Cumartesi Japonya ve ABD’de "en başarılı oyuncak" ödülü

Japonya ve ABD’de "en başarılı oyuncak" ödülü

21.06.2003 - 00:00 | Son Güncellenme:

Japonya ve ABD’de "en başarılı oyuncak" ödülü

Japonya ve ABD’de en başarılı oyuncak ödülü



     

     Son günlerde hem Japonya’da hem de Türkiye’de çocuklar arasında Beyblade çılgınlığı yaşanıyor. Beyblade aslında ip sarıp çevrilen topaçların teknolojik versiyonu. Topaçtaki ipin yerini bu oyuncakta basit bir mekanizma alıyor. Bu kadar tutmasının nedenlerinden biri de televizyonda yayınlanan çizgi filmi. Çocuklar kendilerini oradaki kahramanların yerine koyup beyblade’leri çevirerek yarışıyorlar. Oyun o kadar tutmuş ki artık turnuvalar bile düzenleniyor. Örneğin, oyuncağın ilk kez satışa sunulduğu Profilo Alışveriş Merkezi’ndeki Moşi Moşi mağazası bu turnuvalardan birine geçtiğimiz günlerde ev sahipliği yaptı.
     
     Evet. Beyblade ilk kez 1999’da Japonya’da oyuncak olarak piyasaya çıktı. Ondan sonra yavaş yavaş popüler oldu. 2001’de çizgi filmin birinci bölümü yayınlanınca çok büyük bir patlama yaşandı. Japonya’da en başarılı oyuncak seçildi. Geçen yıl Amerika’da dünyanın en başarılı oyuncak ödülünü aldı.
     
     Topaçlar fonksiyon açısından çok farklı. Sağa dönüşlü topaçlar da var, sola dönüşlüler de. Dayanıklılık miktarlarına göre de farklılık gösteriyor. Mesela bazıları stadyumun ortasında duruyor ve hiç hareket etmiyor. Hareket ettiğinde çok hızlı oluyor.
     
     2002 yılının ortasında getirdik. O dönem sadece Moşi Moşi bünyesinde satıldığı için bilenler alıyordu. Beyblade çizgi filminden sonra popülerleşti. Oradaki macera düşüncesi ve kahramanlarla kendini bir tutma isteği sonucu oyuncak satışı arttı. Topaçlar masa üstüne dizildiği zaman sadece oyuncak gibi görünüyor. Ama artık çocukların kafasında öyle değil. Mesela "Bu, Rus takımından Ivan’ın topacı", "Japon takımı Dagon’un topacı" diyorlar. Ve onların filmde nasıl savaştıklarını biliyorlar. Öyle oynuyorlar.
     
     Evet çünkü Japonya’da da topaç kültürü çok yaygın. Zaten oradan yola çıkıldı.
     
     Tehlikeli olsa bu konuda oldukça hassas olan Japonya’da piyasaya çıkmazdı. Bu aslında geleneksel topacın modern versiyonu. Eski topaçlar taş, kurşun gibi ağır malzemelerden yapılıyordu. Onların yanında bu plastik zaten. Çocuklar arasında parça yutan olduğu gibi bir haber de bize hiç gelmedi.
     
     Evet, duyuyoruz. Güzel bir şey bu. Çünkü Beyblade karşılıklı oynandığında zevk alınacak bir oyun. Bunun iyi tarafı ise sadece oynamak değil, kendi zevkine göre strateji oluşturabilmek. Türkiye’deki çocuklar da artık o seviyeye geldi. Çocuklar topaçların dayanıklılık, saldırı, savunma gibi özelliklerini rahatlıkla kullanabiliyor.
     
     Anne-babaların da en çok teşekkür ettiği konu bu. İçine kapanık bir çocuk mağazalardaki turnuvalara geliyor, diğer çocuklarla oynuyor.
     
     Bazıları çocuklarından daha meraklı. Bunun içinde çok basit bir mekanizma var. O mekanizmayı çözmeye çalışıyorlar.
     
     Çok zor oluyor. Burası o kadar kalabalıklaşıyor ki, normalde çalışmayan personeli de çağırıyoruz o gün.
     
     Son yarışmaya 1000 çocuk katıldı
•   Japonya’da ayda 5 milyona yakın Beyblade üretiliyor ve satılıyor.
•   120’ye yakın versiyonu çıktı.
•   İstanbul’da nisan ayından beri Profilo Alışveriş Merkezi, Bağdat Caddesi gibi yerlerde turnuvalar düzenleniyor.
•   Turnuvalara 4-15 yaş arası çocuklar katılıyor.
•   Turnuvada kazananlara özel Beyblade bileklikleri veriliyor.
•   Geçen hafta Akmerkez’de iki gün süren İstanbul turnuvası yapıldı. Turnuvaya 1000 yarışmacı katıldı.
•   Oyuncakların fiyatı 22-30 milyon lira arasında değişiyor.     
     
     Nasıl oynanıyor?
     Yarışmacılar aynı anda beyblade’i "stadyum"a atıyor. Puan almanın iki yolu var. Rakibinin beyblade’ini stadyum dışına fırlatan oyuncu iki puan alıyor. Kimse bunu başaramaz ve her iki oyuncak da sahada kalırsa, daha uzun süre dönen beyblade’in sahibi bir puan alıyor. Üç puana en erken ulaşan kazanıyor.