Anneciğim damat geliyor!

Eklenme Tarihi21.01.2018 - 2:29-Güncellenme Tarihi21.01.2018 - 2:29

İtalya’da geçmişte halkın Türklerden korkusunu ifade etmek için kullandığı, günümüzde bir şaka haline gelen “Anneciğim Türkler geliyor” söylemi, “Damat” markasıyla yerini bulma noktasında!

Başbakan Yardımcısı Mehmet Şimşek ile (o dönemin Maliye Bakanı) 2012’nin sonunda Ankara’da yaptığımız söyleşi sonrası Milliyet’in manşetinde “Modada İtalya’yı, turizmde Fransa’yı yerinden edeceğiz” sözleri yer almıştı. Aradan 5 yıl geçti... Birçok Türk markası yurtdışı atağına kalktı. Avrupa, Ortadoğu, Afrika hatta uzak coğrafyalarda markasına yer aradı.

Kendi ifadesiyle bu süreçte yurtdışında “sabırlı” adımlarla ilerleyen Orka Holding’in (Damat) Başkanı Süleyman Orakçıoğlu, şimdilerde “Dünyada artık bizi kimse tutamaz” diyecek kadar iddialı.

Güney Kıbrıs hamlesi

Bir grup ekonomi gazetecisiyle Orka’nın İstanbul Çağlayan’daki merkezinde öğle yemeğinde bir araya geldiğimiz Süleyman Orakçıoğlu, Damat ve yurtdışı denildiğinde heyecanını gizleyemiyor:

“Dünya modasının kalbinin attığı İtalya’da çok güçlü durumdayız. İlk 2 yılımızda 9 kentte mağaza açtık. 2017’de başta Roma olmak üzere marka kentlere de girerek mağaza sayımızı 18’e çıkardık. Yurtdışı ciromuzun yüzde 10’u tek başına İtalya’dan geliyor. Almanya’da da büyüyoruz. Yılsonu 12 mağazaya ulaşırız. Madrid’de Flagship mağaza açtık. Romanya’da lideriz, 14  mağazaya çıkıyoruz. Planlarımız Avrupa ile sınırlı değil. Arjantin, Şili, Meksika, Peru gibi pazarlara açıldık. Fildişi’nde bir mağaza, Rusya’daki 24’üncü mağaza, Pakistan Lahor’da mağazalarımızı açtık. İran’daki 8’inci mağazamız Kish Adası’nda. Ayrıca Avustralya’da da 2. mağazamızı açacağız.”

Yurtdışında adeta sınır tanımadıklarını anlatan Orakçıoğlu, “En büyük gerginliklerin olduğu dönemde Kuzey Irak ve Irak, her ikisiyle de aynı masadaydık. Ermenistan’da iki mağazamız var, Azerbaycan’da 6. Filistin’de çok güçlüyüz, İsrail’de de iş yapıyoruz hatta İsrail senfoni orkestrasını biz giydirdik. KKTC’de iş yapıyoruz, bakarsınız Güney Kıbrıs Rum Kesimi’nde de yer açarız. Teklif de var, proje de” şeklinde konuştu.

Orakçıoğlu, şöyle devam etti: “Ulaşılabilir lüks sunuyoruz ve üç markamız var. Tween, D’S Damat ve Premium Damat. Aynı anda 4 mevsimi yaşayan bir markayız. Dünyada en çok konuşulan beş markadan biri olmak istiyoruz.”

Ciro: 130 milyon $

Damat’ın global yolculuğunu anlatan Orakçıoğlu, “Her pazarda liderlik veya ilk üçü hedefliyoruz” dedi ve geçen yıl 60’ı yurtdışında, 10’u Türkiye’de olmak üzere 70 mağaza açarak yılı 370 mağaza ile (210’u Türkiye’de, 160’ı yurtdışında) kapattıklarını söyledi.

