Ekonomi ‘1.1 milyar dolarlık’ uçak bakım merkezi

‘1.1 milyar dolarlık’ uçak bakım merkezi

03.04.2018 - 01:30 | Son Güncellenme:

Dünyada sayılı uçak bakım ve onarım şirketleri arasında yer alan Türk Hava Yolları Teknik AŞ’nin (THY Teknik) Genel Müdürü Ahmet Karaman, “Bizim senelik ciromuz 1.1 milyar dolar. Eğer THY Teknik olmasa bu paranın tamamı dışarı gidecek. 35 firmaya hizmet veriyoruz. Şu anda 700 uçağa bakıyoruz” dedi. Karaman, “İki tür bakım var. Biri arıza gidermek için, diğeri de planlı bakım. Arıza giderme bakımı her an yapılabilir. Planlı bakım ise arıza olmasa da yapılan bakımdır. Motorun belirli kısımları kritiktir, bunlara ‘ömürlük malzeme’ denir. Ömürlük malzemeler ya saatle, ya iniş kalkış sayısı ya da tarihe göre takip edilir. Günü geldiği zaman değiştirilir. Arızalanması veya bozuk olması beklenmez” dedi.

‘1.1 milyar dolarlık’ uçak bakım merkezi

Karaman, “Uçağa kuş çarpmasını kaptan pilot rapor eder. Her inişten sonra teknisyen uçağın her yerini dolaşarak kan izi ile parçalarda eziklikleri kontrol eder, hasar yoksa uçak sefere verilir, hasar olması halinde ilgili parçalar tamir edilir” dedi.

Haberin Devamı

Yıldırım çarparsa

Karaman, “Uçağa yıldırım vurursa uçağın kendi koruma sistemi var. Yıldırım uçağa bir hasar vermez ama belirli noktalarda, metalin bittiği perçin başlarında bazen yanmalar yapar. Onları açarak, çatlak kontrolü yapmanız gerekir” diye konuştu. Karaman, “Uçak lastiğinin bakımı çok önemli. Sert iniş yapılmazsa aynı lastiklerle 100-150 iniş yapılabilir. Bazen uçaklar pist başından dönebilir, bu sırada lastiklerin kesilebiliyor. Bu durumda ilk seferden sonra bile lastik değiştirilir. Lastik maliyeti bin, bin beş yüz dolar. Fakat jant pahalı. Uçağına göre 10 bin dolardan, 25-30 bin dolara kadar gider” dedi.