Ekonomi Turizme 2021 aşısı

Turizme 2021 aşısı

12.12.2020 - 07:00 | Son Güncellenme:

Türkiye’nin ‘Güvenli Turizm Programı’ 2021 yaz sezonu için de temel pazarlama stratejisi oluyor. Sektörün yeni sezon umudunun arkasında ise aşı çalışmaları var. Dünyadan Türkiye’ye turist getiren uluslararası operatörler, ön rezervasyon almaya başladı. Yeni sezonda ‘son dakika rezervasyonu’ ve ‘sadık müşteri’ öne çıkacak.

Turizme 2021 aşısı

Tüm dünyada 2020 yılı pek çok sektörde ‘kayıp yıl’ olarak kayıtlara geçti. Koronavirüs pandemisinin ciddi sıkıntılara yol açtığı sektörlerin başında ise turizm endüstrisi var. Pandeminin turizm sektörüne etkilerine ilişkin bir rapor açıklayan Birleşmiş Milletler (BM) Genel Sekreteri Antonio Guterres, turizmin her 10 kişiden 1’ine istihdam sağladığını hatırlatırken, “Turizmde gelir kaybı 1.2 trilyon dolara ulaşabilir. 120 milyon kişi işini kaybetme riskiyle karşı karşıya” demişti. Birleşmiş Milletler Dünya Turizm Örgütü’ne (UNWTO) göre de 2020 yılının ilk sekiz ayında uluslararası turizm yüzde 70 azaldı. Son çeyrekte ise çeşitli bölgeler başta olmak üzere durma noktasına geldi.

Haberin Devamı

Ancak gelecek sezon için umutlar yeniden yeşermeye başladı. Bunun temelinde ise ‘aşı çalışmaları’ var. Dünyada bir rahatlama başlayacağını anlatan turizmciler, 2021 yaz sezonu için olumlu senaryolar çiziyor. Tabii belirsizlikler halen planlamaların ötelenmesine neden oluyor. Buna rağmen Türkiye turizminin ‘son dakikacı’ yabancı turistler ve ‘sadık müşterilerden’ iyi dönüşler alacağı tahmin ediliyor.

Turizme 2021 aşısı

Güvenli turizm farkı

Üç günlük yazı dizimizin ilk bölümünde, uluslararası tur operatörlerinin Türkiye planlarını mercek altına aldık. Yabancı tur operatörleri ve Türkiye’deki ortakları, yeni dönem satın almalarını yapıyor ancak son durumu iki ay sonra aşı çalışmalarının belirleyeceği öngörülüyor. Acentelerin pazarlama stratejisinin temelinde ise Türkiye’nin ‘güvenli turizm’ sistemi var. Dünyada Türkiye’nin rakibi ülkelerce de sistemin kopyalanmaya çalışıldığını anlatan temsilciler, pandeminin ilk günlerinde uygulamaya alınan ve sıkı denetlenen sistemin ülkeye güçlü bir algı daha sağladığını belirtiyor.

Haberin Devamı

Turizme 2021 aşısı

%100 büyüme

Kültür ve Turizm Bakanı Mehmet Ersoy da, Türkiye’nin 2020 sezonunu rakiplerine göre daha az kayıpla atlatmasının temelinde sertifikasyon programının olduğunu kaydederken, yeni sezona ilişkin de bir değerlendirme yaptı.

Ersoy, “2021’e baktığımızda, ‘Bizim minimum hedefimiz ne olmalı?’ diyorsanız, yüzde 100’lük büyüme olmalı. Yani bu yılki 15 milyon turistin üzerine yüzde 100 koyarsanız, 30 - 31 milyon yolcu sayısını minimum olarak hedeflememiz gerekiyor. Bakıldığında 2020’den çok daha iyi, 2019’un hâlâ sayı olarak gerisinde bir planlamayla 2021 yazını atlatırız diye umuyorum” dedi.

Turizme 2021 aşısı

En büyük hazinemiz Türkiye’yi bilenler...

Easyjet Holidays’in Türkiye partneri olan Diana Travel Genel Müdürü Burak Tonbul, yeni sezon için uçuş planlarına yönelik çalışmalar yapıldığını anlatırken, bu kapasitelerde son dakika satışların belirleyici olacağını söyledi. ‘Bakanlığın sertifika programı bizi 5 - 0 öne geçirdi’ diyen Tonbul, şu değerlendirmeyi yaptı:

“Aşı ve aşının yaygınlığı; bu kapsamda seyahate olacak etkisi tüm dünya turizminde yeni sezonda etkili olacak. İngiltere ve Almanya aşılamaya başlıyor. Buna göre seyahat kısıtlamalarının nasıl şekilleneceğini de önümüzdeki aylarda görmeye başlarız. Yeni bir tatil döneminde daha kimse gittiği ülkeden döndükten sonra karantinada kalmak istemeyebilir. O yüzden aşı ve ulaşılabilirliği önemli. Güvenli tatil algımız ve sertifikasyon programımız bizi rakiplerimize karşı 5 - 0 öne geçirdi. Bakanlığın programı sıkı denetimle uygulaması dünya çapında dikkat çekiyor. Yeni sezon için Almanya pazarından ve bu yıl da hareketli olan İngiltere pazarından da iyi dönüşler alabiliriz. Turistler, bildiği ve güvendiği yerlere gitmek istiyor. Bu anlamda Türkiye’nin ‘tekrar müşterisi’ en büyük kaynak ve hazinesidir.”

