Geri Dön

PAZARIN CİROSU 400 MİLYON DOLAR

PAZARIN CİROSU 400 MİLYON DOLAR





Şirketlerin, yemek, temizlik, güvenlik, hatta tahsilat gibi bazı işlerini uzman taşeron firmalara yaptırmasının (outsource) Türkiye'de yaklaşık 10 yıllık bir geçmişi var. Firmalara, kendi alanlarında yoğunlaşma olanağı sağlayan outsource yöntemi, son birkaç yıldır, özellikle yoğun taşıma yapan şirketler tarafından da kullanılmaya başlandı. Bu şirketler onlarca araçtan oluşan filo yatırımı yapmak yerine bu servisi dışardan almaya başladı.
Önceleri 'rent a car' (araç kiralama) firmaları daha çok, kısa zaman dilimileri içinde ve kişisel taleplere yönelik servis veriyorlardı. Ancak şimdi birden fazla araca ve uzun dönemli olarak şirketlere filo kiralanıyor ve bu araçların sigorta, servis gibi ihtiyaçlarını bu firmalar karşılıyor.
Türkiye'de ağırlıkla bankalar, sağlık, ilaç, tekstil firmalarının yanı sıra yabancı şirketler, en ucuzu 10 bin dolardan başlayan araçları satın almak, sonra da bakım ve personel masraflarını üstlenmek yerine filo servislerinden kiralamaya yöneldiler. Son iki yıl içinde filo kiralama şirketleri yaygınlaştı. Artık üç yıl gibi uzun dönemli kontratlar yapılıyor.
Sektör yetkililerinin verdikleri bilgiye göre, 1998 yılında bin 500 araçlık filo kiralama pazarı, bugün 21 bin araç kapasiteli, 400 milyon dolarlık iş hacmine sahip önemli bir sektör haline gelmiş durumda.
Filo kiralama pazarında 10 civarında şirket var. Uluslararası bir şirketin franchise'ını alan Decar & Thrifty, Europcar, Budget, National, Hertz, Sixt gibi şirketlerin yanı sıra sadece uzun dönem filo kiralama hizmeti sunan Intercity, Docar, Derindere ve Gerçek Rent a Car gibi firmalar da var.

Makam aracının kirası 5 bin dolar
Türkiye'de oto kiralama şirketleri aracın markası, modeli, operasyon maliyetleri, aracın yaptığı kilometre üzerinden belirlenen aylık kira alıyorlar. Bu fiyatlar 300 ile bin dolar arasında değişiyor. Kiraların bazıları 'benzin dahil' olarak yapılıyor. Makam araçlarında kiralama ücreti beş bin doları bulabiliyor. Sektörün araç kapasitesinin önümüzdeki iki yıl içinde katlanacağı ve 55 - 60 bin araca ulaşacağı tahmin ediliyor. Beş - altı yıllık tahmin ise 200 bin araç!
Petrol şirketlerinin tespitlerine göre Türkiye'deki firmaların filo aracı sayısı 350 bini geçiyor. Filo kiralama şirketlerinin araç sayısının 21 bin olduğu ve giderek filo sahibi firmaların da kiralamaya yöneldikleri göz önüne alındığında, Türkiye'de pazarın gelişmeye açık olduğu sonucuna varılıyor. Belediyelerin oto satın alma yerine kiralamaya yönelmelerine dair beklentiler de pazarın büyüyeceğinin işareti kabul ediliyor. Bu potansiyelin farkında olan yabancı firmaların Türkiye pazarı için evlilik yapmak istedikleri belirtiliyor.
Dünyada filo kiralama son yıllarda çok gelişen bir sektör. İngiltere'de filo kiralama şirketlerinin araç kapasitesi 2.2 milyon, Almanya'da 2.5 milyon.
50 üyesi olan Tüm Oto Kiralama Kuruluşları Derneği Yönetim Kurulu Başkanı İlhan Yılmaz, firmaların otomobil satın alarak iş devamlılığını sağlamaya çalışmalarını 'ölü bir yatırım' olarak değerlendiriyor. Araç yatırımının çok ciddi bir maliyet olduğunu belirten Yılmaz, araç satın almanın da şirketin, asıl işine yoğunlaşmasını engelleyen bir harcama olarak nitelendiriyor. Dernek yetkililerine göre filo kiralamanın vergi konularında avantajları da var.


  • Sektörünün araç kapasitesi 21 bin.
  • Yıllık cirosu 400 milyon dolar.
  • Pazarda 50 civarında firma var.
  • 1998 yılında toplam araç kiralama sektörünün yüzde 30'unu oluşturan uzun dönem kiralama (filo) bugün pazarın yüzde 80'ini oluşturuyor.
  • Araçların aylık kira bedeli 300 ile 900 dolar arasında değişiyor.
  • Orta düzey yönetici araçları bin 500 dolara kadar çıkarken, üst düzey yöneticilerin makam araçlarında kiralar bin 500 - 3 bin dolar arasında.


