10 ölümcül uçak kazası

En güvenli yolculuk istatistiklere göre havayoludur. Ancak az da olsa kazalar meydana geliyor. Çok fazla yolcu taşıması ve meydana gelen kazalarda çok fazla kişinin ölmesi, uçak kazalarını ilgi çekici ve korkutucu hale getiriyor. Biz de sizler için bu uçak kazalarının en ölümcüllerini inceledik. İşte en ölümcül 10 uçak kazası.

10 ölümcül uçak kazası

10- 612 numaralı uçuş - 22 Ağustos 2006

10- 612 numaralı uçuş - 22 Ağustos 2006

Tu-154 model uçak 3000 metrede türbülansa yakalandı. Uçakların sık sık karşılaştığı bir durum olan türbülanstan kurtulmak için çabaladı, sinyaller gönderdi. Ancak çabalar işe yaramadı ve Ukrayna Hava Yolları’na ait uçak içindeki 170 kişi hayatını kaybetti.

9- 007 numaralı uçuş - 1 Eylül 1983

9- 007 numaralı uçuş - 1 Eylül 1983

Dramatik bir kaza Kore Havayolları’nın başına geldi. Boeing 747 model uçak Alaska’dan Seul’e doğru yola çıktı. Ancak belirlenen rotadan iki defa sapmış ve yanlışlıkla Sovyet hava sahasına girmişti. Sovyetler de bu uçağı ajan uçak olarak algılamış ve Rus Hava Kuvvetleri tarafından düşürüldü. Vurulduktan sonra uçak Japon Denizi'ne düştü 269 kişi hayatını kaybetti.

8- 161 sefer sayılı uçuş - 25 Mayıs 1979

8- 161 sefer sayılı uçuş - 25 Mayıs 1979

1970’ler ve 1980’ler uçak kazalarının çok olduğu ve günümüzdeki güvenlik önlemlerinin o dönemde yaşananlardan çıkarılan derslerle hazırlandığını hatırlatmak isterim. O yıllardan bir kaza da ABD’nin Chicago eyaletinde meydana geldi. Kalkıştan hemen sonra, gerekli teknik işlemlerin yapılmadığı, Amerikan Hava Yolları'na ait DC-10 tipindeki uçağın sol motorunun kopması sonucu uçak yere çakıldı ve 273 hayatını kaybetti.

7- 103 sefer sayılı uçuş - Lockerbie Faciası - 21 Aralık 1988

7- 103 sefer sayılı uçuş - Lockerbie Faciası - 21 Aralık 1988

Bu olay kazadan çok sabotaj olduğu için diğerlerinden biraz farklı. Londra-New York seferi yapan uçak İskoçya’nın Lockerbie kasabası yakınlarında düştü. Uçaktaki 258 kişi ve kasabada yaşayan 17 kişi ile birlikte toplam 275 kişi hayatını kaybetti. Uçağın düşme sebebi ise ne pilot hatası ne de teknikti. Kazanın arkasında Libya’nın olduğu ve Kaddafi’nin emri bizzat verdiği, uçak bombalanarak düşürüldüğü iddia edildi. Ancak kesin bir sonuca varılamadı. Çünkü Kaddafi önceleri bu iddiayı reddetti, 2011'de Libya iç savaşı sırasında, eski bir hükûmet yetkilisi Kaddafi'nin açıklamasını yalanladı ve Libya liderinin bombalama emrini bizzat verdiğini ileri sürdü.

6- 655 numaralı uçuş - 3 Temmuz 1988

Yine bir facia ile karşı karşıyayız. İran Havayollarının Airbus A300B2-203 model uçağı ABD’nin Basra Körfezi’ndeki filosu tarafından vuruldu. 290 kişinin hayatını kaybettiği olayda hala çoğu kişinin cesetlerine ulaşılamamıştır.

