Çağdaş Ertuna

Çağdaş Ertuna

cagdas.ertuna@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları

Sanat dünyasında NFT çılgınlığı yaşanıyor. Boşuna Damien Hirst gibi medyatik sanatçılar çıkıp da sanatın artık para birimine dönüştüğünü iddia etmiyor.

Bkz. Damien Hirst’ün ‘Currency’ (Para birimi) adlı NFT koleksiyonu.

Hirst, HENI Palm adlı dijital platformda satışa çıkan
10 bin adet eseri yarına kadar 2000’er sterlin karşılığında kripto para ya da kredi kartı ile satın alan koleksiyonerlere ister resim olarak ister NFT olarak teslim edecek.

Şimdi de moda markası Dolce & Gabbana yeni bir NFT koleksiyonu hazırladığını açıkladı.

Haberin Devamı

Dijital platform UNXD iş birliğiyle satışa çıkacak olan koleksiyonun adı: Genesi ve markanın gelecek defileleri Alta Moda, Alta Sartoria ve Alta Goilleria’da tanıtılacak.

Bu, lüks markaların ilk NFT girişimi değil aslında.

Daha önce Gucci de bir dijital platformla iş birliği yaparak 3 boyutlu giysi NFT’leri hazırladığını duyurmuştu.

Birçok başka marka da moda dergilerine NFT yapma sürecinde olduklarını açıklamıştı, ama buna rağmen şimdiye kadar yapan olmamıştı.

Lüks markalar için dijital dünyaya girmenin en kolay yolu bilgisayar oyunlarıydı.

Örneğin Louis Vuitton League of Legends oyunuyla birlikte dijital bir moda koleksiyonu sundu.

Bundan sonra dijital modanın büyümesinde NFT’lerin çok önemli olduğu düşünülüyor.

Burberry, Mythical Games iş birliğiyle oyun içinde bir NFT koleksiyonu hazırlamıştı.

Paris Moda Haftası, Arianne ile iş birliği yaparak katılımcılara, satın almacılara ve moda basınına NFT’ler hediye etmişti.

Ama şimdi ilk defa lüks bir marka bilgisayar oyunu oynatanlar ya da kripto parayla ilgilenen gençler yerine, kendi hedef kitlesine hitap edecek olan bir NFT koleksiyonu hazırlıyor.

Koleksiyon, Venedik’in sanat geleneklerine odaklandı, defileler de Venedik’te gerçekleşecek.

Açık artırmada satışa çıkacak ilk NFT ‘Dress from a Dream’ başlığını taşıyor, markanın yaratıcıları Domenico Dolce ve Stefano Gabbana’nın bir rüyasından ilham alıyor.

Her ne kadar NFT çok güzel tasarlansa da ancak markanın aktif hayranları markanın yaratıcılarının rüyalarının dijital bir edisyonunu ister diyor uzmanlar.

Haberin Devamı

Polygon Network’ün desteklediği UNXD, NFT konusunda lüks segmente hitap ediyor.

Beeple’ın NFT girişimi WENEW da Polygon tarafından destekleniyor.

Sanattan sonra sırada moda var

WENEW nedir?

Beeple, 11 Mart’ta Christie’s müzayede evi tarafından açık artırmayla 69 milyon dolara satılan ‘İlk 5000 Gün’ adlı dijital eserin ya da New York Times’ın deyişiyle “jpg dosyası”nın yaratıcısı.

Bu satış en yüksek fiyatlı NFT eseri olmasının yanı sıra başka iki önemli ilke de neden oldu.

Biri 255 yıllık müzayede evi tarihinde ilk kez Beeple ile NFT pazarına girdi, ikincisi ise yine tarihinde ilk kez kripto para birimi olan Ethereum ile satış yaptı.

Şimdi ise Beeple, WENEW adlı bir girişimle karşımızda, ikonik anları NFT’ye çeviren bir küratör platform WENEW.

Müzik, moda, spor, politika ve daha birçok alanda önemli anları NFT’ye çeviriyor. Hatta ilk lansmanlarını da Wimbledon Tenis Turnuvası sırasında Andy Murray’nin 2013’teki tarihi zaferiyle yaptılar.

Bu anın NFT’sini alanlar aynı zamanda Andy Murray ile tenis oynama ve Wimbledon 2022’yi yerinde izleme şansını da kazandı.