Pazar Korsanlar hâlâ korku saçıyor

Korsanlar hâlâ korku saçıyor

17.02.2002 - 00:00 | Son Güncellenme:

Korsanlar deniz taşımacılığında hâlâ çok önemli bir tehdit. 2001’in son çeyreğinde 73 saldırı gerçekleştirdiler. Özellikle Güneydoğu Asya, Güney Amerika ve Afrika’da tehlikeliler

Korsanlar hâlâ  korku saçıyor

Korsanlar hâlâ korku saçıyor

Korsanlar deniz taşımacılığında hâlâ çok önemli bir tehdit. 2001’in son çeyreğinde 73 saldırı gerçekleştirdiler. Özellikle Güneydoğu Asya, Güney Amerika ve Afrika’da tehlikeliler

AYTEN GÖRGÜN

Dünyada ticaret gemilerine yönelik korsan saldırılarında artış olduğu saptandı. Uluslararası Deniz Örgütü’nün (International Maritime Organisation-IMO) korsanlığa karşı tedbirlerin güçlendirmesi ile ilgili son raporuna göre Güney Çin Denizi, Hint Okyanusu, Batı Afrika, Malacca Boğazı, Güney Amerika, Doğu Afrika ve Akdeniz denizyollarındaki saldırıların sayısı arttı.
Raporda, Güneydoğu Asya denizyolları, Hindistan / Bangladeş deniz alanı, Afrika kıtasında Angola, Nijerya ve Somali kıyı suları ve Güney Amerika’da Ekvator bölgesi ise dünyada korsan saldırıları açısından en riskli bölgeler arasında yer alıyor.
Korsanlar yük gemilerindeki değerli malları talan ediyor, gemileri kaçırıyor ve denizcilerin hayatını da tehlikeye sokuyorlar. Rapora göre, saldırıların çoğun liman alanında gemilerin limana girdiği sırada ya da gemi limanda demirli halde iken gerçekleştiriliyor. Ekim 2001-Ocak 2002 arasında sekiz geminin mürettebatı korsanlar tarafından öldürüldü, bir geminin tüm mürettebatı kayboldu, bir gemi de kaçırıldı. Aynı dönem içinde birçok korsan saldırısında da gemi mürettebatının sayıları iki ila on arasında değişen eli silahlı ve bıçaklı kişiler tarafından saldırıya uğradıkları bildirildi.
IMO, korsan ve silahlı deniz hırsızlığı ile ilgili 2001’in son çeyreğinde toplam 73 korsan saldırısı olayını rapor etti. 73 olayın 23’ünün failleri hakkında suç duyurusunda bulunuldu.
Korsanlara karşı uluslararası korsanlık karşıtı konferanslar yapılıyor, korsan saldırılarını yakından takip edebilmek için internette "Korsanlık Enformasyon" sitesi bile açıldı. Tokyo’da Japonya Armatörler Birliği’nin yaptığı son konferansta deniz korsanlarının ülkelerin ortak sorunu olduğu ve ülkelerin uluslararası işbirliğine gitmesi gerektiği kabul edildi. Kıyı devletleri de ticari gemi ulaşımının uluslararası askeri deniz birliklerince güvence altına almasını tekrar gündeme getirdi. Antiuydu kanalı, korsanlar tarafından saldırıya uğrayan gemilerin konumunu kesin olarak saptayabiliyor. Bu güvenlik sistemi BIMCO (Baltık ve Uluslararası Deniz Heyeti) tarafından 2 bin gemiye kondu. Ancak bu sistem gemi korsanlar tarafından tamamen ele geçirildiğinde işe yaramıyor.

Gemiyi ele geçirmek beş dakika sürdü
BIMCO’nun 30 Ocak tarihli son raporuna göre bazı korsan saldırıları şöyle:
- Abijdan’da eli bıçaklı beş korsan 150 bin dwt ağırlığındaki demir atmış Norveç gemisine çapanın zincirinden tırmanıp on dakika içinde mürettebatı etkisiz hale getirdi.
- 27 bin gross ton ağırlığındaki Yunan gemisi Nijerya Lagos’ta korsanlar tarafından saldırıya uğratıldı. Eli bıçaklı saldırganlar güverteye çengel biçiminde dev sırıklarla tırmanarak çıktı.
- Aden Körfezi’nde altı korsan mini motor botla 45 bin 600 dwt ağırlığındaki Panama gemisine saldırdı. Sisin etkisiyle mini botu son anda gören güvertedeki ekip siren çalıp durdu. Ancak beş dakika içinde korsanlar gemiyi ele geçirdi.
- 7 bin 923 dwt ağırlığındaki Prenses Sarah gemisi Aden’de korsanlar tarafından ele geçirildi. İki gün boyunca gemiyi alıkoyan korsanlar gemi kaptanından 200 bin dolarlık fidye istedi. Gemi sahibinin korsanlara minik bir ödeme yapmasıyla mürettebat serbet bırakıldı. Uzun yıllardır BIMCO, kaçırılma ve korsan saldırılarından korunmak için gemilerin Somali’ye en az 50 mil uzaklıktan seyir etmeleri gerektiği konusunda uyarıyor.




PAZAR