İstanbul hep moda!

Asya’dan Amerika’ya, Avrupa’dan Ortadoğu’ya yüzlerce kişiyi yılda iki kez buluşturan Mercedes-Benz Fashion Week İstanbul başladı. Moda, İstanbul için, Londra, New York ve Paris’teki gibi bir turizm segmentine dönüşüyor

Yılda iki kez gerçeklesen İstanbul’un ve Türkiye’nin en önemli moda etkinliği Mercedes-Benz Fashion Week İstanbul başladı. Moda haftası son üç sezondan bu yana Doğuş Holding’in etkinlik şirketi IMG tarafından organize ediliyor. New York moda haftasını da organize eden IMG, İstanbul Fashion Week’e adeta sınıf atlattı. Bunu moda haftası için İstanbul’a gelen yabancı basın mensupları, alıcı grupları, oturma düzenlerine getirilen standartlarında dahi fark edebiliyorsunuz. Şahane bir prodüksiyon ile dünya standartlarında bir iş yapıyorlar. Bu yıl mesela, moda haftası İtalyan Gucci’nin etkinliğiyle açıldı. Bugün başlayan Fashion Week, en iyi koleksiyonlar, defileler, moda konuşmaları, özel sürprizler ve tabii renkli partileriyle 4 gün boyunca şehirde moda rüzgarı estirecek.
Mercedes-Benz Fashion Week İstanbul bu sezon Antrepo 3, Tophane’de gerçekleşiyor. Başarılarını uluslararası arenaya taşımış tasarımcılar yanı sıra genç yetenekler, markalar, Sonbahar/Kış 2014-2015 koleksiyonlarını sergileyecekler. Moda haftası kapsamında toplam 45 defile ve sunum yapılacak. İstanbul hep moda

Mercedes’in yeni modeli...

New York, Miami, Berlin, Sidney, Moskova ve Tokyo Moda Haftaları ile Zürih ve Sidney Moda Günleri’nin isim sponsoru olan Mercedes-Benz, dünya çapındaki organizasyonları arasına İstanbul’u da ekledi. Etkinliğin ana sponsoru ise American Express. Etkinlik ayrıca İstanbul Hazır Giyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği (İHKİB), Moda Tasarımcıları Derneği (MTD), Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) ve İstanbul Moda Akademisi (IMA) tarafından destekleniyor. Mercedes-Benz bu yılki Fashion Week’te, yepyeni kompakt SUV modeli yeni GLA modelini de Türkiye’de ilk kez sergileyecek. Nisan ayında satışa çıkacak model 135 bin TL fiyatla satılacak.

Mick Jagger’ın kızı da geliyor
Rolling Stones grubunun solisti Mick Jagger’in küçük kızı Georgia May Jagger, bu sezon kampanya yüzü olduğu Mercedes-Benz Türk’ün özel davetlisi olarak yarın ki etkinliklere katılacak. Jagger’ın kariyerinde Chanel, Miu Miu ve Louis Vuitton gibi dünyanın en prestijli lüks moda markalarıyla işbirlikleri var. Mercedes-Benz, tüm dünyada isim sponsorluğunu üstlendiği moda haftalarında olduğu gibi İstanbul’da, bu sezon da desteklemek üzere seçtiği moda tasarımcısının defilesini sunacak. Marka bu yıl, Lug Von Siga markasının yaratıcısı, tasarımcı Gül Ağış’ı destekliyor. Georgia May Jagger da bu defileyi ön sıradan izleyen isimler arasında yerini alacak. Global ölçekte moda endüstrisinin oyuncuları, dünyanın farklı noktalarından İstanbul’a gelerek etkinliklere katılacak, trendleri takip edecek ve satın alma seçeneklerini değerlendirecekler. Moda haftasını Mercedes-Benz Türk Otomobil Pazarlama ve Satış Müdürü Şükrü Bekdikhan ve IMG-Doğuş Moda Direktörü Banu Bölen ile konuştuk.

Oturma düzeni uzmana emanet

Banu Hanım Fashion Week’te oturma düzeni de başlı başına bir olay. Celebrity kesim için önlerde oturmak ölüm kalım meselesi! Bu konuda nasıl bir protokol uyguluyorsunuz? Kim neye göre, nereye oturuyor?

Bu düzeni sağlamak tasarımcının PR ajansının sorumluluğunda. Ancak biz, konuyu uluslararası standartlarda düzenlemek için 2 sezon boyunca New York’tan bir uzman getirttik. Espri yapmıyorum. Moda haftaları endüstriye yapılan bir etkinlik sonuçta, yani basın ve satın almacılara koleksiyonunuzu gösteriyorsunuz. Sizin koleksiyonunuz ve tasarım kimliğinizi kim en yakından görmeli ise (moda çekimlerinde en çok yer almasını istediğiniz yayın, yorumlamasını istediğiniz moda editörü, satışa sunmasını en çok istediğiniz zincir mağaza) onları en öne oturtursunuz.
Böylece onlar dikiş kalitesini, kumaşı, işleme gibi detayları en yakından görme imkanı yakalıyor. İyi bir ön sıra, önde gelen yayın organları, moda editörleri, stilistler, pazarlama iletişiminize katkıda bulunacak sınırlı sayıda celebrity’den oluşmalı.

Mercedes-Benz Türk modacıları destekliyor

Şükrü Bey moda haftası sponsorluğunun size katkısı ne?

