16.02.2019 - 08:15 | Son Güncellenme:
Haber Araştırma
AIM’ın araştırması ülke genelinde 14 üretici ve satıcıyla yapılan derinlemesine mülakat ve 207 tüketiciye yönelik anketten elde edilen verilere dayanıyor. Dr. Öğr. Üyesi Hüseyin Sami Karaca, Doç. Dr. Özlem Hesapçı ve araştırmacı Gözde Baycur’dan oluşan ekibin yürüttüğü araştırmaya göre, birden fazla organik ürün sertifika kuruluşunun olması tüketicilerin kafasını karıştırıyor. Yine tüketicilerin yüzde 15’i sertifikaya rağmen bir ürünün gerçekten organik olduğundan şüphelendiğini belirtiyor. Merkezin kurucu direktörü Dr. Hüseyin Sami Karaca, yumurtanın organikte en çok tercih edilen ürün olmasını kodlama sistemine bağlıyor; “Yumurtaların üzerine işlenen kodların soru işaretini kaldırarak güven vermesi ve kamuoyundaki gezen tavuk vurgusu, organik sektöründe yumurtayı tüketim lideri yaptı. Balda ise korku faktörü etkili oldu. Sahte bal korkusu tüketiciyi bal alırken organik tercih etmeye yöneltti.”
Fark iyi anlaşılmalı
Araştırma sonuçlarına göre, organik pazarının büyümesinin önündeki en büyük engellerden biri organik ve doğal kavramları arasındaki farkın iyi anlaşılamaması. Karaca, bir ürünün organik olması için yetiştiği araziden, tohuma, gübresinden, sulamasına kadar birçok konuda sağlanması gereken şartlar olduğuna dikkat çekerek, “Pazarda, çarşıda doğal denilerek satılan ürünler, organik muadillerine göre daha uygun fiyat ve kolay erişilebilirliğe sahipken, tüketiciyi daha fazla ödeyip organik almaya ikna etmek oldukça zor” ifadelerini kullandı.