En İyi fikirler ve yaratıcılar

İyi fikirler ve yaratıcılar

07.03.2004 - 00:00 | Son Güncellenme:

Reklamlar

İyi fikirler ve yaratıcılar





Moda dünyası, tasarımları, defileleri, modacıların renkli kişilikleri, mankenleri ve showlarıyla neredeyse bir sanat dalı haline gelmiş durumda. Yüzyıllardır, insanların güzel giyinmek ve dış dünyaya kendileriyle ilgili mesajlar iletebilmek arzularına cevap veren tasarımcılar günümüzde sanatçılar, üreten kuruluşların sahipleri de işadamları olarak kabul ediliyorlar. Güzel giyinmek zengin üst sınıfların tekelinden çıkıp, orta sınıfın da hakkı ve zevki haline geldiği için talep sürekli büyüyor. Bunun karşısında moda ve tekstil sektörü yenileniyor, gelişiyor ve milyarlarca dolarlık büyük bir sektör olarak global pazarlarda markalar yaratıyor.
Geçmişte, insanların ancak filmlerde ve parlak dergilerde görebildiği terzilik zenaatının incelikleriyle öne çıkan gizemli ve erişilmez 'haute-
couture' markaları da hızla değişime ayak uyduruyor. Seri üretim dünyasında herkese ulaşabilmek için 'pret - a - porter' hazır giyim alanında, milyar dolarlık dünya markaları kıran kırana rekabet ediyor. İtalya, Fransa, Japonya ve ABD'den çıkan isimler, dünyanın dört bir yanında kadın, erkek hatta çocukların sahip olmak için can attıkları tasarımları yaratıyorlar.

Mankenler 'yıldız' gibi
Hazır giyim sektöründe, özellikle 1980'li yıllardan itibaren İtalyan markalarının yükselişi gözlemlendi. Dünyanın her yanında insanlar, Fendi, Versace, Armani, Gucci, Trussardi, Valentino, Moschino, Dolce & Gabbana gibi isimlerin binlerce dolarlık tasarımlarına sahip olamasalar bile, en azından bir kemer, tişört, parfüm, hatta belki bir çorap alarak kendilerini ödüllendirilmiş hissettiler. Köklü İtalyan moda evleri büyük bir hızla gençleşti, modernleşti ve hızla marka değerlerini artırmayı başardılar.
Fransa'nın gizemli modacıları Yves Saint - Laurent, Dior, Hermes vb. de çantaları, eşarpları ve yeni tasarımlarıyla adeta yeniden doğdular. Japonya, İngiltere ve Hollanda da tasarımcılarıyla global ligde oyuncular olarak isimlerinden söz ettirdiler.
Defileler, moda haftaları dev bir sektörü biraraya getiriyor, mankenler, geçmişin sinema yıldızları kadar ilgi görüyor, genç kız ve erkekler manken olmak için can atıyorlar, modacılar işadamları, aristokrasi ve sanat dünyasının en yakın dostları olarak kabul görüyorlar.

Gucci ile Prada'nın rekabeti
Dünyanın en tanınmış iki moda markası Gucci ve Prada son yıllarda ciddi bir rekabet içinde birbirleriyle yarışıyorlar. Domenico del Sole ve Tom Ford'un Gucci'den ayrılması sonrasında, Prada'nın yarışta birincilik konumuna yerleşme şansı artmış gibi görünüyor. Miuccia Prada'yla birlikte, markayı yaratan Patrizio Bertelli, La Repubblica gazetesine verdiği bir demeçte aslında güçlü rekabetin bulunduğu bir pazarı tercih ettiğini belirtiyor.
Bertelli'ye göre, bir markayı yaratmanın ya da canlandırmanın formülü öncelikle bir fikirden, bir üründen yola çıkmak. Bu fikrin çerçevesinde bir iletişim ve pazarlama etkinliği inşa etmek. Ancak fikirler ya da pazarlama çalışmalarının güçlü bir endüstriyel destek olmaksızın hiçbir yere varmayacağının da altını çiziyor ve kalite olmaksızın tüketiciye ulaşılamayacağını belirtiyor.
Bertelli, Prada'nın yatırımları ve krizle başa çıkabilmek için yaptıklarını anlatırken hatalarını da itiraf etmekten kaçınmıyor. Ünlü İngiliz ayakkabı markası Church's için yaptıkları iki yıllık çalışmadan sonra markayı yeniden canlandırma çalışmalarına kaynak ayırmaktan vazgeçip, çoğunluk hisselerini satmaya karar veren Prada, artık kendi markasına daha fazla kaynak ayırmaya kararlı.
Söyleşisinde Bertelli, 2000 - 2003 yıllarındaki kriz döneminde Prada olarak, verimliliği artırmak için işlerine daha fazla konsantre olduklarını, maliyetleri ciddi bir biçimde kıstıklarını ve bunun olumlu sonuçlarını da gördüklerini belirtiyor.
Uluslararası turizmdeki azalmanın büyük moda markalarını çok da etkilemeyeceğini, çünkü dünyanın önemli merkezlerinde mağaza açarak, tüketicilere kendi vatanlarında ulaşabilmek için onların ayağına gittiklerini söylüyor.

