21. yüzyılın ilk 10 yılını devirdik. Önümüzdeki yıllarda genetik araştırmalar hastalıkların çaresi olacak mı? Şehirleşmede yeni uygulamalar ne? Ergenler neleri beğeniyor?

Bir yandan hep aynı suda yüzüyormuş hissi, bir yandan da modern hayatın başdöndürücü hızı... 10 yıl önce bana cep telefonumdan internete girip maillerimi okuyacağımı, seyahat için tüm rezervasyon ve altyapı çalışmalarımı online yapacağımı, hem ücretsiz hem görüntülü telefonda konuşacağımı söyleselerdi herhalde inanmazdım.
Ama bunların hepsi oldu, günlük yaşantımıza girdi... Peki önümüzdeki yılllara damga vuran gelişmeler ne olacak? The Economist’in özel sayısı ‘The World in 2010’ ve trendwatching.com’da hem pazarlamayı, hem ekonomiyi etkileyecek yeniliklere göz attım. Kimi garip ve saçma, kimi önümüzdeki onyılda yaşam tarzımızı ciddi olarak değiştirecek gibi.

Haberin Devamı

GENOMDA HAYAL KIRIKLIĞI
Beş yıl önce insan genomu araştırmalarının her derde deva olacağı sanılıyordu. 2010’a gelince araştırmacılar, hastalıklara neden olan gen tespitinin hastalık tedavisinde o kadar da işe yaramayacağı anladı. Buna karşılık evrim, ırk ve etnik ayrımlarla ilgili tahminimizden fazla bilgiye sahip olacağız. (Geoffrey Miller, The Looming Crisis in Human Genetics)

ÜNLÜLER YOUTUBE’DA
Bizde hâlâ yasak, muhtemelen bir 10 yıl daha bu komedi sürüp gidecek! Amatörlerin oyuncağı sayılan YouTube, artık Hollywood yıldızlarından siyasetçilere kadar geniş bir kesimin kullandığı halkla ilişkiler aracına dö-nüştü. Tom Ford kendi ürünlerinin mankenliğini yapıp youtube’a koydu. Yetmedi, ilk oyunculuk denemesini de burada yaptı. Matt Damon ve Sarah Silverman’ın youtube’a özel videoları çok tıklandı. Kraliçe Rania yeni nesillerle ve Batı dünyasıyla iyi ilişkiyi sürdürmenin bir yolu olarak kendi YouTube kanalını kurdu. Burada kendisine yöneltilen sorulara videolar aracılığıyla yanıt veriyor. (trendwatching.com)

ALTERNATİF ENERJİLER
Hemen sıkılmayın, çevreci çözümler önümüzdeki yıllarda daha çok tartışılacak. Dünyayı en çok kirletmekle suçlanan ülkelerden Çin, aynı zamanda dünyanın en gelişmiş rüzgar enerjisi programına sahip. 2010’un sonunda 20 gigawatt’lık enerji üretecek. Bu da İspanya’yla aynı, Almanya ve ABD’den biraz az demek. Çin’in kömür madenlerinin yerini yakın gelecekte rüzgar santralleri alacak. Ayrıca bu yıl ilk kez ABD ve Çin’de elektrikle çalışan arabalar genel pazara girecek. (The Economist)

Haberin Devamı

ÇAKMA ROCK STAR
Oyuncak standlarında playstation ve Wii’lerin yanında sergilenen ‘Guitar hero’ (Gitar kahramanı) adlı oyunu bilenlere yabancı gelmeyecek bir kavram. Evet, artık video oyunlarında müzisyen de olunabiliyor, üstelik yakında üç boyutlusu gelecek! Trendwatching.com’a göre ‘Rock band’ sıradaki çılgınlık. Dahası online tavla veya satranç gibi, online rock grubu kurmak ve lisanslı parçaları çalmak da mümkün olabilecek.

