Yaprak Aras

Yaprak Aras

-

Tüm Yazıları
Haberin Devamı

Markaların çoğu artık sosyal medyanın ne olduğunu biliyor, öyle ya da böyle bu platformlarda yer almaya çalışıyor. Sosyal medyanın ilk zamanlarında hedef, orada bulunmaktı. Belirgin stratejiler yoktu, atılan adımlarda deneysellik ön plandaydı. “Şimdi ise ikinci faza geçtik” diyor L2 adlı dijital yenilikler think thank’i. “Bundan böyle markalar hangi kanallarda bulunmalılar, hangi stratejileri izlemeliler ve yatırımlarını neye göre yapacaklar, ona bakacaklar.”
L2’nin geçtiğimiz hafta yayınladığı Sosyal Platformlar Araştırması da bu amaçla yapılmış. Sosyal medya yatırımlarının geri dönüşünün merak edilmeye başlandığını söyleyen L2 yetkililerinin araştırmasında 249 moda, güzellik, perakende ve lüks markası ile 15 sosyal platform incelenmiş.
Buna göre Facebook üzerinden e-ticarete yönelim yüzde 0,25 civarında. Twitter’dan ise yüzde 0,01. E-ticaret sitelerine gelen müşteriler daha çok arama motorlarını ve email’leri kullanıyor. Ve bu kanallarda ciddi bir artış da söz konusu. Buna rağmen sosyal medya platformlarının bırakılmamasını tavsiye ediyor L2 raporu. “Sosyal platformların satışlara her zaman direkt olmasa bile dolaylı etkisi var. Çünkü müşterileri Google aramalarına iten şeyler ağırlıklı olarak sosyal medya kaynaklı: Tweet’ler, Pinterest’teki fotoğraflar, Facebook like’ları, paylaşımları, yorumlar...
Halihazırda 100 milyonun üzerinde kullanıcısı olan 10’dan fazla platform var. Facebook, 1,1 milyar kullanıcıyla en büyüğü. Ardından sırasıyla Youtube, Sina Welbo, Twitter, Google+, WeChat, Line, Instagram, KakaoTalk, Tumblr, Pinterest ve Vine geliyor. En hızlı büyüyenler, Instagram, WeChat, Line ve KakaoTalk gibi mobil ağlar.
Prestijli markaların çoğu, ortalama yedi platformda birden bulunuyor. Örneğin Swarovski 15 ağda birden var. Facebook’taki performansı en yüksek markalar Michael Kors, Tiffany&Co ve Diesel. Bir milyar kullanıcılı Youtube’da Dove, Cartier ve Dior çok aktif. Chanel, Asos ve Nordsrom, Twitter’ın en başarılıları. Google+’ta ise H&M, Bergdorf Goodman ve Gucci öncü. 130 milyon kullanıcılı Insagram’da yine Michael Kors ve Topshop başarılı. 80 milyonluk Tumblr’da Diesel, J. Crew ve Calvin Klein baskın.
Ama bu veriler her an değişebilir. L2 yetkilileri, markaların bu platformarı ihtiyaçlarına, hedeflerine, müşterilerine, kitlelerine ve bütçelerine göre tekrar gözden geçirmeye başladığını söylüyor. Dijital alanda birçok markaya ilham veren Burberry’nin Facebook yatırımlarını giderek azaltması ve ağırlığı e-ticarete yönelik çözümlere vermesi, bunun ilk örneklerinden.
Sosyal platformlar ve markalar ilişkisinin ikinci raundu daha yeni başlıyor.