Eğitim Medya Okuryazarlığı Nedir? Kısaca Medya Okuryazarlığı Neden Gereklidir?

Medya Okuryazarlığı Nedir? Kısaca Medya Okuryazarlığı Neden Gereklidir?

27.02.2021 - 05:01 | Son Güncellenme:

Son zamanlarda adını sıklıkla duyduğumuz bir kavram olan medya okuryazarlığı, iletişim bilimlerinin bir alt dalıdır. Televizyon, gazete, radyo ve internet gibi iletişim araçlarının tamamını kapsar. Film eleştirmenliği ve metin analizi de medya okuryazarlığının bir parçasıdır. Bu alanda eğitim gören kişiler, televizyon kanallarında, yayınevlerinde ve gazetelerde çalışabilir. Medya okur yazarlığının özellikleri ve terimleri nelerdir? İşte, merak edilen tüm detaylar.

Medya Okuryazarlığı Nedir Kısaca Medya Okuryazarlığı Neden Gereklidir


Medya okuryazarlığı aynı zamanda üniversitelerin ilgili fakültelerinde 4 yıllık okunan bir lisans bölümüdür. Bu bölümden mezun olanların yapabileceği bazı meslekler şunlardır: Dizi ve sinema filmi senaristliği, yönetmenlik, içerik editörü, sosyal medya yazmanlığı ve senaryo danışmanlığı.

Medya Okuryazarlığı Nedir?

Medya okur yazarlığı, kitle iletişim araçları tarafından üretilen ve okurlara / izleyicilere aktarılan bilgilerin doğru bir şekilde yorumlanması için geliştirilmiş bir disiplindir. Bu disipline göre izleyiciler, ''aktif'' ve ''pasif izleyici'' olarak ikiye ayrılır. Pasif izleyiciler medya vasıtasıyla öğrendiği bilgileri sorgulamaz ve yorumlamaz. Aktif izleyiciler ise haberlerin gerçekliğini ve bilgilerin doğruluğunu sorgular.

İlk kez Finlandiya ve Norveç gibi İskandinavya ülkelerinde okutulan medya okuryazarlığı bölümü, ülkemizdeki birçok üniversitede de yer alıyor. İlköğretimde de okutulan derste, basın yayın organlarının görevleri ve temel medya terimleri gibi konular işleniyor.

Kısa Medya Okuryazarlığı Neden Gereklidir?

Medya okuryazarlığı ile birlikte hayatımıza giren en önemli kavramlardan biri eleştirel izleme kavramıdır. İzleyicilerin televizyon programlarını, filmleri ve reklamları bilinçli bir şekilde izlemeleri bu kavramın temelini oluşturur.

Medya okuryazarlığı ile birlikte ülkemizde ve dünya genelinde birçok değişim yaşandı. Bu değişimlerden bazıları şu şekilde sıralanabilir:

1- Çocukların gelişimini olumsuz yönde etkileyen programların yayından kaldırılması.

2- İzleyici yanlış yönlendiren reklamların ilgili kurumları şikayet edilmesi ve çeşitli firmalara cezai yaptırım uygulanması.

3- İnsanların gazete, televizyon ve sosyal medya üzerinden takip ettikleri her habere inanmaması.