Moda endüstrisine dünya çapında 18 yıldır destek veriyoruz. Moda, otomotiv endüstrisi ve Mercedes dizaynları birbirine çok uyum sağlayan platformlar diye düşünüyoruz. Tasarımı, markanın vazgeçilmez değerlerinden biri olarak görüyoruz. Türkiye’de de genç tasarımcılara destek veriyoruz.
Türk yeteneklerinin gelişebilecekleri bir ortam yaratarak onları uluslararası arenaya taşımak, Türkiye’de bir moda kültürü yaratılmasında rol oynamak bizim için heyecan verici. Mercedes-Benz Türk olarak, isim sponsorluğuyla yetinmeyerek New York, Berlin, Miami ve Avustralya’da olduğu gibi İstanbul’da da her sezon bir tasarımcının defilesini sunuyoruz.
Bu sezon Gül Ağış ve markası Lug Von Siga’yı destekledik.

Fashion Week daha çok kadınlara yönelik bir etkinlik. Ancak otomobillerin en büyük alıcısının kadınlar olduğu söylenemez!

Yöneticilerimizin yüzde 23’ü kadın. Bu otomobil endüstrisinde o kadar alışılmamış bir durum ki, kadın yöneticilerimiz katıldıkları birçok toplantıda tek kadın olarak yer alırlar. İstisnaidir yani sektörde bu durum, üretim bantlarımızda da çok sayıda kadın çalışır.

Kadın yöneticilerin baskısıyla mı Fashion Week’e isim sponsoru oldunuz!

O anlamımı mı çıkardınız cevabımdan! Markanın kültürüne baktığınızda moda ve tasarımla çok iç içe olduğunu görürsünüz. Türkiye’de aslında geç dahil olduk. Moda anlamında istediğimiz partneri, platformu bulamamıştık.

Satışların yüzde kaçı kadınlara yapılıyor?

Segmentlere göre değişmekle birlikte toplamın içindeki oranı yüzde 11. Ancak B serisi segmentindeki araçlarımızda oran yüzde 37. GLA, B serisi, CLA serileri gençlere ve kadına daha fazla hitap ediyorlar. Kadın müşteri oranımızın katlanarak artmasını bekliyoruz. Kadınlara uygun çözümleri daha fazla yaratmaya çalışıyoruz.

Ne gibi mesela?

Kadınların en sevmediği şey servise araç götürmek. Araçlarının teknik bakımlarını yaptırmak. Bu süreçleri kadınların yaşam stillerine ve beklentilerine uygun hale getirmek gibi hedeflerimiz var.

Takipçiler markaların kanına giriyor...

Banu Hanım, Milano, New York moda haftaları ile kıyaslandığında İstanbul Fashion Week’in moda dünyasında önemli bir ağırlığı var mı?

Moda haftalarını bulundukları şehirden ayrıştırmak mümkün değil. İstanbul bu manada özellikle başta Ortadoğu ve Asya olmak üzere komşu ülkelerin gözdesi. Avrupa ve Amerika ise İstanbul’u yeniden keşfetti. Hem genç nüfusu hem de gerçekten doğu ile batıyı tek bir potada eritebilme özelliğiyle, kendi şahsına münhasır ve sıradışı.
Mercedes-Benz Fashion Week Istanbul presented by American Express de bu şehrin tınısını yansıtan bir moda haftası. Hem gösterilen koleksiyonlarla hem de etkinliğin yapılış biçimi, lokasyonu, içeriğiyle. Geçtiğimiz sezon, Kuruçeşme Arena’daydık. Bir moda haftası düşünün Avrupa kıtasına yerleşmiş, önünde Boğaz var, karşısında Asya kıtasını ve yalıları görüyor. Biz sadece bu görüntüyü dünyada 2.5 milyon kişiye ulaşan sosyal medya kanallarımızdan paylaştığımızda zaten yer yerinden oynuyor.
Öyle bir noktaya geldik ki biz davet çıkarmadan yurtdışından pek çok satın almacı ve basın kendisi takip etmek üzere talep gönderip, akreditasyon yapıyor. Vogue İtalya, Alan Glamour, ARTE kanalı, WWD, Modem bunlardan sadece bazıları. Bu sezon Antrepo 3’teyiz. Şehrin daha urban, genç ve yaratıcı tarafını yansıtacağız.

Size göre Türkiye’nin trend setter’ı kim?

Ben, tek bir kişinin trendsetter olduğunu düşünenlerden değilim. Sanat, moda, müzik takipçisi her gencin Instagram, Twitter, Facebook aracılığıyla tasarımcı ve markaların gizlice kanına girdiğini düşünüyorum. isimsiz ama en önemli trendsetterlar onlar.

Hafta kapsamında Türkiye’ye gelen yabancı alıcı grupları hangi ülkelerden?

Bu sezonun alıcıları Uzakdoğu, Rusya ağırlıklı. Ortadoğu’dan da var ancak kış koleksiyonları bildiğiniz üzere ülke iklimlerine uymadığı için yaz sezonlarında daha kalabalık, kış sezonunda ise daha düşük bir katılımla yer alıyorlar.

Fashion Week’in İstanbul için önemi nedir?

Moda turizmi yükselen bir değer. İngiltere ekonomisi için mesela, telekomünikasyondan sonra en büyük gelir kaynağı. Moda kendi içerisinde güncel sanat, müzik, grafik, tasarım gibi alanlarla çok iç içe. Artık gezginler bir şehre gittiklerinde bu anlamda arayış içindeler. Fashion Week öncelikle moda ekonomisine ölçek kazandırıyor.
Fotoğraf çekimleri, katalog basımları, prodüksiyon, üretim, ilan, partiler, offsite şovlar derken, hafta öncelikle gerçekleştiği semte çok ciddi katkı sağlıyor.
Elektrikçisinden kreatif direktörüne, medya kanallarından restoranlara herkes kazanıyor. Buna yabancı turist akışını da ekleyin. Geçen yıl etkinlikleri 20 bin kişi izledi.