Tunca Bengin

Tunca Bengin

tunca.bengin@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları

Bu başlığın ilkini 17 Şubat 2014 tarihli yazımızda kullanmıştık. Çünkü o günlerde mecburi hizmet süresi dolan pilotların ordudan ayrılmasından yakınan TSK, bir yandan da onları sivil havacılığa kazandırmak için Kara Havacılık Komutanlığı bünyesinde kurs düzenliyordu. Bu eğitime katılan helikopter pilotları da uçak pilotu sertifikasını alır almaz havayolu şirketlerine geçiyorlardı. Hem de dışarıda 40-50 bin Euro’luk bu eğitime hiç bir ücret ödemeksizin.

Görüntünün diğer boyutu da TSK’nın pilotların sivil havacılık sektörüne geçişini önlemeye yönelik çabasıydı. Bu kapsamda 15 Ocak 2014 tarihli TSK yan ödeme kararnamesiyle Kara Kuvvetleri’ndeki pilotlara 700 TL ile 1000 lira arasında temininde güçlük çekilen personel yan ödeme zammı yapılmış ve bu 13 yıl hizmet süresini tamamlayan ve istifa hakkı doğan pilotlara da uygulanmıştı.

Haberin Devamı

Yani bir tarafta “gitme kal” diyen öte yanda “gitmeyi özendirme” gibisinden tam bir tezatlık söz konusuydu. Nitekim bu yazımız üzerine Kara Havacılık Komutanlığı’nca 30 Ocak 2014 tarihinde birliklere gönderilen “Askeri pilotların sivil havacılığa yönelik ATPL (A/H) frozen yetkisinde CPL/IR(A/H) teorik eğitimi Kara Havacılık Okul Komutanlığı’nda (Güvercinlik/Ankara) 03 Mart 2014 tarihinde açılacaktır” emri, tepeden gelen bir başka emirle sümen altı olmuştu.

Darbenin merkez üssü

TSK’daki bu çelişki giderildi derken Kara Havacılık Komutanlığı bu kez 15 Temmuz darbe girişiminde aktif olarak kullanılan helikopterlerin karargâhı olarak karşımıza çıktı. Ankara- Güvercinlik’ten kalkan FETÖ’cülerin kullandığı askeri helikopterler MİT Müsteşarlığı, Genelkurmay, Jandarma Genel Komutanlığı civarında bomba yağdırmış, halka ve polislere makineli tüfek atışı yapmışlardı. Kendi halkının üzerine ateş açan bu FETÖ’cü pilotların TSK’ya nasıl sızdığını sorgularken de konuştuğumuz TEMAD Genel Başkanı Ahmet Keser, Kara Havacılık Komutanlığı’ndaki kurs uygulamasının FETÖ’cülere yer açmak için bir tezgâh olduğunu belirterek şunları söylemişti (1 Aralık 2016 tarihli yazımız):

Haberin Devamı

“Helikopter pilotları dışarıda ticari uçaklarda uçamıyorlar. Dolayısıyla, helikopter pilotlarına diyorlardı ki ticari uçakta uçabilmen için sana bedava kurs verelim. Hatta sen bu kursu görürken birliğinden izinli görün ve buraya da sivil kıyafetinle gel, biz sana bu belgeyi verelim, sen de ayrıl git. Sonra da hükümete dönüp ‘Pilotları tutamıyoruz, gidiyorlar’ deniliyordu. Mantık buydu. Tabii boşalan kadrolara da harp okullarından FETÖ’cüler alınıyordu. Sistem öyle bir oturmuş ki bugün o günlerden hazırlanmış.”

Yine aynı kurs

Şimdi 2017’deyiz. Darbenin yaralarını sarmaya çalışan TSK bir yandan FETÖ’cü temizliğine devam ediyor, diğer yandan da boşalan kadroları vatanseverlerle doldurmaya çalışıyor. Tabii öncelikli olarak da pilot açığına odaklanarak. Çünkü dünyada koltuk sayısı/pilot sayısı oranı minimum 1/1.5 olarak kabul edilirken 15 Temmuz darbe girişiminden sonra 300’e yakın savaş pilotunun atılması nedeniyle Hava Kuvvetleri’nde bu oran 1/0.8’e düşmüş durumda. Hatta 0.6 diyenler bile var. Bu 10 uçaktan 6’sı ya da 8’i uçabiliyor demek. Dolayısıyla TSK bu açığı kapatmak için ordudan ayrılanlara dönüş yolunu açtı (çok sayıda başvuru oldu), gidişleri önlemek için de Ağustos 2016’daki KHK uyarınca pilotların maaşlarında 7-8 bin liralık iyileştirme yaptı. Aynen 2014’deki gibi...

Haberin Devamı

İşte böyle bir ortamda öğreniyoruz ki; Kara Havacılık Okulu süman altındaki “o emri” yenileyerek aynı kursu açmış. Buna göre; teğmen, yüzbaşı, binbaşı ya da albay rütbelerindeki 16 helikopter pilotu 22 ocak-11 şubat tarihleri arasında İzmir- Gaziemir’deki kurstan yararlanıp (ücretsiz) kanatlı uçak kullanma sertifikasına sahip olacaklar. Sonrası da yine havayollarına transfer...

Tabi bu arada başka gelişmeler de söz konusu. Örneğin; darbe girişiminden sonra 29 Temmuz 2016’da albaylıktan generalliğe yükseltilen ve Kara Havacılık Komutanlığı’na getirilen Tuğgeneral İdris Feyzi Okan’ın yeni deliller üzerine sorgulanıp, tutuklanması gibi..

Üç yıl sonra gelinen nokta ne kadar ilginç değil mi?..