13.08.2025 - 00:00 | Son Güncellenme:
İSMAİL ŞAHİN
İSMAİL ŞAHİN- Son bir kaç yıldır dünyada adını sıkça duymaya başladığımız, geçtiğimiz yıl da Türkiye pazarına giren Amerika merkezli mutfak aletleri üreticisi SharkNinja temizlik, yemek pişirme, gıda hazırlama, ev ortamı ve güzellik alanlarında devrim niteliğindeki ürünleriyle hızlı ilerliyor.
Kendisini küresel bir ürün tasarım ve teknoloji şirketi olarak tanımlayan Massachusetts merkezli SharkNinja 1994 yılında Mark Rosenzweig tarafından kuruldu. Kanada Montreal’de yaşayan ailesi nesillerdir temizlik aletleri sektöründe olan Rosenzweig 2003 yılında şirketini Massachusetts’e taşıyarak buharlı temizlik makineleri ve dikey elektrikli süpürgeler geliştirmeye başladı.
Rosenzweig, 2007 yılında “emiş kaybı yaşatmayan elektrikli süpürge” teknolojisini geliştirerek bu ürünlerini Shark markasıyla piyasaya sürdü. 2008 yılında şirketi küresel bir oyuncu haline getirecek olan Mark Barrocas, yönetim kadrosuna dahil oldu. Onun öncülüğünde de 2009 yılında Ninja markası hayata geçirdi. Elektrikli süpürgelerle başladığı ürün portföyünü tüm ev kullanımına açmaya başlayan şirket ABD dışındaki ilk ofisini Londra’da 2013 yılında açtı. Markalarının bilinirliğini ve popülerliğini tek çatı altında toplamak isteyen şirket 2015 yılında SharkNinja adını aldı.
4.500’den fazla patent
Yıllar içinde ürün portföyü temizlik, yemek pişirme, gıda hazırlama, ev ortamı ve güzellik alanlarında 35 ev içi alt kategoriye yayılan şirket, 2008 yılındaki 250 milyon doların altında olan net satışlarını, 15 yıl içinde 4.3 milyar doların üzerine çıkardı.
New York Borsası’na (NYSE) kote halka açık bir şirket olan SharkNinja’nın dünya çapında 9 ülkede, 25 ofisi ve 3 binden fazla çalışanı bulunuyor. Sadece mühendis kadrosu 1.300’ün üzerinde olan şirket her yıl 25’in üzerinde yeni ürün geliştirerek piyasaya sürüyor. Ayrıca ABD, Kanada, Çin, Japonya, Güney Kore, Avustralya, İngiltere, Almanya ve Fransa dâhil olmak üzere çeşitli ülkelerde geçerli 4.500’den fazla patent portföyüne sahip. Time dergisi, SharkNinja’yı “dünyanın en etkili 100 şirketi” listesine dahil etti.
Peki reklamlarında Brad Pitt, David Beckham gibi ünlü isimleri oynatan bu şirketin 15 yıl gibi kısa bir sürede bir dev haline gelmesi nasıl oldu?
Şirketin CEO’su Mark Barrocas’a göre SharkNinja klasik bir ürün satış firması değil; aksine “ürün tasarım şirketi”. Global çapta 1300’den fazla mühendis tarafından yürütülen bir ekiple yılda ortalama 25 yeni ürün tasarlanıp pazara sunuluyor. Sürekli tüketici odaklı araştırmalarla şekillenen bu ürünler, elektrikli veya mekanik aletlerden cilt bakımı cihazlarına geniş bir yelpazeyi içeriyor.
Barrocas SharkNinja’nın önceliğini mevcut ürünleri geliştirmek yerine tüketici sorunlarını sıfırdan anlamak ve benzersiz çözümler geliştirmek olarak niteliyor. Firma, klasik ürün yerine “tüketici mutluluğunu” ön planda tutuyor ve ürün değiştirme döngüsünden ziyade sürekli iyileştirmeye yatırım yapıyor.
Mühendis kadrosunun farklı kategorilere geçiş yapabilme esnekliği, şirket içi uzmanlığın diğer bölgelere de yayılmasını sağlıyor. Örneğin vakum motor teknolojisiyle elde edilen hava akış uzmanlığı, cilt bakım cihazlarına veya yeni ürünlere kolayca uygulanabiliyor.
