Kültür Sanat Soyut bir kırılganlık

Soyut bir kırılganlık

15.05.2022 - 07:00 | Son Güncellenme:

Galerist’in yeni sergisi “Ben Aynayım: Gümüş ve Berrak”, Mübin Orhon ile çağdaş seramik sanatçısı Phoebe Cummings’in diyaloğu... İki sanatçının zıtlıkları üzerinden kurgulanan sergide “ayna”ya yansıyan ise zamansız bir kırılganlık.

Soyut bir kırılganlık

Seray Şahinler  - “Mübin Orhon ile ilk karşılaşmam gökyüzün-deydi. Bir internet araştırması eserlerini önüme çıkardığında, resimleri ile asılı kaldığım o an arasındaki ayrım kısa bir süre için kaybolmuş gibiydi. Pencereden ötede sınırlar yoktu, yalnızca parlak kayısı bir şerit ile kesilmiş derin bir menekşe ve mavi. Karanlık ve aydınlık arasında bir yere daldım.” 

Haberin Devamı

İngiliz sanatçı Phoebe Cummings, Türk resminin soyut ustası Mübin Orhon ile ilk buluşmasındaki hislerini bu sözlerle anlatıyor. 2019’da Meşher’deki “Mit, Efsane ve Masallarla Avrupa’dan Çağdaş Seramik” sergisinde izlediğimiz Phoebe Cummings bu kez ilginç bir buluşmayla Galerist’e konuk oluyor.  

İsim Plath’in şiirinden  

İsmini Slyvia Plath’in şiirinden alan “Ben Aynayım: Gümüş ve Berrak” adlı sergi Phoebe Cummings ile Mübin Orhon’un işlerini bir araya getiriyor. Sergide Phoebe Cummings’in mekâna özgü olarak kurgulanan ve doğrudan sergi alanına yerleşen heykellerine, Mübin Orhon’un 1972-73 yılları arasında ürettiği aynı palete ait resimleri eşlik ediyor. Bu “ayna”dan yansıyan ise zamansız bir kırılganlık. İki sanatçı arasındaki zıtlıklar üzerinde kurgulanan sergide monokrom bir dünyada yan yana gelen iki isim, yok olma deneyimi üzerinden karşılaşıyor. Elbette kendi pratikleri üzerinden… Cummings’in işleri her an yeninden yazılmaya hazır. Sanatçının kil ve su kullanarak filizlendirdiği bitkiler, tıpkı hayat gibi. Zamansızca kırılır fakat bir döngüde yeniden hayat bulur. Şekil alan çamur zamanla kabuklaşır, kabuk zamansızca kırılır. Fakat ölüm, tıpkı doğadaki gibi nihai değildir. Yer çekimine yenik düşenler toplanır, topraklaşır. Deniz Artun’un da işaret ettiği gibi yeniden heykelleşivermek ve sonradan “yeniden hareketlenerek dökülmek, canlanarak ölmek için.” 

Haberin Devamı

Fakat Mübin Orhon’un her biri birer başyapıt olan işleri ise döngüyü reddederek zamansızlığa vurgu yapıyor. Sergide yer alan ve birbirini takip eden tablolar aslında kendi içerisinde sonsuz bir döngüselliğin dışavurumu. Orhon’un modernist ve tinsel olan sanatına karşı Cummings’in barok estetiğinin baş kahramanı doğa. Galerist’in iki farklı “çağdan” sanatçıyı buluşturma sanata ve sanatsal pratiğe yaklaşımlarını bambaşka bir yerden inceleme fikri izleyici için önemli. Mübin Orhon’un bilinç akışında kaybolup Cummings’in ‘mistik’ seramikleriyle bir başka dünyaya geçeceğiniz bu yolculuk eşsiz bir deneyim sunacak. Sergi 4 Haziran’a kadar ziyaret edilebilir.