Anketler mi meydanlar mı?

Eklenme Tarihi25.03.2019 - 8:15-Güncellenme Tarihi25.03.2019 - 8:15

Yenikapı’daki Cumhur İttifakı mitinginin klasik ve nostaljik olmak üzere iki boyutu var. Klasik boyutu doğrudan ‘İstanbul’u alan Türkiye’yi alır’ sözü ve siyasilerin buna yönelik gövde gösterilerine odaklı. Çünkü öncelikle İstanbul’u kazanmanın psikolojik etkisi var. İkincisi Türkiye’deki her 100 seçmenin 20’si İstanbul’da yaşıyor. Türkiye’nin yüzde 20’si yani İstanbul... Dahası İstanbul pek çok manada Türkiye’nin bir kopyası, ülkenin her köşesinden gelen insanların olduğu bir megapol. Onun için buradaki seçmen davranışında yaşanan bir değişiklik artış ya da azalış, aslında Anadolu’nun da ipucunu veriyor. Yani meydanı dolduran yüzbinlerce kişilik bir fotoğraf ve coşkulu ekran görüntüleri tüm Türkiye’yi etkiliyor. Dolayısıyla da güç algısı bakımından çok önemli. Hele de havada uçuşan anketler nedeniyle kafaların hepten karıştığı bir seçim arifesinde...

Mitingin nostaljik boyutu ise malum. Erdoğan ve Bahçeli Cumhur İttifakı’nın temelini oluşturan Yenikapı’da bir kez bir araya geldiler ve yine birlik-beraberlik mesajları verdiler. Tıpkı 7 Ağustos 2016’da olduğu gibi. Ki aynı benzerlikler Yenikapı alanını dolduran yüz binler için de geçerliydi... Örneğin; omuz omuza meydanı dolduran kadınlı-erkekli yüzbinlerin ellerinde yine parti değil sadece ay yıldızlı Türk bayrakları vardı. Buna üç yıl öncesinden farklı olarak da kırmızı beyazlı Cumhur İttifakı yazılı flamalar eklenmişti. Miting alanının bir başka özelliği de AKP’nin önceki etkinliklerinde olduğu gibi kadınların yoğun ilgisiydi. Yani AKP’nin her 100 seçmeninden 55 ini oluşturan kadınlar çocuklarıyla birlikte meydandaki yerlerini almışlardı. Tabii MHP’nin Asenalarıyla kol kola olarak...

Cumhur İttifakı’nın Büyükşehir Belediye başkan adayı Binali Yıldırım’ın ötekileştirmeden herkese hizmet, kardeş, güçlü, üreten bir İstanbul ve akıllı şehir sözü verdiği Yenikapı’da meydandaki heyecanı ateşleyen ise liderlerin konuşma-larıydı.

Erdoğan, öncelikle İstanbul’a yapılan hizmetler-den örnekler verdi sonrasında da iş, aş ağırlıklı yeni projeleri görüntülerini izlettirerek anlattı. Ardından da ülke ekonomisine değinerek dövizdeki hareketlilik nedeniyle provokatif eylemlere girenleri “bunun bedelini ağır ödersiniz” diye uyardı. Cumhur İttifakı’nın sadece iki partinin değil, tüm Türkiye’nin ittifakı olduğunu belirten Erdoğan, “Türkiye’yi hedef alan herkes Cumhur İttifakı’na saldırıyor” sözlerinin ardından da “kırgınlık, dargınlık yok. Şimdi birlik zamanı” dedi.

Bahçeli ise birlik ve beraberliğe odaklandığı konuşmasında “Ayrımız, gayrımız yoktur. Birliğimizi kararlılıkla korumalıyız” diyerek, “CHP’ye oy veren kardeşlerime sesleniyorum. Bu Kılıçdaroğlu’nda hayır yoktur, ümit yoktur, gelin birlikte olalım Cumhur İttifakı’nda buluşalım. İP’e oy veren kardeşlerim, gelin Cumhur İttifakı’nın yapmış olduğu ahlaklı tarihi ve mücadeleye destek verin. Kürt kardeşlerim, emin olun sizleri bizler kadar seven olmaz. Gelin Cumhur İttifakı’nın gücüne güç katın” çağrısında bulundu..

Özetle; dün klasik ve nostaljik içerikleri, hedefleri olan tarihi bir mitinge tanık olduk. Ve bir kez daha son günlerde çok tartışılan anketlerin güvenilirliği ile asıl göstergenin mitingler olup olmadığı ya da sandığa etkisi konusunu anımsadık. Çünkü kamuoyu araştırmacıları “Mitingler güç algısı açısından önemli ama kalabalıklar nedeniyle bir adayın, partinin oyu ülke genelinde 2-3 puan yükselmez ya da miting çok soluk geçti diye birkaç puan düşmez” iddiasında. Deneyimli politikacılar ise mitinglerdeki coşku ve heyecanın sandık sonucuyla doğru orantılı olduğunu savunuyor. Aslında geçmişten bu yana her ikisini de doğrulayan örnekler var. Bakalım 6 gün sonra sandıkta kimin dediği olacak?