'Türkler deneyim kazandı'
Bertelli, yeniden canlanan bir marka olarak Burberry's örneğinden övgüyle söz ediyor. Rose Marie Bravo ve Christopher Bailey'nin fazlasıyla klasikleşmiş ve heyecanını yitirmiş bir markayı yeniden başarıyla güncel hale getirmesini bir başarı öyküsü olarak niteliyor.
Türkiye, Bertelli'nin formülüne göre, dünya tekstil ve moda endüstrisinde önemli bir oyuncu haline gelebilmek için her şeye sahip. Yıllardır, büyük dünya markaları için fason üretim yapan pek çok üretici bu sayede önemli bir deneyim kazanmış durumda. Sanayi için hem altyapı hem de yetişmiş eleman tabanı mevcut. Özellikle yeni jenerasyon tasarımcılarımızın dünyanın pek çok yerinde kendilerini kabul ettirmeleri, gençlerin bu alana girmesi konusunda da önemli bir itici rol oynuyor. Türk moda ve tekstil sektörünün alt yapısı ve krizleri atlatma ve ayakta kalma becerisi de rekabet gücünü artıran faktörler arasında.

Sürpriz dolu pazarlama
Bertelli'nin iyi fikir ve bol pazarlama formülünü iyi uygulayanlar farklı ve başarılı işler yapıyorlar. Mavi, Damat - Tween, Koton, Vakko,
Dice Kayek gibi markalar, Rıfat Ozbek, Hüseyin Çağlayan gibi tasarımcılar dünyayla yarışabiliyorlar. Katma değerin en yüksek olduğu sektörlerin başında gelen moda alanında Türkiye'nin yolu çok açık, önümüzdeki dönemde cesur ve girişimcilerin başarılarına tanık olmayı sürdüreceğiz. Önemli olan iyi fikirler ve sürekli, tutarlı ve sürprizlerle dolu pazarlama etkinlikleri yaratabilmek.

Stella McCartney
Beatles'ın efsanevi üyesi Paul McCartney'nin kızı Stella, İngilizler'in dediği gibi 'ağzında gümüş kaşıkla doğanlardan.' Kalkıştığı her işi büyük bir başarıyla yürüten Stella McCartney, İngiliz modasının yüzakı durumunda. En önemli özelliği kürk düşmanı olması ve yalnızca doğal malzemeler kullanması ve tabii ki defilelerine gelen babası ve ünlü arkadaşları.

Victor & Rolf
Hollandalı tasarımcılar geçtiğimiz yıl Paris'te son on yıllık çalışmalarını bir retrospektif sergiyle sundular. Moda dünyasında bir fenomen olarak tanınan Viktor ve Rolf'un çalışmaları da bir sanat eseri olarak kabul ediliyor. Çoğu kez bir heykel gibi izlenmek için yaratılan tasarımların giyilmesi mümkün olmuyor.

John Galliano
Yaşlanmaya başlayan Dior markasını dünya çapında bir kült haline getirmeyi başaran Galliano, bir provokasyon ustası. Her defilesi büyük ilgi toplayan ve podyumlardaki mankenleri ve koleksiyonlarıyla bir sahne show'u hazırlayan Galliano bir sanatçı olarak kabul ediliyor.

Adidas, ünlülerle bol sıfırlı kontratlar yapıyor
Takım oyununa önem veren ve sporun ruhunu yakalamaya çalışan Adidas da en büyük rakibi Nike gibi ünlülerle bol sıfırlı kontratlar yapıyor. Spor ayakkabı ve giyim sektörü her zaman en büyük tanıtım yatırımını başarılı sporcuların kullandığı marka konumlandırmasını pekiştirmek amacıyla yapıyor. Nike, Michael Jordan'la elde ettiği büyük başarıyı sürüdürmek için basketbol, tenis, golf ve son dönemde futbol yıldızlarıyla anlaşma yapmaya çalışıyor. Adidas da özellikle futbol alanında arenayı Nike'a bırakmamak için kıyasıya rekabet ediyor.

Diesel'in son çalışmaları meydan okuyucu
Her yıl yeni koleksiyonu kadar, yeni reklam kampanyasıyla da sesini duyuran Diesel'in son çalışması oldukça meydan okuyucu. Tabiat sevgisi sloganıyla hazırlanan ilanların ayrıntıları cinsellik çağrışımlarıyla dolu. Yine esprili, çılgın ve dikkat çekici bir çalışma yaratan Diesel'in bu yıl da öne çıktığı ve kampanyasıyla çok dikkat çekeceği kesin.

McDonald's radyo reklamları
Genellikle radyo mecrası için özel çalışma yapmamayı ve televizyon filminin seslendirmesini kullanan kuruluşlar için McDonald's'ın son radyo kampanyası iyi bir örnek. Eski Türk filmlerinin sesiyle telefonda konuşan kişiler ve karşısındakilerin anlamayarak kızması dikkat çekici ve esprili. Böylece tek bir telefon numarasıyla evlere servis yapılabilir mesajı da oldukça net ve akılda kalıcı bir biçimde iletilebiliyor.



BUSINESS


'İstanbulspor Milan, ben Berlusconi olacağım'
Kitabı yayımlamayın, 200 milyar lira bütçemiz var...
Türkiye'nin yarını için bahse var mısınız?
Ayakkabılarımız İtalyan tasarımcılara emanet
'Fasonculuk' yapa yapa 'moda'yı öğrendiler
Hansel ve Gretel'in evinden bildiriyorum
'Kıyak anlaşma' istiyorlar
325 yıl hapsi istenen bile var
Başbakan'ın seçim gezisinde polis helikopteri kullanması etik değil
Verdiği söz için koşturuyor...
Maliye, mükellefe derece verecek
Gönen Oya Pazarı'nı gördünüz mü?
Olimpiyatların 'ağır işçileri' sorun oldu
Yeni misyonerler
Fransa hükümetinden 'şarap için' tavsiyesi
Büyük porsiyonları mönüden çıkarıyorlar
Yeni 5 sent'ler yakında piyasada
Motorola Telsim'e hissedar olabilir...
'Dua edin Tüpraş ile Petkim'i satamayayım'
İşadamları hiç bu kadar rahat olmamıştı