Ekonomi TANAP’ta aslan payı Türk müteahhitlerin

TANAP’ta aslan payı Türk müteahhitlerin

05.05.2016 - 02:30 | Son Güncellenme:

Azerbaycan doğalgazını Avrupa’ya taşıyacak TANAP’ın Genel Müdürü Düzyol, “Proje en çok Türk müteahhitlere ve boru üreticisi firmalara yaradı. TANAP’ta aslan payını yüzde 80 iş hacmiyle Türkler aldı” dedi

TANAP’ta aslan payı  Türk müteahhitlerin

Azerbaycan’dan Avrupa’ya doğalgaz taşıyacak Trans Anadolu Doğalgaz Boru Hattı Projesi (TANAP) Genel Müdürü Saltuk Düzyol, kaybedeni olmayan projede en büyük payı yüzde 80’e yakın iş hacmiyle Türk müteahhitlik sektörünün aldığını söyledi. Türkiye’nin arz güvenliği açısından kritik öneme sahip olan TANAP’ta gelinen son durumu değerlendiren Düzyol, hatın inşaatında kullanılan boruların yüzde 80’inin Türkiye’de üretildiğini belirterek, bugüne kadar 900 kilometre boru sevkiyatının tamamlandığını vurguladı.
Düzyol, proje kapsamında şu ana kadar 4.5 milyar dolar değerinde ihalenin tamamlanıp kontratların imzalandığına işaret ederek, “Boru hattının Türkiye - Gürcistan sınırından başlayarak BOTAŞ’a gaz teslimatının yapılacağı Eskişehir çıkış noktasına kadar uzanan 56 inç çapındaki ve 1334 kilometre uzunluğundaki ilk kısmında 480 kilometrelik boru kaynağı tamamlandı. Proje en çok Türk müteahhitlere ve boru üreticisi firmalara yaradı. Şu ana kadar imzalanan 4.5 milyar dolarlık anlaşmalara bakıldığında, TANAP’ta aslan payını yüzde 80 iş hacmiyle Türk üretici ve müteahhitlerinin aldığını görebilirsiniz” dedi.
Düşüş olumlu yansıdı
Petrol fiyatlarındaki düşüşün proje üzerindeki etkilerine de değinen Düzyol, şunları söyledi:
“Dünya genelinde yaşanan ekonomik durgunluk ve petrol ve emtia fiyatlarındaki gerileme nedeniyle pek çok ülkede petrol - gaz sektöründe yatırımların durma noktasına gelmiş olması projemiz açısından ciddi fırsatlar sunuyor. Biz yatırım kararı aldığımızda 11.7 milyar dolarlık tahmini yatırım bedeliyle yola çıkmıştık. Küresel ekonomideki durgunluk ile petrol ve emtia fiyatlarındaki düşüş projemize ciddi maliyet avantajları sağlıyor. Projede nihai yatırım kararının alındığı tarihteki yatırım bedeli şu ana kadar 2.5 milyar doların üzerinde tasarrufla 9.2 milyar dolara geriledi.”
Rekabet kızıştı
Petrol fiyatlarının oldukça yüksek seyrettiği ve 137 dolarlara kadar çıktığı 2004-2009 yıllarında, dünyanın dört bir yanında hız kazanan yatırımlar nedeniyle petrol-gaz sektöründe nitelikli işgücü ve malzeme tedariğinde büyük güçlükler yaşandığını anlatan Düzyol, şöyle konuştu:
“Halen inşaat maliyetlerimiz içerisinde en önemli girdileri teşkil eden motorin ve çelik fiyatları düşmüş durumda, boru hattı inşaatında kullanılan diğer malzeme ve ekipman fiyatlarında da büyük gerileme var. Malzeme ve ekipman temininde süre ve fiyat açısından eskisi kadar zorlanmıyoruz. Üretici firmalar ve inşaat müteahhitleri arasındaki rekabet şu anda iyice kızışmış durumda. Şirketler TANAP’ta yer alabilmek için ihalelerimize stratejik fiyatlarla katılıyorlar. TANAP, özellikle Türk müteahhitlik sektörü için büyük önem ifade ediyor. Önceden daha çok yurt dışı ihalelere ilgi duyan Türk müteahhitleri, yurt dışı piyasalardaki daralma nedeniyle TANAP’a büyük ilgi gösterdiler, bu da bize büyük avantaj sağladı.”

Haberin Devamı

Pozitif etkisi devam edecek

Saltuk Düzyol, Boru Hatları ile Petrol Taşıma AŞ’nin (BOTAŞ) TANAP’ta yüzde 30 hissesinin bulunduğunu hatırlatarak, projenin bundan sonra da orta ve uzun vadede Türkiye ekonomisine pozitif etkileri olacağını kaydetti.
TANAP’ın 31 milyar metreküp taşıma kapasiteli dizayn edildiğini, ancak başlangıç kapasitesinin 16 milyar metreküp olacağını dile getiren Düzyol, “Azerbaycan’daki üretim arttığında taşıma kapasitesi 31 milyar metreküpe çıktığında, taşıma gelirimiz de iki katına çıkacak ve bunun yüzde 30’u doğrudan Türkiye’nin kâr hanesine yazılacak” dedi.
TANAP’ın genel ekonomiye çarpan etkisiyle sağlayacağı yararların altını çizen Düzyol, 15 yıllık sürede Türkiye’nin elde edeceği vergi gelirleri, küçük ve orta ölçekli sınai ve ticari işletmelere yaratacağı iş hacmi, doğrudan ve istihdam imkanları gibi unsurları dile getirdi.