2025 yazında SharkNinja’nın ilk gazlı dış mekan ızgarası piyasaya sürüldü. Bu cihaz, gaz, elektrik ve siklon fan teknolojisiyle çalışan ilk hibrit ürün olarak tanıtıldı. Yüksek hassasiyetli sıcaklık kontrolü ve hava dolaşımıyla; ızgara, fırın, pizza pişirme, füme ve kızartma gibi çoklu işlevleri bir araya getiriyor.Bu cihazı SharkNinja için stratejik bir adım olarak tanımlayan Barrocas, “Tüketicilerin tercihlerini anlamak için bayileri dolaşıyordum, bir satıcının müşteriye ‘Izgara mı istersin, fümeci mi, pizza fırını mı?’ diye sorduğunu duydum. Sonra hepsini bünyesinde barındıran bir ürün geliştirdik” dedi.
İnovasyona büyük yatırım
SharkNinja, yıllık satış rakamlarının yaklaşık yüzde 7’sini Ar-Ge’ye ayırıyor, bu sayede de 1300 kişilik mühendislik ekibiyle yıllık 25 yeni ürünü piyasaya sürebiliyor. Ayrıca pazarlama ve reklam faaliyetlerine yılda yaklaşık 700 milyon dolar bütçe ayrılıyor. Özellikle sosyal medya içerik üreticileriyle (TikTok, Instagram, Reddit gibi) yürütülen viral kampanyalar, birçok ürünün hızla tanınmasını sağlıyor. Barrocas, TikTok’u ve Reddit’i temel platformlar olarak kullanarak ürünlerini viral hale getiriyor. Ancak yapay zekâ destekli video üretiminin yaygınlaşmasıyla bu pazarlama modelinin “çökme eşiğine” gelebileceğini de öngörüyor.
SharkNinja’nın temel kültürel değerleri arasında “yüksek standartlar belirleme”, “hatalardan vazgeçmeden öğrenme” ve “disiplinli bir ürün geliştirme süreci” yer alıyor. Şirket yeni fikirlere açık bir yapıya sahip; tüketici testlerinden geçmeyen ürünler iptal edilebiliyor, böylece kaynaklar kritik inovasyonlara aktarılabiliyor.
SharkNinja yeni kategorilerde de büyümeye devam ediyor. Özellikle motor ve hava akışı teknolojisi gibi yetkinliklerini güzellik alanında daha ileri düzeye taşımayı hedefliyor. Bu sayede global alanda ürün çeşitliliğini artırmayı planlıyor. Mark Barrocas’ın anlattığına göre SharkNinja, ev aleti sektöründe teknolojiyi etkin kullanarak tüketici elektroniği ile ev aletlerini harmanlayan bir vizyon oluşturuyor. Ürün geliştimeye odaklı bir kültür, sosyal medya odaklı pazarlama ve disiplinli Ar-Ge yatırımı SharkNinja’yı hızlı büyüyen ve geleceğe hazırlıklı bir küresel oyuncu haline getiriyor.
Tasarım transferi: Nuk
İngiltere ve Amerika’da en çok satan ev aletleri markası SharkNinja, kısa bir süre önce tasarım dünyasının önde gelen isimlerinden Howard Nuk’u bünyesine kattı. Şirketin yeni baş geliştirme ve tasarım yöneticisi olan Nuk, konsept geliştirme ve erken aşama ürün mimarilerine liderlik edecak. 25 yılı aşkın tasarım geçmişi bulunan Nuk, Samsung’da Galaxy Buds ve Gear S2 gibi ürünlerin geliştirilmesinde etkili rol oynadı. Beats by Dre kulaklıkları ve Square ürün ekosistemine katkı sağladı. Nuk, iF, Red Dot, IDSA gibi prestijli tasarım ödüllerinin yanı sıra 100’den fazla patente de sahip. Bu yıl, SharkNinja, Brad Pitt’in başrolünde oynadığı F1 filminde, Pitt’in yarıştığı hayali APXGP yarış takımının sponsoru olarak yer almıştı. SharkNinja logosu, filmde yarış kıyafetleri, kasklar ve arabalar üzerinde belirgin şekilde yer almakta, bazı ürünleri ise sahnelerde kısa süreli gösteriliyordu.