    4 bin aracı var
    Derin Car Rental, sadece uzun dönem kiralama yapıyor. Şu anda 4 bin aracı olan şirket, genellikle yabancı şirketlerle çalışıyor. Araç sayısı bakımından pazardaki en büyük firma. 2003 yılı ciro hedefi 20 milyon dolar. Pazar pay yüzde 25. Filo araçlarının kira bedelleri 350 dolar ile 900 dolar arasında değişiyor ancak aylık kira bedeli 5 bin dolara kadar çıkan araçlar da var. 2004 yılını en az 5 bin araçla kapatmayı planlıyor.

    80 milyon dolarlık filo
    160 işletme ile çalışan ve 3 bin 750 de aracı olan İntercity, 1995'ten bu yana filo kiralıyor. Türkiye'deki yerleşik, yabancı sermayeli orta ve büyük şirketlerle çalışıyor. 2002 yılı cirosu 19 milyon dolar olan İntercity'nin bu yılki hedefi 26 milyon dolar. 2004 için planlarının filolarını yüzde 40 büyütmek olduğunu ifade eden Ak, 2003 yılında filo değerlerinin 80 milyon doların üstünde olduğunu söyledi.

    Çokuluslu filo kiracısı
    VolksWagen ve Doğuş Grubu ortaklığı kurulan Europecar Fleet Service, sadece şirketlere en az 5 araçlık olmak üzere filo hizmeti veriyor. Bin araçlık kapasitesi olan ECFS'in pazar payı yüzde 10 civarında. Filodaki araçların aylık kira bedeli 300 ile bin dolar arasında değişiyor. ECFS Genel Müdür Yardımcısı Stefan Pfeiffer "Biz Türkiye'deki ilk çokuluslu firmayız. Uluslararası firmaların büyük avantajı var" diyor.

    Bin 500 araçları var
    Do - Car'ın kiraya verdiği araçları 3 - 4 yıl sonunuda, 0 km araçlarla değiştiriyorlar. Bin 300 araçlık kapasitelerini Eczacıbaşı ile yapılan anlaşma sonucunda bin 500'e çıkacaklarını belirten Genel Müdür Yardımcısı Ersan Vuluvan "25 milyon dolarlık bir şirketiz" diyor. 2002'de 5 trilyon olan cirolarının bu yıl 10 trilyona ulaşmak üzere olduğunu belirten Vuluvan, pazarda Do - Car'ın yüzde 7'lik bir payı olduğunu belirtiyor.

    Clinton'ı da taşımış
    Thrifty'nin Türkiye franchise'ını alan Dedeman Holding'e bağlı Decar (Decar & Thrifty) 600 aracının yüzde 35'ini filo olarak kiraya veriliyor. Decar Yönetim Kurulu Başkanı İlhan Yılmaz, Türkiye'ye gelen Clinton ve ailesine taşıma hizmeti verdiklerini söylüyor. Yıllık cirosu 4 milyon dolar olan şirkette fiyatlar aylık 350 dolar ile bin 500 dolar arasında değişiyor. Şirket 2005'te araç sayılarını bine çıkarmayı planlıyor.






    BUSINESS


    Akbank'ta zorlu bir kaptan, Türk filmi izlerken ağlayacak kadar da duygusal
    Adem, Adam ve İslami gurular

    Tayyör, ekimde nasıl zam şampiyonu oldu?
    Sadece ihracat yapmıyorlar pazarları ele geçiriyorlar
    İnternet toplumsal iletişim kalıplarında devrim başlattı
    Üniversite gençliği 'iş etiği'ne nasıl bakıyor?
    M. Ali Susam, rakı konuşulunca bir açılıyor, bir açılıyor...
    ABD de islam ekonomisini kabul ederse tamam inşallah
    Yağda hilenin bini bir para
    Ucuz diye evlerde çalıştırılan yabancı uyrukluyu bildirmeyene ağır ceza var
    Filo şirketleri taşısın siz işinize odaklanın...
    Dağlardaki otelci
    Ne zaman Kansas oluruz?
    Sanal alemin kralı söylüyor: müşteri e - nimetimizdir
    Taktığını bitirdi, bakalım Bush'u da bitirebilecek mi?
    Avrupa Komisyonu İtalyan futbolunun parasına bakacak
    Sanal alemin kralı söylüyor: müşteri e - nimetimizdir
  • Kars'ta tilkilerin yiyecek arayışıKars’ta aç kalan tilkilerin, yiyecek araması objektiflere yansıdı.

    İlginizi Çekebilecek Diğer Haberler

    Sıradaki Haber