MESAM, “2011’de 17 milyon 500 bin TL telif ödedik” dedi. Ama bu paranın ne şekilde pay edildiğini ve bizde ödenen teliflerin dünya standart-larına kıyasla 10’da biri olduğunu söylemedi

Musiki Eserleri Sahipleri Meslek Birliği (MESAM) 2011’de üyelerine 17 milyon 500 bin TL telif ödemesi gerçekleştirdiğini açıkladı. MESAM 1987 yılında kuruldu. Şu anda 7 bin civarı üyesi var.
Geçtiğimiz hafta sonu Hürriyet’in Cumartesi Gazetesi ekinde Hakan Gence’nin konuyla ilgili büyükçe bir haberi vardı. Haber diyorum ama aslında tamamen MESAM’ın verdiği rakamlar üzerine kurulu bir bilgi paylaşımından ibaretti yazı.
Örneğin Türkiye’de 3 bin 611 üyesi olan MSG (Musiki Eseri Sahipleri Grubu) adlı bir başka meslek örgütünün varlığından hiç söz edilmiyordu. Hem de MSG ve MESAM’ın; bire bir aynı işlevi gören; bir anlamda rekabet halinde olan iki meslek örgütü olmalarına rağmen...
MESAM ve MSG; MSG’nin kurulduğu 1999 yılından beri çatışma halinde. En basit konularda bile fikir ve yönetim anlayışı farklılıkları var. İşin can alıcı noktasıysa şu: Sadece MESAM’ın açıkladığı verilerden yola çıkarak Türkiye geneliyle ilgili bir sonuca varmanız mümkün değil. Eğer MESAM verilerini Türkiye’yle ilgili sonuçlarmış gibi yansıtırsanız okuyucunuzu fena halde yanıltmış olursunuz.
Gelelim diğer ilginç noktalara... Aynı yazıdaki veriler arasında 2011’de en çok bandrol alan 10 albümün listesi de var. Ancak, bu 10 albümün 8 tanesinin icracısı, kısmen de eser sahibi MESAM değil MSG üyesi.
İnteraktif alanda (mobil ve internet satışlarında) en çok telif ödenen ismin Rafet El Roman olduğu belirtilmiş. Vesile olan şarkının adı ‘Aşkı Virane’. Şarkının söz ve müziğiyse Yusuf Güney’e ait. Ve yine ne enteresandır ki hem Rafet El Roman hem de Yusuf Güney MESAM değil MSG üyesi.

Haberin Devamı

KISSADAN HİSSELER

* MESAM ve MSG’nin verileri birlikte değerlendirilmelidir.
* Türkiye’de en çok bandrol alan sanatçıları açıklama işlevini MESAM ya da MSG değil MÜ-YAP (Bağlantılı Hak Sahibi Fonogram Yapımcıları Birliği) ya da Kültür ve Turizm Bakanlığı üstlenmelidir.
* Ancak bandrol sayısı tek başına, en çok satan albümleri belirlemek için bir ölçü olamaz. Ne kadar bandrol aldığınız bir albümü kaç adet sattığınızı değil kaç adet bastığınızı belirler. Biz deponuzda kaç adet iade olduğunu bilemeyiz.
* “MESAM olarak 17 milyon 500 bin TL telif dağıttık, eser sahiplerini ihya ettik” demekle iş bitmemektedir. Hangi üyenize ne kadar telif ödemesi yaptığınızı, o paranın ne şekilde pay edildiğini de açıklamanız gerekir. Aksi takdirde hak sahiplerinin şımarık oldukları için yakındıkları ya da telif konusundaki mağduriyetlerinin yalan olduğu sonucu çıkar ki; bu da pek sağlıklı bir yorum olmaz.
* Yakın geçmişte Fuat Güner (MESAM üyesi) öncülüğünde bir araya gelen; başta Orhan Gencebay (MESAM üyesi) olmak üzere birçok önemli eser sahibinin gayet iyi bildiği gibi bugün ödenen telifler; dünya standartları esas alındığında ödenmesi gerekenin 10’da 1’idir.

Haberin Devamı

MODUMUZU DEĞiŞTiRECEKLER

REMOOD, bir yaşam biçimi dergisi. Şubat sonunda piyasaya çıkması planlanıyor. 20 bin adet basılacak ve 300 noktada ücretsiz dağıtılacak.
Derginin en önemli özelliği sosyal medya aleminin etkili isimlerini bir araya getiriyor olması. Pucca, Burusvilis (Güray Gürsel), Niyans (Nihan Çumralıgil), Kaset Reçeli (Burak Türkel), Zodyaklı (Merve Yıldırım), Çizenbayan (Elif Tanverdi) bu isimlerden bazıları.
Onların dışında Cadde’nin Çini Mürekkebi yazarı Pelin Çini, İpek Atcan (Dream TV-Ana Sahne), Zeynep Okyay (46 Dergisi, Garaj Dijital), Ayça Zaman (Level Dergisi), Cüneyt Kaşeler (Lig Radyo) gibi konvansiyonel medyanın genç ve etkili isimleri; Eren Eren (parti organizatörü), Mustafa Sayın (Zero Müzik), Siyabend Suvari (Purple Concerts) gibi müzik ve eğlence alemlerinin deneyimli elemanları var. Remood’un yayın yönetmeni Muzaffer Karataş, kaptanıysa Videonmusic.com’un yöneticisi Kaan Volkan.
Sanaldan matbaaya giden yol hem meşakkatli hem riskli. Ancak derginin yazarları arasında hem sanal hem matbu zeminde başarısını kanıtlamış birçok isim var. Ekşi Sözlük Dergisi hayal kırıklığına uğramıştı hatırlarsanız. Dilerim Remood, hesabını kitabını iyi yapar ve uzun ömürlü olur. Biz de özlediğimiz ‘üzeri okunacak kağıt kokusu’na kavuşuruz.

Haberin Devamı