Sina Koloğlu

Sina Koloğlu

s.kologlu@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları
Haberin Devamı

TELEVİZYONA YATIRIM YOK
4K çözünürlükte yayıncılık ve televizyon satışları pek konuşuluyor. Merak ettim durum nedir diye, piyasanın bu işleri bilenine sordum. “Bu çözünürlükte yayın yapabilmek için yatırım yapmak lazım. Sektörde iki yıldır yatırım yok” cevabını aldım.
10 milyon dolar lazım
Yani hiçbir kanal yatırım yapmıyor, yapamıyor. “Sektörde iki yıldır yatırımlar durmuş... Bildiğiniz gibi büyük kanallar artık HD... Yeni trend 4K için kanalın en az 6-10 Milyon dolar’lık yatırım yapması gerekiyor. Kurların bugünkü durumu ve mevcut kriz de yatırımı imkansız hale getirdi. 4K için tüm kameraları, (aktüel, stüdyo, haber) reji, yayın ve canlı yayın teknik ekipmanları için değişim gerekiyor.” Bir bilenin dediği böyle... Malum bir TRT’nin 4K yayını var. Bir de Digtürk 4K yayını var. İki maçı bu çözünürlükte veriyorlar. Yıldız paketi artı üzerine 20 TL daha vermek lazım! Bir bilgi daha verelim. Turkcell TV Plus platformunda ‘Love Nature 4K’ belgesel kanalı yayına başladı. Peki biz 4K çözünürlüğü olan LED TV’de farkı anlayabiliyor muyuz?
‘Öyle kolay değil’
“SD ve HD arasındaki yayın farkı kalitesiniz görebiliriz aldığımız bir televizyonda. Fakat HD ve 4K farkını görmemiz çok zor. Evdeki TV’nin büyüklüğü 80 üzerine çıktığı zaman 4K ile HD farkını anlayabiliriz” gelen yorum böyle... Yani 20 milyonluk bir televizyon gerekiyor! Ve bu hani diyorlar ya “Sırada 8K var, sonra 16K gelecek” diye... Bu ‘evimizin duvarının bile yetmeyeceği’ anlamına geliyor! Peki ‘4K, 8K’ televizyonların hikayesi nedir?
Alsak alsak 4K alsak!
Teknolojiye karşı değilizi tabii ki... Görüntünün en güzelini daha daha güzelini keşfetmek, böyle bir televizyona sahip olmak hepimizin isteği. Dünya Kupası’nı ya da Şampiyonlar Ligi maçını böyle keyifli izlemeyi kim istemez. Ama bu hikayenin sonu yok. “2019’da satılacak 8K TV’ler ise insanlar istediği için değil, rekabet eden arge departmanları gelişmiş büyük üreticilerin öne çıkmak ve tercih edilme sebebi olmak için pompaladıkları bir ticari materyal. Toplumların büyük çoğunluğu HD’nin bile ne olduğunu bilmezken, satıcıların onlara daha büyük rakamlardan bahsetmesi 8K , 4K dan daha iyi birşey rakam daha büyük, onu alalım ileride almayız kandırmacasından ibaret. ‘Sahip değilsen, eziksin’ pazarlama stratejileri...”