Tiyatro dünyasının tomografisi çıktı

Endüstri dünyası teknolojide 5.0’ı konuşurken ‘Sahne 2.0’ dijitalleşmenin alfabesi demek...
Başkanlığını Doç. Dr. Nihan Yıldırım’ın yaptığı İstanbul Teknik Üniversitesi (İTÜ) İnovasyon Merkezi Sosyal Etki Çalışma Grubu’nun tiyatro dünyasındaki araştırması ve tiyatrocularla anketi de bunu bütün çıplaklığıyla ortaya koydu.
Araştırma ve anket sonuçlarından önce bu çalışmanın niye yapıldığını açıklamakta fayda var.
Malum pandemi sürecinin darbe vurduğu sektörlerden biri tiyatro. Salonlar seyirciye kapatılınca tiyatrocular işlerinden oldu.
İşsiz tiyatroculardan dijital kanallarda performans sergilemeye çalışanların karşısına teknik ve bilgi yetersizliği sorunu çıktı. Çünkü düne kadar tiyatro ve dijital birbirine uzak kavramlardı, ama pandemiyle birlikte izleyici alışkanlıkları da değişti. Öyle ki, YouTube Culture&Trends Raporu, son 12 ayda Türkiye’deki kullanıcıların yüzde 92’sinin canlı yayınlanan bir etkinliği çevrimiçi olarak izlediğini ortaya koydu.
Dijitalleşmesi kaçınılmazdı, ama bu tiyatrocuların bilmediği bir dünyaydı. Hal böyle olunca tiyatrocuların yardımına Inogar, Tiyatro Kooperatifi ve Google.org koştu.
Google.org’un 275 bin dolar’lık hibesi, Inogar ve Tiyatro Kooperatifi yürütücülüğündeki ‘Sahne 2.0’ projesi, Ataşehir DasDas’ta tanıtıldı.
Google Türkiye Kurumsal İlişkiler Direktörü Sırma Süren, Tiyatro Kooperatifi Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Yeşim Özsoy ve Inogar Kooperatifi Kurucu Ortağı, Tiyatro Kooperatifi Yönetim Kurulu Üyesi Mert Fırat, proje kapsamında sahne sanatlarıyla uğraşanların dijital becerilerle donatılmasını sağlamak için sahne2sifir.com üzerinden 8 bin 830 kişiye çevrim içi eğitim verileceğini açıkladı.

Araştırmanın künyesi

Araştırma, Tiyatro Kooperatifi’ne üye 63 özel tiyatronun bulunduğu 16 ildeki 196 oyuncu, yönetmen, tiyatro kurucusu, yazar, yapımcı, genel sanat yönetmeni, dekor tasarım/uygulama, ışık tasarım/uygulama, dramaturg, sahne amiri, gişe görevlisi, kostüm tasarım/uygulama, mekan sahibi/sorumlusu, ses tasarım/uygulama, müzisyen, eğitmen, koreograf ve çevirmenle yapıldı.
Tiyatrocuların yüzde 51’i erkek, yüzde 47’si kadın, yüzde 2’si ‘diğer’ olarak tanımladı cinsiyetini.

‘Hissedilen’ler neler?

Araştırmayı yapanların, ‘hissedilen’ başlığı altında sıraladıkları sözcükler, tiyatrocuların uçlarda gezinen ruh halinin MR’ı sanki:
Cesurluk, sinirlilik, geçiştirilme, şüphe, samimiyetsizlik, yalnız olmama, yalnızlık, umutluluk, belirsizlik, endişe, çaresizlik/çıkmazda olma, korku, kaygı, heyecan, kızgınlık, değerlilik, etkisiz hissetme, daralma, baş ağrısı, can sıkıntısı, içe kapanma, rahatlılık, rahatsızlık, mutsuzluk, özgürlük.
Tiyatrocuların bu kadar uçlarda yaşamaların sebebi tamamen duygusal olabilir mi?
Çünkü araştırmanın ortaya koyduğu çıplak gerçek şu:
Ankete katılanların tiyatrodan aylık elde ettikleri gelir açlık veya yoksulluk sınırının altında. Bu nedenle tiyatrocuların yüzde 70’e yakını geçinebilmek için tiyatro dışında işlerde çalışmakta.

Tiyatro dünyasının tomografisi çıktı

‘SQUID GAME’ İLE KRİPTO VURGUN

Squid Game isimli kripto para 10 dakika içinde 628.33 dolar’dan 2856.65 dolar’a yükselip beş dakika sonra 0.0007 dolar’a düşmüş. Yaklaşık 40 bin kişi parasının tamamını kaybetmiş.
Şaşıracak ne var bunda?
Netflix’te izlediğimiz Güney Kore yapımı ‘Squid Game’, sonunda bir kişinin kazandığı bir oyun değil miydi?
Dizideki oyunda para birimi Güney Kore Wonu’ydu, sanal alemdeki kripto vurgunu dolar üzerinden oldu.

GÜNÜN SÖZÜ

“Mutsuz olduğunuz zaman, sizi mutlu edebilecek tek kişinin kendiniz olduğunu unutmayın.” (Richard Carlson)