YAZARIN
  EN SON YAZILARI  
    Son yıllarda dünyada ve toplumumuzda, formda kalma ve formda gözükme giderek artan bir ivmeye sahip olmuştur. Obezite tedavisinde etkili olduğu ispatlanan bazı ilaçlar olmasına rağmen bu ilaçların bazılarının reçeteli kullanılma zorunluluğu, maliyet fazlalığı ve ciddi potansiyel yan etkileri vb. nedenlerden dolayı tüketiciler tarafından ilk tercih olmama eğilimindedirler. Bunun yerine bitkisel çaylar, zayıflama amacıyla tercih edilmektedir. Toplumda bitkisel ürünlerin zararsız olduğuna yönelik var olan genel yanlış inanış, bu ürünlerin zararsız olduğuna yönelik reklamlar ve yine bu bitkisel çayların marketlerden ve internet yolu ile bile kolayca temin edilebilmesi, ürünlerin geniş kitleler tarafından yaygın olarak kullanılmasına yol açmaktadır. 
    Bu çaylar kullanıldığı zaman vücuttan hızlı bir şekilde su ile atılmaktadır. İnsan vücudunun yaklaşık %50-60’ının su olduğu bilinmektedir. Bu bitkisel olduğu iddia edilen çaylar, bir hafta kadar kullanıldığında vücuttan yaklaşık 4-5 litre kadar suyun atılması nedeniyle aşağı yukarı aynı miktarda bir ağırlık kaybına da neden olur. Burada kaybedilen yağ değil sudur. Yaklaşık 10 gün içinde kaybedilen su, zamanla geri alınır. Ayrıca bu tip ürünler kullanılırken son derece dikkatli olunmalıdır. Uzun süreli kullanımının zararlı olabileceği ve kişiyi böbrek yetmezliğine kadar götürebileceği unutulmamalıdır. 
     
    Bazı bitki çaylarının vücuttaki etkileri şu şekildedir:
     
    Diüretik (idrar söktürücü) etkililer: Funda, altınotu, papatya, ıhlamur, biberiye, ısırgan, civan perçemi, kiraz sapı, mısır püskülü, rezene, ardıç, mürver, yeşil çay, alıç çiçeği, meyan kökü, bamya çiçeği, avakado yaprağı, hindiba, ayrık kökü, şahtere.

    Laksatif (bağırsak yumuşatıcı) etkililer: Sinameki, barut ağacı kabuğu, mürver, bamya çiçeği.

    Terlemeyi arttıranlar: Ihlamur, melisa, ardıç, mürver, yeşil çay.

    Safra attırıcılar: Papatya, biberiye, bamya çiçeği.

    Sindirim sistemi uyarıcıları: Biberiye.

    Gaz gidericiler: Papatya, adaçayı, anason, civan perçemi, melisa, rezene, hindiba, nane.

     
    Form çayları ise hazır demlik poşetlerde satılmaktadır. Sıcak suya bırakılan form çayı, 2-3 dakika bekletilir ve sonrasında sıcak ya da soğuk olarak içilir. Form çaylarının günde en fazla iki kez içilmesi tavsiye edilmektedir. Sanılanın aksine hiçbir bitki çayının doğrudan kilo kaybettirici ve yağ yakıcı etkileri yoktur. Sadece sindirim sistemini rahatlatıcı, bağışıklık sistemini güçlendirici, iştah kontrolüne yardımcı, fazla ödemi atıcı veya metabolizmayı kısa süreli düşük düzeyde hızlandırıcı etkide olabilir. 
     
    Metabolizmayı destekleyen çaylar, günlük beslenme programının içerisinde kontrollü şekilde bulundurulabilir ancak hiçbir bitki çayı tek başına şifa veya mucize değildir. Bu muhteşem dengeyi, sağlıklı besinleri bir arada tüketerek yeterli ve dengeli tabaklar ile sağlayabiliriz.
     
    DİYETİSYEN MERVE BİRBİLEN