“2017’de 400 kişilik yeni istihdam sağladık. İhracatımızı yüzde 70 artırdık” diyen Orakçıoğlu, “Ciromuz 130 milyon dolara çıktı. Yurtdışı ciromuz 35 milyon dolar. Yurtdışında hızlı büyüyeceğiz. İç ve dış pazarı eşitleyeceğiz. 2020’de 125 milyon dolar iç, 125 milyon dış satışla, 250 milyon dolar ciro hedefimiz var. Bu bizim için hayal değil. Hatta bu hedefi 2019 sonunda yakalarız” ifadelerini kullandı.

Grubun 2018 hedefi 750 milyon TL ciro. Çalışan sayısını da 500 kişi artırıp 3.400’e yükseltmek. Mağaza sayısını 450’ye çıkarmak. Orakçıoğlu, “2023’te içeride 500, yurtdışında 1.000adet, toplam 1.500 mağazayı hedefliyoruz. 2023 ciro planımız ise 3.5 milyar TL” diye konuştu.

Türk-Alman diplomasisi

Ekim 2017’de Stutgart mağazası açılışı döneminde iki ülke arasında yaşanan gerginliklerin etkisiyle kararsızlık yaşayan Orka ekibine “İptal yok” dediğini ve açılışa katılan Alman dostların kendilerini çok sıcak karşıladığını anlatan Orakçıoğlu, o dönem yaşanan bir olayı     şu sözlerle aktardı:
“Açılışa Porsche Denetleme Konseyi Başkan Yardımcısı Uwe Hück katıldı ve “Gerginlik beni çok rahatsız ediyor. Çözüm için birşeyler yapmak isterim” dedi. Biz de onu Türkiye İhracatçılar Meclisi’nin (TİM) yaptığı, Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın da katıldığı inovasyon toplantısına davet ettik, geldi. Sonra bir yemek sohbetimiz oldu. Yemek bitiminde Hück, “Almanya Dışişleri Bakanı Sigmar Gabriel arkadaşım. Türkiye ile yaşanan siyasi gerginliği doğru bulmadığımı söyleyeceğim” dedi. Gabriel ile görüştü, telefonu bana uzattı. Sonraki günlerde, Dışişleri Bakanı Mevlüt Çavuşoğlu ile Gabriel arasındaki ilişkilerin yumuşamaya başladığını görmek bizi mutlu etti.” (Hatırlatalım, Hück, Aralık 2017’de Erdoğan ile ayaküstü görüşme fırsatı buldu.)

‘A Milli Takım’ bize emanet...

Türkiye’nin 70 ilinde mağazalarının olduğunu hatırlatan Süleyman Orakçıoğlu, “2018’da lokasyon değişiklikleri olacak. Kiralarda düşüş var ama hala bu fiyatlara yansımadı. Özellikle yabancı yatırımcıların kontrolündeki AVM’lerde düşüş yansımış değil. Cadde mağazalarında ise düşüş gerçekleşti.”
2017’de Türkiye A Milli Futbol Takımları resmi moda tedarikçisi olduklarını ifade eden Orakçıoğlu, “Bizim için son derece gurur duyduğumuz bir sorumluluk. Önümüzdeki 5 yıl boyunca Milli Takım futbolcularımız ve teknik ekip, Damat markamızın koleksiyonları ile buluşacak” diye konuştu.

Boxer’la ‘stresi’ alıyoruz

“Türkiye’de erkek giyim tarzını değiştirerek, erkeklerin iki, üç rengin dışına çıkmadığı yıllarda renkli ceket ve pantolonlarla devrim yaptık” diyen Orakçıoğlu, “İnovatif ürünlere çok önem veriyoruz. Travel Serisiyle takım elbise ve gömlekte, sıvı itici, leke tutmayan koleksiyon yapıyoruz. Yeni nesil özel inovatif ‘Boxer’ ürünlerimizle de stresi alıyoruz. Yakında akıllı (dijital) aynalarla ölçü de alacağız” dedi.

Yazarın Diğer Yazıları