Yüksek Protein ve/veya Yağ İçeren Diyetler
 
Ülkemizde fazla kiloluk artarken zayıflama diyetlerine eğilim de artmaya başladı. Bu sebeple medyada ve çevrede pek çok diyet listesi veya yöntemi ortaya çıktı. Ancak obezite hastalığından kurtulalım derken yaptığımız diyetler sağlığımızı daha kötüye götürebiliyor.
 
Popüler/medyatik diyetlerin genel yapısı karbonhidratları azaltıp yağ ve/veya proteini artırmaya dayanıyor. Bu diyetleri uygulayan bireylerde özellikle başlangıç dönemlerinde hızlı bir kilo kaybı oluyor. Başlangıç etkisi yüksek olduğu için de bireyler tarafından tercih ediliyor. 
 
Yüksek protein içeren diyetlerde sindirim süresinin uzamasına bağlı olarak güçlü tokluk duygusu oluşur. Proteini sindirirken zorlanan vücut daha fazla enerji harcar. Ayrıca yavaş sindirimi ve insülin hormonunu daha az uyarmasıyla da zayıflamada etki gösterir. Bu diyetler kısa dönemde (6 ay civarı) zayıflama konusunda oldukça etkili olmalarının yanı sıra uzun dönemde sağlık örgütlerinin tavsiye ettiği diyetlerden daha avantajlı değillerdir.
 Yüksek yağ içeren diyetler ise genelde tokluk ve lezzet yönünden tercih edilir. Bu diyetler vücuda açlık metabolizmasını taklit ettirir, başlangıçta oldukça hızlı kilo verimi görülür. Dengeli bir diyete göre iki kat fazla su kaybına sebep olur. Uzun dönemde ise verilen kilonun geri alımı kaçınılmazdır. 
 
 
Yüksek proteinli ve/veya yağlı diyetlerin sağlığa olumsuz etkilerine bakacak olursak:
Vücutta sıvı-elektrolit dengesi bozulur. Hipertansiyon riski artar.
Bazı vitamin ve minerallerde eksiklik oluşur.
Konstipasyon-diyare (kabızlık-ishal), ağız kokusu, sersemlik, sinirlilik, moral bozukluğu, saç dökülmesi, depresyon, bilişsel bozukluk gibi etkiler sık görülür.
Lif (posa) alımı önerilenin çok altındadır. 
Kalsiyum atımında artış meydana gelir ve böbrek taşları oluşma riski ile çeşitli kemik hastalıkları (başta osteoporoz) riski artar.
Gut hastalığı riski artar.
İnsülin direnci, diyabet, çeşitli kanser türleri oluşma riski artar.
Kanda LDL (halk arasında kötü kolesterol) artışı, HDL (iyi kolesterol) azalışı ile kan yağları seviyelerinde artış meydana gelir, böylece kalp damar hastalıkları ve felç riski artar.
Kardiyak aritmi görülebilir ve ölüme kadar sebebiyet verebilir.
 
Görüldüğü gibi son yıllarda popüler olan diyetler kısa dönemde hızlı kilo kaybına neden olsa da sağlık üzerinde oldukça olumsuz etkiler gösterebiliyor. Üstelik bu diyetler uzun dönemde, karbonhidrat, yağ ve proteinin dengeli alındığı diyetlerden (sağlık örgütlerinin tavsiye ettiği diyetler) daha fazla kilo kaybına sebep olamıyor. 
 
Biliyorum kilo vermek isteyenler kısa sürede mükemmel sonuç almak isterler. Ancak burada söz konusu sağlığımız. Yavaş, istikrarlı ve kalıcı kilo kaybı için mutlaka bir uzman kontrolünde yeterli ve dengeli bir diyetle yola çıkın. Unutmayın kötü/sağlıksız beslenmek sigara, alkol kullanmak gibidir. Etkisi birkaç gün içinde değil, birkaç yıl içinde gözlenir.
 
 
Beni instagramdan takip etmek için :