Tunca Bengin

Tunca Bengin

tunca.bengin@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları
Haberin Devamı


Tunca BENGİN

       Yüreklerimizi hoplatan TÜPRAŞ yangınının üzerinden haftalar geçti ama; tartışması sürüyor. Genel Müdür Hüsamettin Danış, müdahalede gecikme ve hata olmadığı, insanların oturdukları yerden ahkam kestiği konusunda ısrarlı. Ancak, gidip gören ve aksini iddia eden uzmanlar da var. Örneğin; İTÜ öğretim üyesi ve Türkiye Yangından Korunma Vakfı Başkanı Prof. Dr. Abdurrahman Kılıç. Hocanın ilk tespitlerini daha önce aktarmıştım. Kılıç, şimdi de 'belki ders alınır' düşüncesiyle bir rapor hazırlamış. Giriş bölümünde curcuna olarak yorumladığı söndürme çalışmalarıyla ilgili izlenimlerini aktarıyor. Sonra da eksik ve hataları sıralıyor. Bunları da iki başlık altında toplamış. Yangın öncesi önlemlerle ilgili olanları şunlar:
       . Tankların altlarına bağlanan bir köpük boru hattı olması gerekirdi.
       . Alternatif su yeterli değil. Su Sapanca Gölü'nden geliyor. Hatlarda meydana gelecek kazaya karşı denizden su temini için yeterli kapasitede dizel pompa düşünülmemiş. Oysa tanklar denize 300 metre uzaklıkta.
       . Sprinkler sistemi tankların çoğunda yok, olanlar da yetersiz.
       . Çevre itfaiyelerin tesisten su alma sistemleri farklı. Tesis ABD standartlarına uygun, itfaiyelerde ise Alman normları esas alınıyor.
       . Tankların havuzlaması yapılmamış. Söndürme kuleleri yok.
       Gelelim, söndürme sırasındaki tespitlere. Kılıç'a göre, uygulanan yöntem doğru. Ancak şekil açısından eksik ve hatalı. Nedenlerini şöyle anlatıyor:
       "Çalışanların birçoğunun yakınlarını kaybetmesi müdahaleyi yavaşlatmış. Ama tüm olumsuzluklara rağmen tankın altında bulunan flanşın çatlamasıyla yakıt yayılmış. Nedeni yeterli soğutma yapılamaması. Elektrik kesilmesi ve su yokluğuna rağmen, su temini için Almanların dördüncü gün uçakla getireceği 400 metrelik borular beklenmiştir. İlk gün yapılması gerekirdi. Düzen yok, su yok, emir komuta zinciri yoktu..."

Acı ama gerçek

       Türk pilotların girişimiyle Dünya Pilotlar Birliği deprem bölgesine yardım hazırlığında. Hedefleri Adapazarı ya da Kocaeli'de modern bir okul yaptırmak.
       Yönetim kurulu kararıyla Türkiye Havayolları Pilotları Derneği'ne kayıtlı 1.400 üyenin maaşından 10'ar dolar kesilmeye başlanmış bile. Dünya Pilotlar Birliği'nin 125 bin üyesi olduğunu belirten dernek yetkilileri şöyle diyor:
       "Resmi girişimi yaptık, sıcak baktılar. Onlardan yapılacak 2 - 3'er dolarlık kesintilerle 500 bin dolarlık bir fon hedefliyoruz. Amacımız okulu anahtar teslimi bitirip teslim etmek. Parayı devlete vermeye niyetimiz yok!.. Kusura bakmasınlar."
       Pilotlar haklı. Maalesef birçok hayırsever de onlar gibi düşünüyor. Çünkü güvenmiyor. Paraların yine eş, dost ve bildik kişilerin cebine hortumlanmasından korkuyor.



Yazara E-Posta: tbengin@milliyet.com.tr