Mart ayında 3 girişim 9.2 milyon dolar yatırım aldı

Eklenme Tarihi05.04.2018 - 23:49-Güncellenme Tarihi05.04.2018 - 23:49

Startups.watch rakamlarına göre Mart ayı girişimlere yatırım anlamında oldukça sessiz geçti. Sadece Doctor Turkey, Olev ve Insider yatırım aldı. Tabi bunlar yatırım turu tamamlanmış, açıklanan ve Türkiye merkezli girişimlere yapılan yatırımlar. Dokuz tane yatırım henüz yatırım turu tamamlanmadığı için beklemede. Yatırım turu tamamlanmayanların tamamı tohum yatırım.

Doctor Turkey, Türk Telekom’un kurduğu yatırım şirketi TT Ventures’dan yatırım aldı. Ülkemizde kurumların yatırım yapmaya başlaması adına çok güzel bir hamle oldu. Önümüzdeki aylarda kurumlar kendi yatırım şirketlerine kurarsa veya “Limited Partner” olup yatırım şirketlerine yatırım yaparsa girişim ekosistemimiz biraz daha büyür.

Olev, şehiriçi yolculuk kapsamında mobil uygulama üzerinden VIP araç çağırma hizmeti sunuyor. Girişimin Keiretsu Forum Türkiye’den aldığı yatırım ile kurumsal pazarda daha da büyüme hedefi var.

Insider dünyanın en büyük yatırım şirketlerinden Sequoia’nın Hindistan fonundan yatırım aldı. Bu yatırımın 8 milyon doları yatırım, 3 milyon doları ise mevcut hissedarların hisselerini satın alması ile gerçekleştir. Mevcut hissedarlardan Galata Melek Yatırım Ağı bir kısım hissesini satarak TL bazında yaklaşık 5 yılda yatırıdığı parayı 100’e yakın katlamış oldu. Bu da melek yatırımcılar ve ağlar için, sabırla bir girişimin büyümesine katkıda bulunduklarında, yatırdıkları paranın ne kadar büyüyebileceğine çok güzel bir örnek oldu.

Yurtdışındaki Türk girişimciler ise geçtiğimiz ay 52 milyon dolar yatırım aldılar. Netsparker 40 milyon dolar, Streetbees 12 milyon dolar ve Ozzy tohum yatırım aldılar. Sinemia ve Seven Bridges girişimleri de yatırım aldıklarını açıkladılar fakat onlarla ilgili detaylar mevcut olmadığı için netleşince onları da yazılarıma dahil ederim.

Netsparker İngiltere’de Ferruh Mavituna tarafından kurulmuş bir web güvenliği girişimi. Streetbees Tuğçe Bulut’un kurucu ortağı olduğu araştırmaların kullanıcılar tarafından yapıldığı bir platform. Yani şöyle açıklayım, örneğin bir bölgedeki pazardaki domates fiyatlarını toplamak istiyorsunuz, o bölgeki insanlara Streetbees üzerinden ulaşıyorsunuz ve ücret karşılığı bu bilgileri topluyorsunuz. Ozzy ise lokasyon bazlı dijital açıkhava reklam platformu.

Insider’ın da genel merkezini Singapur’a taşıdığını düşünürsek şu anda globalleşmenin yolu maalesef hala yurt dışına gitmekten geçiyor. Bu durumu aşmanın bir yolu girişimciler için uygun hukusal, ticari, regülatif ortamı sağlamaktan geçiyor. Futbolun gelişimi için nasıl çok iyi tesisler, stadlar yapılıp bir atılım yapıldıysa girişimcilikte de benzer hamleler yapılması gerekiyor. Batı Avrupa ve Amerika’lı girişim sermayesi fon yöneticileri,  “Güney Doğu Avrupa ve Orta Doğu’da hukuksal, ticari, regülatif en iyi ortam kesinlikle Türkiye” diyene kadar değişim içinde olmamız gerekiyor. Yabancı yatırımcı bu cümleyi kurduğunda tersine böyün göçü de başlar, civar ülkelerin en iyi girişimcilerini de çekmeye başlarız ve doğal olarak bir girişim merkezi oluruz. Bu konuda da Estonya, İsrail, Singapur ülkeleri detaylı incelenebilir. Özellikle Estonya’nın nasıl birçok ülkeden girişimci çektiği masaya yatırılıp haftalarca tartışılmalı. Yoksa Türkiye girişimciler için ilk adımı atmak için yeterli fakat globalleşmek için yetersiz bir ülke konumuna düşebilir.