Ekonomi Sahtekarlık bitmiyor

Sahtekarlık bitmiyor

02.12.2018 - 08:15 | Son Güncellenme:

Türkiye’de tüketicinin online alışverişle ilgili algısı olumlu yönde değişiyor. Ancak sektördeki sahtekarlar da bitmiyor. Özellikle sosyal medyada dikkatsiz alıcıları ağlarına düşürüyorlar.

Sahtekarlık bitmiyor

Cep telefonu yerine salatalık, pahalı oyun konsolu yerine ucuz kulaklık, elbise yerine bir şişe su... Sahte internet sitelerinden alışveriş yapanların başına gelen sadece birkaç örnek. Türkiye’de e-ticaret her ne kadar büyük gelişme gösterse de sahtekarlık bitmiyor. Ancak Türkiye’de tüketicinin online alışverişle ilgili algısı ise giderek olumlu yönde değişiyor. Teknolojinin hızla gelişmesi ve bilinçlenmenin artmasıyla internetten mal ve hizmet alımına karşı önyargı kırılıyor.

Yeni çözümler var

TOBB E-Ticaret Meclisi Başkanı Öget Kantarcı, TÜİK’in açıkladığı son hanehalkı bilişim teknolojileri kullanım verilerine göre, internetten mal ve hizmet siparişi veren ya da satın alanların oranının önceki yıla göre 5 puan artarak yüzde 25’den yüzde 30’a çıktığını söylüyor. Kantarcı, “Tüketici ilgisine paralel olarak e-ticaret sitelerinin sayıları artıyor. Bu durum bazen hiç duymak istemediğimiz siteler gibi birtakım olumsuz gelişmeleri de beraberinde getirebiliyor. Tüketicilere alışveriş yapacakları e-ticaret sitesini ve ilgili yorumları detaylı bir şekilde araştırmalarını, sitenin iletişim bilgilerine, SSL sertifikasına ve ödeme ekranındaki URL’nin ‘https://’ olduğuna dikkat etmelerini öneriyoruz. Ayrıca alışverişlerde mutlaka 3D ödeme seçeneğini kullanmalılar” diyor.

Tüketicilerin dikkat etmeleri gereken unsurların yanı sıra bu konuyla ilgili sektörel olarak da altyapı çalışmaları yapıldığını dile getiren Kantarcı, “Birçok e-ticaret platformu kendi güvenlik çözümlerini sunarak tüketicilerinin sorunsuz bir alışveriş deneyimi yaşamalarına odaklanıyor. Örneğin, TOBB E-Ticaret Meclisi olarak Gümrük ve Ticaret Bakanlığı’nın bu uygulamasının hazırlık aşamasında görüşlerimizi paylaştığımız ‘Güven Damgası’ çok önemli. Bunun uygulamaya girmesiyle internetten alışveriş yapılmasının önünde tüketici için engel teşkil edebilecek güvenlik, gizlilik ve hizmet kalitesi gibi konular daha yüksek seviyeye çıkacak” diye konuşuyor.

Devlerin gözü Türkiye’de

Türkiye’deki e-ticaret pazarı yabancıların da iştahını kabartıyor. Amazon’un eylül ayında Türkiye’ye girmesi herkes tarafından olumlu karşılandı. ABD’li devin Türkiye pazarını büyütmesi ve kobileri e-ticarete entegre etmesi bekleniyor.

Çinli e-ticaret devi alibaba.com ise, Trendyol’a yatırım yapmıştı.

Sahtekarlık bitmiyor

Kobiler pazaryeri modeline giriyor

Elektronik ticaret girişimcilerin de yeni gözdesi. Pazaryeri modeliyle küçük kobiler kendilerini Türkiye geneline açabiliyor.

