Ciddi anlarda neden güleriz?

Çoğu insan, ciddi anlarda kendini ne kadar tutmaya çalışırsa çalışsın istem dışı olarak gülebilir. Bu durumu gerginlik üzerine verilen 'istemsiz tepkiler' olarak tanımlayabiliriz. Genellikle sinir bozucu gözüken bu eylemler kontrol edilebilir mi? 

Ciddi anlarda neden güleriz?

Duygusal tepkilerin dışa vurumu

Duygusal tepkilerin dışa vurumu

Etrafa mutluluk saçamayacağımız anlarda tepkinizi gülerek ortaya koymanız, karşınızdaki için pek de hoş olmayabilir. Bu sizi kötü bir insan yapmıyor elbette. Kişisel durumunuza bağlı olarak verdiğiniz bu tür 'gülme' tepkileri; kaygı, stres, heyecan ya da korku gibi rahatsız hissettiğiniz durumlarda bir çeşit savunma mekanizması oluşturur.

Aynı zamanda kahkaha atmak ya da kıkırdamak, dikkatinizi odaklandığı yerden çeker ve uzaklaştırır. Kısaca, zayıf hissedebileceğiniz duygularla savaşmanızı sağlar. 

Yaşasın mis gibi güzel duygular! Yine de güzel duyguların olmadığı anlarda bulunuyoruz. Hangi yöntemlerle bu tepkileri azaltabiliriz? Hep birlikte bakalım... 

Bulunduğunuz alanda bir renge odaklanabilirsiniz

Bulunduğunuz alanda bir renge odaklanabilirsiniz

İstem dışı ortaya çıkan duygu ve düşüncelerinizi uzaklaştırmak tabii ki mümkün. Duygularınız dışında başka bir odak noktası belirleyebilirsiniz kendinize. Başlıkta belirttiğim gibi bir renk olmak zorunda da değil üstelik. Aklınızda bir renk düşünüp, bulunduğunuz ortamda o rengi bulmaya çalışabilirsiniz. Ya da renge baktığınızda başka düşünceler üzerine yoğunlaşabilirsiniz. Ya da başka bir nesne üzerine. 

Bu yöntem size küçük ve gereksiz gelebilir. Yine de bir deneyin derim. Dikkati başka yöne çekmek için kullanılabilir. 

En güvende hissettiğiniz şarkıyı hatırlayın

En güvende hissettiğiniz şarkıyı hatırlayın

Kendinizi bir şarkıya teslim etseniz, bu hangi şarkı olurdu? Size en güven veren ya da rahatlatan şarkıyı düşünerek içinde olduğunuz ortamda daha az gerginlik yaşayabilirsiniz. Böylece istemsizce vereceğiniz tepkiler ortadan kalkabilir. Gülme dürtüsünü azaltmanın pratik yollarından biri olarak düşünebiliriz bunu.

Şarkı söylemenin yanında, yapmayı sevdiğiniz herhangi bir aktiviteyi de düşünebilirsiniz. En sevdiğiniz yemeğin yapılışıyla ilgili aklınızda kalan ilginç detaylar gibi... 

Tüm bunların amacı dikkatinizi, sinirsel olarak dışarı vurduğunuz kahkahanızdan uzaklaştırmak!  

Kalem tıklatmak

Kalem tıklatmak

'Sinir ya da savunma kahkahası' olarak adlandırdığımız bu eylem, sadece kötü ve hüzünlü anlarda ortaya çıkmayabilir. En olmadık yerlerde yapışır bazen üzerimize. Çalıştığınız iş yerinde, en kritik noktalarda kendinizde bunu gözlemleyebilirsiniz. Ama panik yapmayalım.Zaten bu durumun işleri daha da zorlaştırdığını düşünmek size hiçbir fayda sağlamayacak...

Genellikle bir konuşma sırasında konuşmacının kalem tıklatmasına ya da elinde bir kalem tutmasına şahit olmuşsunuzdur. Kimisi bilinçli bir şekilde düşüncelerinden arınmak ve kaygıyı azaltmak için bu yöntemi uygularken kimisi de bundan bi haberdir. 

Elinizde kalem tutarak ve tıklatarak (ortamı daha da germeden) dikkatinizi dağıtabilirsiniz...
 

Bu makaleye ifade bırak