Çağdaş Ertuna

Çağdaş Ertuna

cagdas.ertuna@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları
Haberin Devamı

Uçsuz bucaksız bir kuyruk var Londra’daki Alexandra Palace’ın önünde. Sonunu görmek mümkün değil. Çoğunluk 13-14 yaşlarında kızlardan oluşuyor. Zaten starları starlaştıran da esas bu yaş grubundaki kızlar.
Biz de onlara hitap edecek bir popstar var mı diye konuşuyoruz; kuyruğu ağzımız açık izlerken.
Popstarlarımız artık 40’larını çoktan devirmiş, en genç dediğimiz bile gelmiş 35 yaşına.
Neden daha genç yıldızlar çıkmıyor, anlamak mümkün değil.
***
Kuyruğa dikkatlice bakınca görüyoruz; bazılarının yanlarında anne-babaları da var. Zaten içeri girer girmez ‘Yetişkin kreşi’ diye bir bölüm var.
Ara ara kalabalıktan çığlıklar yükseliyor; sanırsınız Justin Bieber ya da One Direction geldi. Buraya gelenlerin çoğunu biz tanımıyoruz ama bu kalabalık bir gece önce kuyruğa girip içeride görecekleri yıldızlara bir kez sarılmak, onlarla bir selfie çektirmek için can atıyor.
Az buz bir sayı değil, tam 8 bin kişiden söz ediyorum. 25 poundluk (neredeyse 100 liralık) biletler satışa çıkar çıkmaz tükenmiş.
Londra’da YouTube’un ana sponsoru olduğu, ‘Şehirde Yaz Festivali’ndeyim.
Kalabalığa çığlıklar attıranların hepsi birer YouTube fenomeni;1 milyon ve üzerinde takipçisi olanlara büyük ödül veriliyor.
Justin Bieber’ın da, YouTube’a annesinin yüklediği videolarla ünlendiğini düşününce, karşınızda her an dünya çapında ünlü olabilecek yıldızlar olduğunu anlıyorsunuz. Zaten çoğu şimdiden dünya çapında; 8 milyon takipçisi olanlar bile var.
***
Milyonlarca takipçisi olan Tyler Oakley ile tanışıyoruz. Menajeri, korumaları ve en önemlisi de çığlık çığlığa bekleyen hayranlarını atlatarak.
Beyonce’den Obama’ya geçen yıl birçok önemli isimle tanışmış, önemli projeler yapmış. Hatta yardım organizasyonlarına da katılmış. Tuhaf bir güçleri ve bunun getirdiği kendinden emin duruşları var.
Nasıl olmasın?
Bazılarının yemek kanalı kuran Jamie Oliver’dan daha çok takipçisi var.
Böyle ayrı bir dünya YouTube. Bizde zaman zaman anlamsız yasaklar uygulansa da kendi kendinize yıldız olabildiğiniz bir alan. Bunun için de ne menajer, ne asistan; kendinizden başka kimseye ihtiyaç yok.
Belli ki artık yeni nesil,
TV yıldızları yerine YouTube yıldızlarını izliyor. YouTube, Andy Warhol’un “Herkes
15 dakikalığına da olsa şöhreti tadacak” sözünün canlı bir örneği işte ve daha da önemlisi, o 15 dakikayı dilediğiniz kadar uzatmak tamamen kendi kendinize sağladığınız içeriğe bağlı.
***
Şaşırtıcı ama gerçek
* YouTube’u her ay 1 milyar ziyaretçi kullanıyor. Bu sayı internet kullanıcılarının yaklaşık yüzde 40’ına denk düşüyor.
* Dünya çapına yayılmış hayran toplulukları, YouTube’da her ay 6 milyar saatten fazla video izliyor.
* Günlük izleme süresi 2013 yılında yüzde 50 oranında arttı.
* Bir yıllık süre içerisinde bir günde abone olan kişi sayısı 3 kat, aboneliklerin sayısı ise 4 kat artış gösterdi.
* Kullanıcılar YouTube’a her dakika 100 saatlik video yüklüyor.
* İş ortaklarının elde ettiği gelir 2012 ile 2013 arasında yüzde 60 oranında arttı.
* YouTube merak ettiği içeriği, dilediği zaman en yakınındaki cihazdan izleyerek yetişen küresel bir kuşağı etkiliyor.
* İlgi duyulan içeriğin izlenmesini, paylaşılmasını ve biçimlendirilmesini sağlayarak farklı bir izleme deneyimi sunan YouTube, ABD’deki 18-34 yaş arasındaki yetişkinlere herhangi bir TV
kanalından daha
fazla erişim sağlıyor.
* YouTube’daki videolara trafiğin yaklaşık yüzde 40’ı mobil cihazlardan
geliyor.
***
TÜRKİYE’DEN ÖRNEK KANALLAR
Türkiye’de en çok 90 bin takipçisi olan kanallar var. En çok izlenen kanallar güzellik, yemek ve oyun ile ilgili. İşte aralarında en çok öne çıkanlar...
* Nefis Yemek Tarifleri (Yemek)
* Turuncu Levye (Oyun)
* Syblos (Güzellik)
* Duygu Özaslan (Güzellik)
* Valekupakiz (Vlogger)
* Aslı İnandık (Gülse Birsel, YouTube’daki videolarını izleyip Yalan Dünya dizisinde rol verdi.)
* Bikafalar (Eğlence)
* Genç ve Fit (Fitness)