Yeni 10 yıla hazır mıyız

‘Guitar hero’ oyunu sayesinde müzisyen olabilirsiniz (solda). Biz gökdelenlere yeni alışmaya çalışırken, dünya şehir merkezlerini çevre dostu endüstriye göre donatma derdinde.

EKOPOLİTAN
Metropolitan, kozmopolitan derken başımıza ekopolitan çıktı. Bizler gökdelenlere yeni alışmaya çaılışırken, dünya varolan şehir merkezlerini ve yaşam alanlarını çevre dostu endüstriye göre donatma derdinde. Mesela Mexico City’de ‘dikine park’ projesi... Mesela Florida’daki Babcock Ranch: 17 bin dönüm üzerine 19 bin 500 ev, hepsi güneş enerjisiyle çalışıyor! Kendi su kaynağı, doğal yeşil alanları da var... (Trendhunter.com)

Haberin Devamı

HASSASİYETİN TEŞHİRİ
Yıldızların en olmayacak kareleri, internette anında milyonlarca insanın gözleri önününe seriliyor. ‘Celebrity’ kavramı yeniden şekilleniyor. Merak faktörü arttıkça, gönüllü olarak kendini teşhir eden, zayıflıklarını sergileyenler kontrolü elde tutabilecek. (trendhunter.com)


KOMiK VE ETKiLi

STRES SAATİ: Öyle top sıkmakla olmaz. Gündelik hayatta o kadar çok siniriniz zıplıyor ki size birilerinin “Hadi şimdi derin bir nefes al” demesine ihtiyacınız var! Tüketicilerin kendi küçük sağlık sorunlarıyla baş edebilmesi için geliştirilen ürünler çeşitleniyor. StressWatch, kalp atışı ve vücut ısınızı kontrol ediyor, stres anında ölçüm yapıp sizi uyarıyor.

DUYGUMANİ: Buyrun size saçma bir terim daha… Teknoloji ilerledikçe ve hata dijital platformda akıp gitikçe, insani duygusal bağların azaldığı fikrinden hareketle ‘emotionology’ icat edildi. Amaç duygu dünyasını kaybetmeyen teknolojik ürünler geliştirmek. Mesela ‘Philips’in ‘The Vibe’ adlı kolyesi, başkalarıyla iletişime geçmenizi sağlıyor. Bu füturist kolye biyometrik sinyal okuyabiliyormuş. Işıklı mobilyalar da bir başka duygunomi ürünü: Fransız tasarımcı Philippe Boulet, ısı, kişinin kokusu veya ortama göre renk değiştiren LED ışıklı mobilyalar üretiyor.

SANAL TURİZM: 3 boyut, turizme de el attı. İsteyen oturduğu yerden gidemediği yerleri gezebilir, isteyen gideceği yere bu şekilde karar verebilir. OnionMap adlı interaktif web sitesinde dünyanın bazı büyük şehirlerinin 3D haritaları var. Zoom yapıp dolaşabileceğiniz 33 haritada otel, alışveriş yeri ve restoranları bile ziyaret edebiliyorsunuz.

Ergenlere göre twitter out
Chicagonow.com’un blog yazarı Scott L. Stewart yaşı 16-18 arasında değişen 100 ergene 2010’un trendlerini sormuş.

2010’DA DEMODE OLANLAR
İlişki (monogamiye inanmadıkları için ilişkiye girip bağlılık sözü vermeyi lüzmsuz buluyorlar), kötü makyaj, büyük laptop, erkeklerde dar jean, twitter, bling (microsoft’un arama motoru), Rihanna, hayvan deseni, tuşlu teknolojiler (artık her şey dokunmatik), Levi’s, Ugg botlar, G Shock saat, pantolon niyetine tayt.

2010’DA MODA OLANLAR
Kızlarda kısa saç, doğal güzellik, Wii, Kanye West, para biriktirmek, Lady Gaga, evde yemek yapmak, online alışveriş, çevreci/organik takılmak.