Ekonomi Ferit Bey fabrika istiyor, ‘10 bin TIR satın’ dedik

Ferit Bey fabrika istiyor, ‘10 bin TIR satın’ dedik

05.03.2008 - 01:46 | Son Güncellenme:

Türkiye’yi ‘yatırım yapılabilir potansiyel ülkeler’ arasına koyan İsveçli ağır vasıta üreticisi Scania, Türkiye’de fabrika kurmak için TIR satışlarının yıllık 10 bini aşmasını istiyor

Ferit Bey fabrika istiyor, ‘10 bin TIR satın’ dedik

Stockholm’de yeni G serisini tanıtan İsveçli ağır vasıta üreticisi Scania, Türkiye pazarında hızlı büyüyor. Geçen yıl seçimler nedeniyle iç pazarda yaşanan daralmaya karşın Türkiye distribütörlüğünü yapan Doğuş Otomotiv’in satışlarını artırması Scania için Türkiye’yi ‘yatırım yapılabilir potansiyel ülkeler’ arasına sokmuşa benziyor. 
Bilindiği gibi Doğuş grubu geçen yıl Alman treyler markası Krone ve 150 yıllık Alman Damper markası Meiller ile ortak üretim yatırımlarını hayata geçirdi. Grubun yine distribütörlüğünü yaptığı Alman otomotiv devi Volkswagen ile üretime yönelik görüşmeler yaptığı biliniyor. Peki Doğuş grubunun distribütörlüğünü yaptığı, yıllık 84.4 milyar dolar ciro gerçekleştiren ağır vasıta devi Scania Türkiye’de üretimi de düşünüyor mu? 
Soruyu yönelttiğimiz Scania’nın Afrika, Ortadoğu ve Güney Asya’dan Sorumlu Bölge Direktörü Andrei Ovchinkin, “Biz üretime karar verirken yıllık satış adedine bakıyoruz. 10 binin üstünde satış olmalı” dedi.

Haberin Devamı

‘Türkiye hızlı büyüyor’

Doğuş grubunun patronu Ferit Şahenk’in de Türkiye’de üretim konusunu gündeme getirdiğini anlatan Ovchinkin şunları söyledi:
“Türkiye hızlı büyüyen bir pazar. Ferit Bey de üretme, istihdam yaratma misyonu olan bir işadamı. Sektördeki daralmaya rağmen 2007 yılında Türkiye’de büyüdük. Ferit Bey birkaç kez Türkiye’de üretim konusunu gündeme getirdi. Scania’nın bir ülkede fabrika kurması için satış adedinin 10 binin üstüne çıkması gerekiyor. O zaman yatırım rantbal oluyor. Türkiye’de üretimi düşünmemiz için satış adetleri 10 bini aşmalı” dedi.
Doğuş Otomotiv Pazarlama Müdürü  Çağla Gül Şenkardeş ise Scania’nın Türkiye’deki hızlı büyüme öyküsünü şöyle anlattı:
“2002 yılında 226 adet TIR satıyorken, 2003’te yüzde 500’ün üzerinde bir büyüme ile 1.515 adede ulaştık. 2006’da 2.099 Scania satılırken, pazar daralmasına karşın 2007’de toplam Scania satışı 2.174 adede ulaştı.”
Şenkardeş, Scania’nın Doğuş Otomotiv ile Türkiye’de 2002 yılı sonrasındaki hızlı büyümesini, Türkiye genelindeki yetkili satıcı ile servis ağı yapılanmasına ve Türk nakliyecilerinin ihtiyaçlarına uygun özel ürünler ürettirerek müşterilerine sunmalarına borçlu olduğunu söyledi. Şenkardeş, “Türkiye genelinde 23 adet Scania bayimiz var. Scania pazardaki liderliğini 2003 yılından bu yana sürdürüyor” dedi.

Haberin Devamı

İşçiye motivasyonu Tarkan sağlıyor

Yaklaşık 8 bin kişinin çalıştığı İsveç’teki Scania fabrikasında çeşitli motivasyon teknikleri uygulanıyor. Yaratıcı buluş yapanlara ödenen primler, iş saatlerine göre değişen müzik türleri bunlardan birkaçı. Fabrikada öğleden sonra Tarkan’ın ‘Şıkıdım’ şarkısı çalıyordu.
‘Tarkan’ı Türk işçiler mi istiyor?’ sorumuzu Ovchinkin şöyle yanıtladı: “Burada çalışan Türk sayısı 50’yi geçmez. Tarkan İsveç’te çok ünlü. Bu şarkıyı sürekli çalıyoruz. Öğlen yemeğinden sonra çalınan bu türdeki şarkılar tempoyu artırıyor” dedi.  Scania fabrikasına yaptığımız ziyarette bir TIR’ın 7 saatte üretildiğine şahit olduk. TIR’lar buradan Kuzey Amerika hariç bütün ülkelere dağılıyor.

Haberin Devamı

Türk kullanıcıya uygun araç

Scania, İsveç’te Södertalje’deki tesislerinde, 2004 yılında pazara sunduğu P -R serisini tamamlayan yeni G serisinin tanıtımını yaptı.
Türkiye’de yapılan saha araştırmaları ve Türk nakliyecilerinin talepleri de göz önünde bulundurularak geliştirilen yeni G serisi ile yeni müşteri gruplarına uygun ürün sunarak pazar payını büyütmeyi hedeflediklerini söyledi.
G serisinin Türkiye ticari araç pazarına sunulması ile Scania’nın -P, -G, -R Serisi ile uluslararası taşımacılıktan ülke içi taşımacılığa, inşaat araçlarından madencilikte kullanılan araçlara kadar farklı sektörlerin ihtiyaçları karşılayabiliyor.