30.01.2018 - 01:30 | Son Güncellenme:
EKONOMİ SERVİSİ
Skandala karıştığı belirtilen Volkswagen (VW), BMW ve Daimler’den konuya ilişkin açıklamalar gelirken, üreticiler soruşturma başlattı.
Maymunda, insanda
Alman hükümet sözcüsü Steffen Seibert, ‘insanlar ve maymunlar üzerinde deney yapmanın etik açıdan hiçbir şekilde haklı gösterilemeyeceğini’ belirterek, “Bu kontratları hazırlayan teftiş kurullarının özel sorumluluğu var” açıklamasını yaptı.
NY Times, aralarında VW’ın yanı sıra Daimler ve BMW’nin de bulunduğu şirketler adına araştırmalar yapan kurumun, modern emisyon kontrol teknolojileri sayesinde, yeni nesil motorlarda dizelin kirletici etkisinin önemli ölçüde azaldığını ispatlamak amacıyla maymunlar kullandığını yazmıştı. New Mexico eyaletinde hava geçirmez odalara kapatılan ve “çizgi film izlettirilen” 10 maymuna, bu sırada dizel motorlu bir Beetle’dan çıkan egzos dumanı solutuldu. Haber, geçen yıl kapatılan EUGT adlı kurumun raporlarına dayandırıldı.
Alman medyası ise, bu deneylerin Almanya’da sadece maymunlar değil, insanlarla da yapıldığını ortaya çıkardı. “Stuttgarter Zeitung” ve “Süddeutsche Zeitung” gazeteleri, EUGT’nin sağlıklı insanlar üzerinde “kısa süreli nitrik dioksit teneffüs deneyi” yaptırdığını yazdı. Deneylerde yer alan 25 kişinin, daha sonra Almanya’nın Aachen kentindeki bir klinikte muayene edildiği ve olumsuz etki teşhis edilmediği ifade edildi.
Ama biz yapmadık!
Daimler sözcüsü, “Kendimizi bu araştırmadan ve EUGT’den uzak tutuyoruz. Bu çalışmaların boyutu ve uygulanışından dehşete düştük” derken, BMW araştırmalar sırasında kullanılan yöntemlerin kendileri tarafından önerilen veya istenen bir şey olmadığını ifade etti. VW ise net bir dille özür dilerken, “Seçilen bilimsel yöntemlerin yanlış olduğuna ikna olduk. Bu çalışmalar hiç olmasa daha iyi olurdu” dedi.