Haberin Devamı

İzole tatil ve küçük otel ayarı

‘İzole tatil’ beklentisi, 2021’de de her ihtimale karşı popülerliğini koruyacak gibi görünüyor. Yabancı turistler bu kapsamda da yeni taleplerini firmalara iletiyor.

Almanya’dan her yıl binlerce turist getiren Bentour Almanya Genel Müdürü Songül Göktaş Rosati, ‘2021 sezonu umut vaat ediyor’ derken, tüketici taleplerine göre yeni konseptler için de çalıştıklarını söyledi.

Haberin Devamı

Göktaş Rosati, “Türkiye, güvenli turizm ve hijyen konusunda kendini dünya çapında ispat etti. Çok iyi bir ön rezervasyon beklemiyoruz ama çok umutluyuz. İnsanlar tatil süreci yaklaştıkça rezervasyon yapmayı tercih edecek. Müşterilerimizin de istekleriyle; aile şeklinde izole tatil, küçük otel tercihi gibi yeni konseptleri de satışlarımıza ekledik. Almanya için yeni dönem, Avrupa ile birlikte çok daha iyi olacağını düşünüyoruz. Aşı konusundaki çalışmalar, toplum sağlığı ve turizmin en önemli destekçileri olacak” diye konuştu.

‘Daha iyi bir yıl olacak’

Romanya’nın en büyük tur operatörü Christian Tour’un Antalya’daki kendisine ait şirketi ITS Travel Services’in Genel Müdürü Şaban Atalar, 2021 satışlarında ön rezervasyonların zayıf olduğunu söyledi.

‘Talep var ama planlama yapılamıyor’ diyen Atalar, “Operatörler olarak bizim için de durum aynı. Özellikle aşı çalışmalarının gidişatı ve seyahat dönemindeki durum belirleyici olacak. Son dakika satışları daha fazla olacaktır. 2020’ye göre daha iyi bir yıl olacak ama yine zor geçecek” değerlendirmesini yaptı.

Haberin Devamı

‘Son dakikacılar belirleyici olur’

Normal şartlarda Türkiye’ye 1.2 milyon Rus ve Ukraynalı turist taşıyan Pegas Touristik, 2020 sezonunda 400 bin misafir getirdi.

Pegas Touristik Finans Koordinatörü Kerem Çankaya, Antalya ve Muğla yoğunluklu çalıştıklarını hatırlatırken, şunları söyledi:

“2021 sezonu, 2020’den mutlaka daha iyi bir yıl olacak. Aşı konusundaki çalışmaların belli aşamaya gelmesi, ülkelerin bu ay itibarıyla aşılamaya başlama planları bile pozitif olarak yansıyor. Rusya pazarından daha iyi bir performans bekliyoruz. Bekleyen, ötelenen talepler gelecektir. Uçuş planlamalarını yapıyoruz. Hazırlıklarımız hem mevcut taleplere, hem son dakika taleplerine göre tamam. Zaten bu sezonun da son dakika rezervasyonlarıyla şekillendiğini göreceğiz.”

Dünya turizmini değerlendiriyorlar

Türkiye Seyahat Acentaları Birliği (TÜRSAB), pandemi sürecinde turizm sektörünün global ölçekte yaşadığı sorunları ve çözüm önerilerini görüşmek üzere dünya sektör başkanlarıyla online toplantılar düzenliyor. TÜRSAB Başkanı Firuz Bağlıkaya, İngiltere Seyahat Acentaları Birliği (ABTA) İcra Kurulu Başkanı Mark Tanzer ile görüştü. 2021 sezonunda eski rakamları yakalama ihtimalinin düşük olduğunu belirten Mark Tanzer, buna rağmen 2021’in 2020’den daha iyi geçeceğini öngördüklerini belirtti. Tanzer “2021 boyunca aşılanma devam edecek. Sektörümüzdeki toparlanma 2022 - 2023 yıllarında olacaktır. İngilizlerin bir kısmı seyahat dönüşünde karantina şartı olmadığı için Türkiye’yi tercih etti. 2019’da 2.5 milyon, bu yıl 800 bin civarı İngiliz, tatil için Türkiye’ye gitti. Türkiye’nin diğer pazarlara kıyasla iyi olduğunu görüyoruz. Önümüzdeki yıl İngiltere’de pandemi öncesindeki normal rakamların yüzde 45’ini yakalarız diye tahmin ediyoruz” diye konuştu.

YARIN: BDT ÜLKELERİ AĞIRLIKLI OLACAK, AVRUPA BEKLENTİSİ YÜKSEK