5- 163 numaralı uçuş - 19 Ağustos 1980

Suudi Arabistan Havayolları’na ait bir Riyad’dan havalandı ancak 6 dakika sonra havaalanına geri döndü çünkü kargo bölümünde bir yangın başlamıştı. Başarılı şekilde iniş yaptı ancak yangın büyüyordu. Pilotlar motorları durduklarını düşünüyordu ama öyle olmamıştı. Yapılan çalışmalar neticesinde motorlar durduruldu ancak her şey için çok geçti, yangın uçağı kaplamıştı. Acil çıkış kapıları da açılmayınca Lockheed l-1011-200 tipi uçaktaki 287 yolcu ve 14 mürettebat olmak üzere 301 kişinin tamamı hayatını kaybetti.

4- 182 numaralı uçuş - 23 Haziran 1985

4- 182 numaralı uçuş - 23 Haziran 1985

Boeing 747-237B model Hindistan Havayollarına ait bir uçağın başına gelenler Lockerbie Faciası’nda olanlara çok benziyor. Toronto–Montreal–Londra–Delhi uçuşunu gerçekleştiriyordu. İrlanda üzerinde seyir halindeyken teröristlerin yerleştirdiği bomba patladı ve uçakta bulunan 329 kişi hayatını kaybetti. Bu kadar çok kişinin ölmesinin sebebi uçağın çok büyük olmasıydı.

3- İki uçak havada çarpıştı - 12 Kasım 1996

En ilginç kazalardan birisi de bu kaza. Çok uzak bir ihtimal olan havada uçak çarpışması gerçekleşmiş 349 kişi hayatını kaybetmişti. Suudi Arabistan Havayolları’na ait Boeing 747 ile Kazakistan Havayolları’na ait İlyushin 76 model uçaklar havada çarpışmıştı. Çünkü Kazak uçağındaki pilotların İngilizceleri çok iyi değildi ve kuleden gelen bilgileri yanlış yorumlamışlardı. Sonuç bu korkunç kaza olmuştu.

2- 123 numaralı uçuş - 12 Ağustos 1985

Japon Havayolları’nın başına gelen bu kaza tarihteki en ölümcül 2. kaza olmuştur. Boeing 747SR model uçak Tokyo’dan havalanmış, Osaka’ya doğru yola çıkmıştı. Kalkıştan 44 dakika sonra ise Takamagahara Dağı’na çarpmıştı. Kazanın sebebi ise hatalı olarak bakımı yapılmasıydı. Yıllar önce uçağın bir uçuşta kuyruğunu sürtmesi sonrası uçak bakıma alınmış. Kaplanan bölge çift perçin ile tutturulması gerekirken tek perçinle tutturulmuş, sonuç olarak bir müddet sonra o bölge uçuş sırasında koparak kuyruğu kopartmış ve uçağın düşmesine sebep olmuştu. 15'i mürettebat 520 kişi ölürken 4 kişi kurtuldu.

1- Tenerife faciası - 27 Mart 1977

En korkunç kaza yine bir çarpışmayla meydana geldi. İletişim yetersizliğinin meydana getirdiği kazada iki uçak pistteyken çarpıştı. Sisli bir havada gerçekleşen kazaya KLM ve Pan Am karışmıştı. KLM uçağı plan dışında Tenerife havaalanına inmişti, gideceği yerde vakit kaybetmemek için Tenerife’de yakıt ikmali yapmıştı. Pistten hareket edip havalanacağı sırada Pan Am uçağı da park etmek üzere taksi yapıyordu. Yoğun sis nedeniyle iki uçak birbirini görmedi. KLM pilotları çok az kaldığında Pan Am uçağını fark etmiş ve erken kalkış yapmak istemişti ancak çabaları boşa gitti. İki Boeing 747 uçağı çarpıştı ve 583 kişi hayatını kaybetti. Uzmanlara göre, eğer KLM uçağı yakıt ikmalinin Tenerife’de yapmasa ve var olan yakıtla havalansaydı daha hafif olarak daha erken havalanabilir ve kaza gerçekleşmeyebilirdi.

selcuk.bulut@milliyet.com.tr

Bu makaleye ifade bırak