Geri Dön
GündemDijital babaların dijital korkusu! Gözlerinin önünden ayırmıyorlar

Dijital babaların dijital korkusu! Gözlerinin önünden ayırmıyorlar

Google ve YouTube yöneticileri bile çocuklarını internetteyken gözlerinin önünden ayırmıyor. Çocuğunu parka götürdüğünde nasıl gözünün önünden ayırmıyorsa, dijital dünyada da bir baba olarak aynı refleksi gösteriyor.

Dijital babaların dijital korkusu! Gözlerinin önünden ayırmıyorlar

Önder Yılmaz - Google ve YouTube yetkilileri, TBMM Dijital Mecralar Komisyonu'nda, iki yıl önce başta "Z kuşağı" olmak üzere dünya nüfusunun yarısından fazlasının "çevrim içi" olduğunu, tüm bilgilere artık bir cep telefonuyla ulaşılabilir hale gelindiğini kaydetti. "Herkes için Google" felsefesiyle sağladıkları başarının ürünleri tercih edenlerin güveniyle doğru orantılı olduğunu belirten yetkililer, bu güvenin "insanların yüksek kaliteli bilgiye erişimini sağlama", "mahremiyeti koruma" ve "insanları çevrim içi ortamda güvende tutma" kriterlerine dayandığını bildirdi.

KÖTÜ AKTÖRLER

Yetkililer, kötü niyetli aktörlerin hem gerçek hem de dijital dünyada ortaya çıktığını belirtirerek Google ekipleri olarak gerekli düzenlemeleri yaptıklarını, teknolojik yenilenmeyi gerçekleştirdiklerini "veri güvenliği" ve "çocuk istismarı" konularında global ölçekte şeffaflık raporları yayınlandığını kaydetti. Yetkililer, Google'da çocukların güvenliğine yönelik uygulamaları anlatırken; ebeveynlerin hesap ayarlarını yönetme, ekran süresini takip etme ve aile içi temel dijital kurallar belirleme imkânları olduğunu kaydetti.

'BEN DE BABAYIM'

Google Reklamcılık ve Pazarlama Limited Şirketi Hükümet İlişkileri ve Kamu Politikaları Yöneticisi Erkan Kaptan, kendi çocuğu internetteyken gözünü üzerinden ayırmadığını söyledi. Kaptan "6 yaşında bir kızım var, ben de babayım, onun dijitalle deneyimini birlikte yaşamaktayız. Nasıl çocuğu parka götürdüğüm zaman gözümü üzerinden ayırmıyorsam, dijitalde de mümkün olduğunca bir baba olarak üzerime düşen görevi yerine getirmekteyim" dedi.
Family Link, Google Kids uygulamalarını anlatan Kaptan, şöyle devam etti: "Family Link uygulamasıyla çocuğunuzun dijital deneyimini, hangi uygulamayı yüklemek istediğini, nereye gitmek istediğini ebeveyn olarak görebiliyorsunuz. Çocuğunuz bir işlem yaptığı zaman, süresi, hangi içeriğe erişimini istediğiniz konusunda size kontrol sağlıyor. Mesela benim kız bir uygulama yüklemeye çalıştığı zaman, bana buradan, telefondan hemen haber geliyor 'Onaylıyor musunuz?' diye. Hatta çocuk 'Ya, baba sen onaylamadan söyleyeyim hani böyle böyle bir uygulama var, hızlı bir şekilde onaylar mısın?' şeklinde geliyor, uyarıyor."

‘YORGAN GİTSİN, KAVGA BİTSİN’

Google LLC ve Google Bilgi Teknolojileri Şirket Avukatı Gönenç Gürkaynak da “android” örneğini vererek, Rekabet Kurumu’nun sürekli denetiminde olduklarını belirtti. Gürkaynak, “Rekabet Kurumu ne emrettiyse gani gani yerine getirildi. Sözleşmelerin değiştirilmesi emredildi, değiştirildi. Uygun bulunup bulunmadığı konusunda Rekabet Kurumu bir kere daha bazı ödevler verdi, yerine getirildi, kapanışı yapıldı, cezası vardı, ödendi” dedi. Rekabet Kurulu’na rest çekme ve tehdit etmenin asla söz konusu olmadığını savunan Gürkaynak, “Shoppin Unit”i kapatmanın perde arkasını şöyle anlattı:

“Kurumun Türkiye’de ‘shopping’e getirdiği ödev AB’dekini epey aşkın bir talep. Buna rağmen ‘AB’yi aşarsanız asla yapmayız, Türkiye Cumhuriyeti’ni tanımayız’ gibi bir edepsizlik içerisinde değil, ‘Artık bunun etkileri rasyonel etkiyi aştı, dolayısıyla da bu ürünü idame ettiremeyeceğiz’ anlamında kapatmak, uymanın bir parçası olarak yapıldı. ‘Eğer bu böyle zararlı algılanan bir ürünse, yorgan gitsin, kavga bitsin’ anlamında. Yani ‘Türkiye’ye kafa tutuyor’, ‘Benim istediğim oyunu oynamazsanız ben de hiç oynatmam, ürünü alır giderim, topumu alırım siz de mahalle maçı yapamazsınız’, bu değildi.”

ÜÇ KRİTER

Kaptan, Google’un çocukların güvenliğine yönelik üç kriteri; “cinsel istismarı önleme”, “zararlı ve uygunsuz içeriğe maruz kalmayı azaltma” ve “gizliliğini koruma” diye sıraladı. YouTube’un 13 yaş altı için tasarlanmadığını, Türkiye’de “YouTube Kids”i devreye soktuklarını bildiren Kaptan, “’Çocuklarımızı internetten nasıl koruruz’, ‘nelere dikkat etmeliler’ gibi MEB’le Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı onaylı içerikler ürettik. Bu yapıda ebeveyn, öğretmen, öğrenci, STK’ler, özel sektör ve kamu iş birliği çok önemli” dedi.

 

 

 

İlginizi Çekebilecek Diğer Haberler