Öget Kantarcı, pazaryerlerinin sadece ülkemizde değil küresel anlamda e-ticaretin en çok dikkat çeken iş modelleri olduğunu belirterek, “Bu sayede küçük işletmeler de yeni pazarlara açılabiliyor ve sektörün büyümesine katkı sağlıyor. Türkiye’de e-ticaretin önü çok açık. Ancak özellikle lojistik tarafında hizmet veren çözüm ortaklarımızın, tüketicinin değişen ihtiyaçları ve beklentilerine uygun olarak daha gelişmiş hizmetler sunması sektörün desteklenmesi anlamında önemli. E-ticaret şirketlerinin de tüketiciyi dinlemesi, beklentilerine cevap verecek ve onların hayatını kolaylaşıracak ürünler geliştirmeye devam etmesi gerekiyor. Önemli bir diğer nokta da Kobilerin ve perakendecilerin bu ekosisteme dahil olması” diyor.

Sahtekarlık bitmiyor

Sosyal medyadalar

Tüketici Sorunları Derneği (TÜSODER) Başkanı Aydın Ağaoğlu ise, defalarca uyarıda bulunmalarına karşın tüketicilerin sosyal medyadan güvenilmez ve adres bilgileri belli olmayan satıcılardan alıma devam ettiğini belirterek, şunları söylüyor:

“Tüketici Kanunu mesafeli sözleşmeler başlığı altında uzaktan satışları kurallara bağlayıp tüketiciyi koruyacak her türlü önlemi aldı. İnternetten alışveriş yapan tüketici kurallara uyup uymadığına baksa mağduriyet sıfırlanacak. Kanuna göre, açık ticaret unvanı, sabit adres, telefon, mersis numarası ve cayma hakkı konusunda açık bildirim konulması zorunlu. Bunlar yoksa alım yapılmamalı. Sahtekarlar siparişlerde gösterdikleri ürün yerine çok farklı değersiz bir ürün gönderiyor. Böylece savcının kovuşturmasına da tabii olmaktan kaçıyor. Ürünün yanlışlıkla gönderildiğini iddia ediyor. Sosyal medya üzerinden de ciddi dolandırıcılık yapılıyor. Bilinen markaların taklit hesapları açılarak sonra sosyal medya adreslerinden ilan veriliyor ve tüketiciler kandırılılıyor. Sosyal medya firmalarının bu konuda daha fazla önlem alması gerekiyor. Ayrıca Google üzerinden de ünlü markaların teknik servisleri olduklarını iddia eden markalar ilan vererek tüketiciyi dolandırıyor. Diğer bir sorun ise büyük sitelerde bile tedarikçilerin hatası sonucu orijinal ürün yerine taklit ürünlerin tüketiciye gönderilmesi.”

Sahtekarlık bitmiyor

Yapay zeka ve drone’la teslimat

TOBB E-Ticaret Meclisi Başkanı Öget Kantarcı, sektördeki trendlere de değiniyor: “En önemli trend e-ihracat. Ekonomimize katkısı yüksek olacak. Kargo ve lojistik süreçleri daha iyiye taşımak da 2019’da öne çıkan trendlerden olacak. Hızlı, eksiksiz ve çözüm geliştirmeye odaklı kargo süreçleri gelecek. Ayrıca yapay zekadan yararlanılarak müşteri deneyiminin iyileştirilmesi de gündemde” diyor.

Elektronik Ticaret İşletmecileri Derneği (ETİD) Başkanı Emre Ekmekçi ise, yeni trendleri şöyle aktarıyor: “Yapay zeka ve büyük veri algoritmaları e-ticaretin vazgeçilmezlerinden olacak. Sanal ve artırılmış gerçeklik müşteri deneyimini kusursuz bir noktaya taşıyacak. Tüketici artık evde tüm gün kargo beklemek istemiyor. Teslimat zamanını ve yerini de kendisi belirlemek istiyor. Hatta drone’la teslimat bile yakın gelecekte mümkün olacak.”

Sahtekarlık bitmiyor

BİTTİ