Tunca BENGİN
Yolcu otobüslerine
hız sınırlayıcı cihaz (bazı firmalar kullanıyor), sürücülüğü için de en az beş yıl ağır vasıta deneyim zorunluluğu geliyor. Konu; önümüzdeki günlerde Başbakan
Bülent Ecevit'in başkanlığında toplanması beklenen
Trafik Yüksek Kurulu'nda (Dokuz bakan, Jandarma Genel Komutanı ve üç genel müdürden oluşuyor) nihai karara bağlanacak.
Emniyette
Tantan Fırtınası sürüyor. Önce
temizlik deyip, bin rütbeli polisin görev yerini değiştiren İçişleri Bakanı
Sadettin Tantan şimdi de
trafik canavarına el atıyor. Bunun ilk adımı da Emniyet Genel Müdürlüğü'nce hazırlanan
Trafik Acil Önlem Paketi...
Neler var?
İlk hedef; kendilerini
THY'nın rakibi gören yolcu otobüsleri. Bundan böyle hiçbiri
azami süratin dışına çıkamayacak. Halk diliyle; sürücü
"kader" deyip gaz pedalını kökleyemeyecek. (Düzgün firmalar alınmasınlar)
Sonra
ağır vasıta ehliyetini kapan her babayiğit
kaptanlık yapamayacak. O koltuğa oturmak için en az 5 yıl ağır vasıta kulanmak şartı aranacak. (Nihayet!...) Pakette, yer alan diğer projeler ise şunlar:
"10 yaşın üstündeki araçlar ticari amaçlı kullanılamayacak. (Zorlama değil teşvikle. Yeni araç alımında düşük faizli kredi, eski model ticari araçların alım - satım vergisinin daha yüksek tutulması vb.) Okullarda 6 ve 8. sınıflarda uygulanan trafik eğitimi tüm sınıflara yayılacak. Karayollarında 10 - 12 kilometre aralıklarla sığınma cepleri yapılacak. 2000 kişilik yeni fahri müfettiş ordusu olacak. Yol, bakım çalışmalarında güvenlik önlemi almayan müteahhit firmalar cezalandırılacak. Trafik cezalarında yanlış adresi önlemek amacıyla elektrik doğalgaz faturası istenecek.(Şüpheli durumlarda), Demiryolu ve denizyolu taşımacılığına ağırlık verilecek."
Sabıka denetimi
Bu kadarla bitmiyor. Taslağa göre; 2000'li yıllarda
trafik kontrolleri de yeni bir boyut kazanacak. Kişinin sadece
ehliyet, ruhsat değil adli sicili de incelenecek. Ekip otolarına konulan cihaz 30 saniye içerisinde ehliyet sahibinin sabıka kaydını (trafik cezaları dışında) ekrana yansıtacak.
Trafik polislerine gelince;
Teknolojik yatırımlar onları da etkileyecek.
Haber Merkezi uydu aracılığıyla hangi ekip nerede, anında saptayacak. Bu ne demek?
Taksim'de görevli ekip, çağrı anonsuna
Silivri'den yanıt verip kaytaramayacak.
Tabii; tüm bunlar için tek koşul Yüksek Kurul
onayı ve
ödenek sağlanması. Aslında zor değil, çünkü
Trafik Hizmetleri Geliştirme Fonu diye bir kaynak mevcut. Ancak bugüne dek; fondaki bu para genel bütçeye aktarılmış. (Geçen yıl toplanan para 17,5 trilyon, trafik harcamalarına verilen 250 milyar lira) Son söz;
yasanın dediğini yapmak yeter...
Yazara E-Posta: tbengin@milliyet.com.tr