok büyük kampanyalarla müşteriyi kendilerine alıştıracaklar ya da müşteriye çok iyi hizmet sunarak bağlılık yaratmaya çalışacaklar.

Sadece Amerika’da olan hizmetleri getirdikçe, satın alma gücünü ve stok yönetim gücünü kullandıkça Türk insanı Amazon.com ‘u sevecektir. Tabi bunlar ne kadar gecikirse o kadar da büyük hayal kırıklığı olabilir. Biz bardağın dolu tarafından bakalım ve Amazon.com'a hoşgeldin diyelim. Hatta Trendyol vasıtasıyla Türkiye’ye gelen Ali Baba’ya da hoşgeldin diyelim. Umarım Türkiye’de e-ticaret üst seviyeye çıkar, hem girişim ekosistemi kazanır hem de müşteri kazanır.