Gündem Erivan’da ‘kayısı’ heyecanı

Erivan’da ‘kayısı’ heyecanı

20.07.2014 - 02:30 | Son Güncellenme:

Erivan’da bu yıl 11. kez gerçekleştirilen Altın Kayısı Film Festivali; ciddi programı, başarılı retrospektifleri ve göz alıcı merkezi Moskova Sineması’yla dikkat çekiyor

Erivan’da  ‘kayısı’ heyecanı

Altın Kayısı Film Festivali danışmanı ilk günlerden beri Kanadalı ünlü yönetmen Atom Egoyan. Her yıl festivale gelirmiş, bu yıl yeni filmini çektiği için gelememiş. Ama festivalin programında iki retrospektifle bulunan Asya sinemasının iki ustası paneller, söyleşilerle hazır bulunuyorlardı: Güney Koreli Kim Ki Duk ve geçen yıl Cannes’da En İyi Senaryo ödülü kazanıp bu yıl Nuri Bilge Ceylan’a Altın Palmiye veren jüride bulunan Çin sinemasının saygın ismi Jia Zhangke.
Festivalin üçüncü retrospektifi ise belki de festivalin en çok ilgi çeken bölümüydü: Sovyet sinemasının en önemli isimlerinden, hayatı boyunca devletin baskısıyla mücadele eden Sergei Parajanov. Yönetmenin doğumunun 90. yılı vesilesiyle bir araya gelmesi zor filmografisinin hepsinin gösteren festivalin açılış filmi de Parajanov’un önde gelen eserlerinden ‘The Color of Pomegranates’. Ayrıca onunla ilgili çekilmiş belgeseller de festivalin geniş seçkisine katkı sundu. Parajanov’a Erivan’da sevgi haklı olarak büyük, evi de müzeye dönüştürülmüş durumda. Festivalin bu yılki afişinde zıplarken gördüğümüz Parajanov’a duyulan ilgi alt kültüre de sızmış, birçok sokakta Parajanov’un yüzü size sokak resimlerinden de bakıyor.
Bugün sonlanan festivalin yarışması ise zengin. Tayfun Pirselimoğlu’nun ‘Ben O Değilim’in yanı sıra Richard Linklater’ın benzersiz ‘Boyhood’u, Cannes’dan bu yıl Belli Bir Bakış Ödülü’nü kazanan Macar filmi ‘White God’ ve Berlin’in beğenilen yapımlarından ‘Stations of the Cross’ da yarışan filmler arasında.
Festivalin merkezi Moskova Sineması, 1930’larda yerindeki kilise yıkılarak yapılmış ve festivallerin karakter sahibi tarihi merkezlere sahip olmasının önemini hatırlatıyor. Moskova Sineması da Emek Sineması gibi bir tehlike atlatmış. Yıkılan kilisenin Moskova Sineması’nın yalnızca bir bölümüne zarar verecek şekilde yeniden inşası gündeme gelmiş. Ancak bu kez Emek Sineması’nda yaşananların tersine sivil toplumun tepkisi dinlemiş ve Erivan Film Festivali festival saraysız, Erivan ise bu özel binasız kalmamış.

Haberin Devamı

Sinema Platformu

Her yıl daha çok sayıda projenin başvurduğu Ermenistan Türkiye Sinema Platformu (ETSP), bu yıl 15. kez toplandı. Katılan 10 proje arasından jüri tarafından seçilen proje Sevda Usanoğlu’nun ‘A Blurry Pastel Painting’i oldu ve 10 bin dolarlık maddi destek kazandı.