Ekonomi 80 üründe artış var ama sepet ucuzladı

80 üründe artış var ama sepet ucuzladı

28.10.2018 - 01:30 | Son Güncellenme:

Türkiye’de yaygın şube ağına sahip olan beş markete, 50 ürünlük liste ile gittik. Beş markette toplam 250 kalemden oluşan listede 80 ürünün fiyatı artmış. Her marketteki en uygun fiyatlı ürünlerden derlediğimiz sepet ise geçen aya göre 7 lira daha ucuza, toplam 298 liraya doldu.

80 üründe artış var ama sepet ucuzladı

80 üründe artış var ama sepet ucuzladı
Ayşe Teyze'nin Kesesi’ bu ay geçen aya göre, biraz daha rahat. Enflasyonla Topyekûn Mücadele programının da etkisiyle ucuzlayan ürünler nedeniyle market sepetini ekimde, eylüle göre 7 lira daha ucuza, yani 298 liraya doldurmak mümkün oldu. Ancak Ayşe Teyze’nin ekimde 50 ürünlük ihtiyaç listesinde en ucuzu bulabilmek için çok daha dikkatli olması, rafları, reyonları daha bir titizlikle incelemesi gerekti.


Zira araştırmamıza konu olan, ülke çapında en yaygın şube ağına sahip beş markette 50 ürünlük, yani toplamda 250 ürünlük liste içinde aslında 80 ürünün fiyatı artmış durumda. 93 ürünün fiyatı aynı kalmış, 77 ürün ise ucuzlamış. Yani, “Aa ucuzluk var” deyip fiyatı düşen ürünün yanında, başka marketle ya da önceki fiyatla kıyaslamadan herhangi başka bir ürünü de sepete atanların faturası geçen aya göre artmış olabilir.

Kuru fasulyede artış

Bu ay marketleri dolaştığımızda neredeyse hepsinde 1 kilogramlık kuru fasulye fiyatında yaklaşık yüzde 38’lik bir fiyat artışı görünüyor. En ucuz fasulye fiyatı 5.75 liradan 7.95 liraya yükselmiş durumda. Zeytinyağı ve kalıp sabunda da az da olsa fiyatı artışı söz konusu. Salatalık, limon, domates, kuru soğan ve patates fiyatları bazı marketlerde düşerken bazı marketlerde de fiyatları sabit kaldı.

Dört üründe fiyat aynı

Salça, süt, ayçiçek yağı, limonata fiyatları dört markette; baldo pirinç, çay, Türk kahvesi ve su fiyatları beş markette sabit kaldı. Üç markette yumurta fiyatları sabit kalırken iki markette yumurta fiyatlarında indirim yapılmıştı.

A101’de 18 ürünün fiyatı aynı kaldı, 16 üründe düşüş ve 16 üründe artış görüldü. BİM’de 28 ürünün fiyatı değişmedi, 12 üründe artış, 10 üründe de düşüş belirledik. Carrefoursa’da 14 ürünün fiyatı aynı, 18 ürünün fiyatında artış, 18 üründe de düşüş, Migros’ta 11 ürün aynı, 23 üründe düşüş, 16 üründe artış var. Şok’ta ise 22 ürünün fiyatı aynı kalırken 18 üründe artış, 10 üründe de düşüş gözlemlendi.

Sepet 7 lira ucuzladı

Marketlerde tek tek gezerken, ‘Enflasyonla Topyekûn Mücadele Programı’ kapsamında afişler, ürünlerin etiketlerinde yer alan yerli üretim logoları da gözümüze çarptı. Gezdiğimiz bazı marketler ise seçili ürünlerinin fiyatlarını yıl sonuna kadar sabitlediğini belirtmişti.

Geçen ay 50 ürünlük market sepetinin toplam 305 liraya dolduğunu hesaplamıştık. Bu ay 50 ürünü toplam 298 liraya satın alabiliyoruz. Eylüle göre bazı ürünlerde geçen aya göre 2 ya da 3 lira artış, bazı ürünlerde de 50 kuruş ila 1 lira arasında düşüş var. Birkaç ürünün ambalajını incelerken de 2 ya da 3 gram artış gördük.

25 Ekim itibariyle not ettiğimiz fiyatlara göre tüketici evinin ihtiyaçlarını en yaygın beş marketteki en uygun fiyatlı ürünleri tercih ederek karşılarsa 50 ürünü eylül ayına göre 7 lira daha ucuza satın alabilecek.

80 üründe artış var ama sepet ucuzladı

80 üründe artış var ama sepet ucuzladı

80 üründe artış var ama sepet ucuzladı

80 üründe artış var ama sepet ucuzladı

80 üründe artış var ama sepet ucuzladı

80 üründe artış var ama sepet ucuzladı

80 üründe artış var ama sepet ucuzladı

Güngör Uras enerjisiyle

Geçen ay Milliyet olarak okuyucularımız için bir tüketici sayfası başlatmıştık. Bir süre önce aramızdan ayrılan yazarımız, hocamız Güngör Uras’ın anısına saygıyla bu sayfamızın adını “Ayşe Teyze’nin Kesesi” koymuştuk.

25 Eylül’de başlattığımız yeni sayfa için market şubelerini dolaşmıştık. Tam bir ay sonra 25 Ekim’de tekrar aynı semtte yer alan A101, BİM, Carrefoursa, Migros ve Şok şubelerine gittik. Cebimizde yine geçen ayki aynı 50 ürünlük liste vardı.

Bu listedeki ürünleri, seçtiğimiz beş marketin her birinde en uygun fiyata nasıl ediniriz diye rafları, reyonları dikkatle inceledik. Geçen ay yazdığımız ürünlere tekrar bakıp onların yerine bu ay daha uyguna alabileceğimiz farklı bir marka var mı, ona dikkat ettik. Böylece 50 maddelik listedeki her bir ürünün o marketteki en uygun fiyatlı olanını not ettik.

Güngör Uras da çarşı pazar dolaşır, haberi kaynağından alır, ekonominin nabzını ilk elden tutardı. Anısına, saygıyla...