Songül Hatısaru

Songül Hatısaru

songul.hatisaru@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları

Formasına HeForShe logosunu alan Fenerbahçe, kadınlara karşı ayrımcılığı, şiddeti ve cinsiyetçi tezahüratları önlemeyi amaçlıyor. Fenerbahçe bu golle sosyal sorumluluk şampiyonu olur.

Milyonların izlediği ‘Müslüm’ filmi 1960’lardan, günümüze kadına şiddet konusunda hiçbir şeyin değişmediğini gösteriyor. Müslüm Gürses’in babası filmde, sürekli şiddet uyguladığı karısını sonunda bıçaklayarak öldürüyor.

Ahmet Kural, Sıla örneği kalbürüstü kesimin dahi hayat arkadaşına fiziksel şiddet uyguladığını gösteriyor.

Haberin Devamı

Kendimizi kandırmayalım, Türkiye’de kadına şiddet azalmıyor, artıyor. Üstelik her sınıfta... Kadınların eğitim düzeyi artsa da, üst gelir sınıfında yer alsalar da bu, şiddete uğramalarını engellemiyor. İstatistikler yalan söylemez!

Mevcut tablonun değişmesi için toplumun yarısını oluşturan erkeklerin kadınlarla her ortamda yan yana durması önemli. Hem de büyük toplumsal hareketler ve rol modellerle. Mesela bir futbol stadyumunda...

Fener 1 - Şiddet 0

Fenerbahçe Başkanı Ali Koç, BM kadın hakları savunucusu Elizabeth Nyamayaro’a isminin yazılı olduğu, HeForShe’nin kurumsal renklerinden oluşan pembe-lacivert formayı hediye etti.

Sponsor Tüpraş

Bu nedenle, Koç Holding Dış İlişkiler ve Kurumsal İletişim Grubu Direktörü Oya Ünlü Kızıl’ın davetiyle gittiğimiz Fenerbahçe Ülker Arena stadında şahit olduklarımız gerçekten çok özel anlardı.

Dünya çapında 25 milyonu aşkın taraftarıyla büyük bir sivil toplum gücüne sahip olan Fenerbahçe Spor Kulübü, artık formasının kolunda BM’nin kadın hareketi HeForShe’nin logosunu taşıyacak. Projenin destekçisi Koç Grubu şirketi Tüpraş... 2019 sonuna kadar konuyu spor camiasının gündeminde tutacaklar. Toplumsal cinsiyet eşitliği mesajları, kadın ve çocuk dostu stat uygulamaları, kadın ve kız çocuklarına yönelik her türlü ayrımcılığa sıfır tolerans yaklaşımıyla bu alanda ulusal ve uluslararası spor kulüplerine öncülük yapılacak. Kulüp genelinde toplumsal cinsiyet eşitliği eğitimleri verilecek, sporcular, teknik ekip ve kulüp çalışanları da dayanışma halinde konunun sözcülüğünü üstlenecek.

Haberin Devamı

Özlenen hareketler

BM Genel Sekreter Yardımcısı ve BM Kadın Birimi İcra Direktörü Başdanışmanı ve HeForShe Küresel Direktörü Elizabeth Nyamayaro, Fenerbahçe Spor Kulübü Başkanı Ali Koç, Tüpraş Genel Müdürü İbrahim Yelmenoğlu ve Oya Ünlü Kızıl ile işbirliğinin detaylarını konuştuk. Ali Koç’un ağzından duyduğumuz ve BM’ye taahhüt olarak verilen manifesto her türlü sportif başarının çok üstündeydi: “Kadınlara ve kız çocuklarına yönelik her türlü ayrımcılığa sıfır tolerans, cinsiyetçi tezahüratları önlemek, kadınların ve kız çocuklarının hem sporcu hem taraftar olarak spor alanlarında varlığını artırmak, sporcularımızla topluma örnek olmak ve kapsayıcı bir spor kulübü olmak için çalışacağız.” İlk kez dünyada bir futbol takımı, Birleşmiş Milletler (BM) Kadın Birimi (UN Women) tarafından yürütülen HeForShe toplumsal cinsiyet eşitliği hareketinin bir parçası oluyor. Fenerbahçe bu yıl şampiyon olmayabilir ama sanıyorum kulüp olarak attıkları adımlarla toplumun her kesiminden kadınlara “helal olsun” dedirtecek. Sosyal sorumluluk liginin şampiyonu oldular bile.

Haberin Devamı

İşte bu liderlik

Basın toplantısında, “Zor kararları almak liderlik gerektiriyor” diyen Ali Koç, Fenerbahçe tarihinde ilk kez sarı lacivertli futbolcuların sahaya formalardaki sırt numaraları HeForShe rengi magenta ile çıkmalarına ilişkin süreci ve küfürsüz bir stat ortamı için verdikleri çabaları da şu sözlerle anlattı:

“Yönetim Kurulu uzun uzun tartıştı bunu, şimdi de taraftarımız konuşuyor... Çok kızgın görüşler de dile geldi. Ama tekrar söylüyorum: Cesur kararlar liderlik gerektirir, risk almayı gerektirir. O riski almayı uygun gördük. Çünkü bu tarihi bir olay. Projemiz 2019 sonuna kadar devam edecek. Ama bu iş birliğini uzun senelere yayacağımıza inancım tam. BM ilelebet vermiyor markasını. Türk futbolunun içinde bulunduğu şiddet, küfür, nefret, kin ve ayrıştırıcı ortam sürdürülemez... Cinsiyet eşitliğine yönelik doğru bir söylem içinde olacağız ve farkındalık yaratacağız. Günlük hayatımızda kullandığımız bazı kelime ve deyimlerin bile ne kadar cinsiyetçi olduğunu ön çalışmalarda gördük. Şu an FB’nin Twitter hesabı dünyada futbol kulüpleri içinde en çok etkileşim yaratan 5. hesap. Bu hesapları da projemize katacağız. Bu proje FB markasını çok başka bir seviyeye getirecek, bir spor kulübünün kendi ülkesinde ciddi bir sorunu ele alarak bir değişim yaratması sayılı bir olaydır. Bu alanda çalışan STK’larla bir araya geleceğiz. Bu bakış açısını camiamıza taraftarımıza yaymayı ve onlar için de bir doğal refleks haline getirmeyi hedefliyoruz.”