Kültür Sanat 'İkiz’ kavramını anlamak

'İkiz’ kavramını anlamak

12.12.2007 - 00:00 | Son Güncellenme:

“İkiz Beden” adlı sergide, klasikleşmiş filmlerdeki karakterler cinsiyetleri değiştirilerek yeniden yorumlanıyor. Karakterler, başka bir karakterin ikizi olurken, bu kavramı, ikizlik ve kardeşlik kavramının ötesine taşıyorlar

İkiz’ kavramını anlamak
Aslı Onat

Genç Fransız sanatçı Brice Dellsperger’in “İkiz Beden / Body Double” adlı, korku filmi planlarını yeniden yorumlayarak oluşturduğu videolarıyla gerçekleştirdiği sergisi Akbank Sanat’ta sürüyor. Korku ve bilimkurgu filmlerinin, Dario Argento, John Carpenter, Steven Spielberg gibi yönetmenlerin hayranı olan Dellsperger, “Dressed to Kill / Ölüme Kuşanmak”, “Return of the Jedi / Jedi’nin Dönüşü”, “Blow Out / Patlama” gibi klasikleşmiş filmlerin planlarını, bu filmlerin orijinallerindeki oyuncuların cinsiyetlerini değiştirerek yeniden yorumluyor.

Haberin Devamı
Sanatçı, ironi içeren çalışmaları için şunları söylüyor: “'İkiz Bedenler’ serisindeki tüm işler, kurgu ve gerçek arasındaki ilişkiyle bağlantılı. Kolaj tekniğini, mevcut hammaddeyi kendi görüntülerimle yorumlamak için kullandım. Filmin özgün müziğine müdahale etmememin nedeni, yapıtın ruhunu korumayı amaçlamam.”
Travestilik kavramı

Amerikalı yönetmen Brian De Palma’nın erken dönem çalışmalarından çok etkilenen, sergisine de yönetmenin ünlü filmlerinden birinin adını veren Brice Dellsperger, filmin 'kendisini’ bir travestiye dönüştürme fikrini ilginç bulduğunu söylüyor.
Sanatçı, De Palma’nın pek çok filminin, özellikle de “Body Double” (Sahte Vücutlar) ve “Dressed To Kill”in içlerindeki 'anlatıcı’ öğesini yeniden yapılandırarak, Hollywood endüstrisinin yapay yönünü göstermeyi hedeflediğini belirtiyor. 'Travestilik’ kavramının, bir filmi yapıbozuma uğratmak içim mükemmel bir seçim olduğunu ifade eden Dellsperger, özellikle öpüşme ve cinayet gibi çarpıcı sahneleri yeniden çekmeyi sevdiğini kaydediyor. 

Cinsiyet teması

“İkiz Bedenler” serisini oluşturma amacını ise şöyle özetliyor Dellsperger: “Amacım, çok sayıda film üretmek. Ve bu filmlerde kullandığım karakterlerin birbirinden farklı filmlerde de tanınmalarını sağlamak. Mesela, aktörlerimden Jean-Luc Verna ve birkaç oyuncuyla sürekli çalışıyorum. Onlar, serinin içindeki farklı bölümler arasındaki bağlantıları oluşturuyor.
Cinsiyet temasını, farklılıkları vurgulamak için kullanıyorum. Benim ilk arzum, orijinal filmdeki oyuncuların cinsiyetlerini nötr hale getirmekti. Böylece her şey mümkün oluyor; var olan öykünün üzerine yenisini yazabiliyorum. Benim versiyonlarım filmin orijinalinin altında yatan bazı öğeleri ortaya çıkaran bir filtre görevi de görüyor.”
15 Aralık’a kadar.
(0212) 252 35 00-01 Çağdaş film öğeleri

Serginin küratörlüğünü yapan Ali Akay, “İkiz Beden” sergisi için şunları söylüyor:“Brice Dellsperger, çağdaş sanatta film öğelerini kullanan ve bunları yeniden üreten bazı sanatçılar gibi, çalışmalarında sanat dilinin kendi içindeki yapıbozumunu oluşturuyor. Her bir sinema planı, bize popüler olarak adlandırılabilecek filmlerin yeniden oluşturulmuş halini sunuyor.
Bedenler ve filmler ikizleşiyor. Aktörlere bir rolü, aynı anda karşıtlığıyla birlikte oynatıyor. Antonioni’nin 'Blow Up’ının bir başka yeniden yapımı olan, Brian de Palma’nın aynı adlı filminin son sahnesinde Dellsperger, Travolta’nın veya Nancy Allen’in yerini başka karakterlere bırakıyor; karakterler çoğalıyor ve cinsiyet değiştiriyorlar. Her bir karakter, başka bir karakterin ikizi olurken, aynı zamanda ikizlik veya kardeşlik kavramının da ötesine doğru taşıyorlar bunu.”