Pazar Sömürgecilik, kadın ve reklam

Sömürgecilik, kadın ve reklam

31.12.2000 - 00:00 | Son Güncellenme:

"Mezar gibi bir odada. Sigarasız. Şarapsız. Yapayalnız kalmak. Yalnızca bir ampül. Ve bir bira göbeği. Saçlar kırlaşmış. Bir odan olduğuna memnun".

Sömürgecilik, kadın ve reklam

Sömürgecilik, kadın ve reklam

"Mezar gibi bir odada. Sigarasız. Şarapsız. Yapayalnız kalmak. Yalnızca bir ampül. Ve bir bira göbeği. Saçlar kırlaşmış. Bir odan olduğuna memnun".

Bukowski
Kaliforniya’da insanların toplu halde bulunduğu yerlerin yakınına bile sigarayla yaklaşmak yarından itibaren yasak. Kaliforniya Eyaleti’nde binaların 15 metre yakınında sigara içmek yasaklandı. Yine geçtiğimiz günlerde Kanada Federal Hükümeti’nin aldığı karara göre, sigara paketlerinin üzerine kansere yakalanmış dişeti, sağlıksız dişler ve beyin tümörünü gösteren fotoğraflar konulacak. Sigara üreten firmaların aleyhte davalar açmasına neden olan bu karar uygulanır mı bilinmez, fakat uygulansa da tiryakiler bu kararı bile eğlenceli hale getirebilir "Aaa, bu resim bende yok!" Ya da "Bende hastalıklı dişetini gösteren fotoğraftan iki tane var, sendeki hastalıklı beyin tümörü fotoğrafı ile değiştirelim mi?"
Bunlar bir yana kadın ve sigaraya ilişkin değinmelerin yer aldığı kitapta, kadının reklam objesi olarak kullanılmasına da vurgu yapılmış. Yukarıdaki fotoğrafların ne kadar estetik olduğu tartışılır, fakat "Keyif Verici Maddelerin Tarihi"nde de kitap kapağı olarak keyifli keyifli sigara içen bir kadın fotoğrafı kullanılmış. Zaten Schivelbusch da tütün reklamlarında kadının önemine değiniyor: "Sömürge malları reklamlarının en karakteristik özelliği egzotik motiflerdir. İlanların vazgeçilmez dekoru palmiyelerdir. Sigarayla birlikte egzotizmin yerini kadın alır."



PAZAR