Kültür Sanat Haziran'da İstanbul Modern'de ne var ne yok?

Haziran'da İstanbul Modern'de ne var ne yok?

16.05.2013 - 09:51 | Son Güncellenme:

İstanbul Modern'de Haziran ayında aradığınız her şey var. Sergiden, sinemaya, eğitimlerden konferanslara kadar bir dolu etkinlik bizi bekliyor.

Haziranda İstanbul Modernde ne var ne yok

Özellikle Yakın Menzil Fotoğraf sergisi ve otomobil meraklılarını yakından ilgilendirecek Fantastik Makineler'i kaçırmamalısınız. İşte İstanbul Modern'de Haziran etkinlikleri:

Haberin Devamı

Geçmiş ve Gelecek

20 Mart 2013

Geçmiş ve Gelecek başlıklı yeni koleksiyon sergisiyle İstanbul Modern, kronolojik bir akışla Türkiye’de üretilen modern ve çağdaş sanatın ilk günden bugüne geçirdiği dönüşüme referans yaparken, geleceğin yaratıcı ifade alanlarının faydalanabileceği birikime de işaret ediyor. Kültürel ve sanatsal bir miras olarak geçmişe sahip çıkan ve şimdiki zamanın etkileşimleriyle geleceğe yön veren koleksiyonunun barındırdığı çeşitlilik içerisinden bir seçkiyle 136 sanatçının 180 çalışmasını sunuyor. Sergi, sanatın özündeki zamanlararası etkileşimlere yer verirken, koleksiyonun geçmiş ve gelecek arasında üstlendiği zengin çeşitliliğe de vurgu yapıyor.

Küratör:Levent Çalıkoğlu

Erol Akyavaş- Retrospektif Sergisi

Haberin Devamı

29 Mayıs 2013 – 25 Ağustos 2013

İstanbul Modern’in düzenlediği Erol Akyavaş- Retrospektif sergisi, sanatçının 1950’li yıllarda başlayan ve 1990’lı yılların sonuna uzanan yarım asırlık sanatsal birikiminin bir dökümünü çıkartıyor. Sergi, Akyavaş’ın Doğu-Batı sanat ve kültür dünyası arasında kurduğu kendine özgü sentezi, tuval üzerindeki zaman içinde dönüşüm geçiren perspektif ve mimari düzenlemelerini, insan figürünü merkez aldığı bilinçaltı arayışlarını ve son döneminde dünyanın farklı kültürleri ile giriştiği hesaplaşmaları geniş bir çeşitlilik içerisinde bir araya getiriyor. Tuvalden desene, üç boyutlu uygulamalardan fotoğraf üzerine müdahalelere yer veren yaklaşık 290 yapıtlık seçki, Akyavaş’ın modern ve çağdaş sanat arasında üstlendiği öncü ve yaratıcı kimliğe vurgu yapıyor. Türkiye’de doğan, Avrupa ve Amerika’da mimarlık ve sanat eğitimi alan, Doğu sanatlarına ve özellikle de İslam sanatına duyduğu ilgi ile tasavvuf geleneğini sanatının merkezine yerleştiren Erol Akyavaş’ın çalışmaları, 2. Dünya Savaşı sonrası iyice belirginlik kazanan Batı dışı modernlik arayışlarının en yetkin örneklerinden birini oluşturuyor. Akyavaş’ın Doğu ve Batı sanatlarını kendine özgü bir yorumla bir araya getirdiği imge dünyası özgün bir sentez olarak kabul ediliyor. Kübizmden Sürrealizme, İslam minyatürü çizimlerinden tarih öncesi duvar resimlerine, kaligrafi kaynaklı uygulamalardan tek tanrılı dinlerin sembollerine uzanan form ve içerik arayışında Akyavaş eşine az bulunur bir dil geliştiriyor. Klasik anlamda perspektifin kaybolduğu, resme dahil edilen her imgenin bir anlam sorunuyla donatıldığı, imgenin tasavvufi bir aşkla inşa edildiği bu resimlerde Akyavaş inançla sarıldığı bir dünya kuruyor.

Haberin Devamı

Küratör: Levent Çalıkoğlu

Erol Akyavaş, 1932-1999

Hallac-ı Mansur, 1987

Tuval üzerine akrilik

300 x 350 cm

Özel Koleksiyon

Erol Akyavaş, 1932-1999

Hallac-ı Mansur, 1987

Tuval üzerine karışık teknik

207 x 150 cm

Dr. Nejat F. Eczacıbaşı Vakfı Koleksiyonu

Yakın Menzil

9 Mayıs- 27 Ekim 2013

İstanbul Modern Fotoğraf Galerisi, Türkiye’de güncel fotoğrafa odaklanan Yakın Menzil sergisine ev sahipliği yapıyor. STFA’nın sponsorluğunu üstlendiği sergi, kişisel bir belgeleme fikrinin etrafında, İstanbul Modern Fotoğraf Danışma Kurulu tarafından seçilen 18 sanatçının çalışmalarını bir araya getiriyor. Basılı fotoğrafla sınırlı kalmaksızın, video ve enstalasyon gibi farklı sunumlar barındıran sergide, tekil çalışmalar bir yerleştirmeye dönüşerek, kendi bütünlüğü içerisinde yeni anlamlar kazanıyor.

Haberin Devamı

Yakın Menzil sergisi kişisel ve olağanın sıra dışı bir kaydı. Sanatçının, fotoğraf çekmek için uzakları keşfetmek yerine kendi yaşantısına ve temas ettiği durumlara odaklandığı bir sergi. Belgesel fotoğrafın tarafsız olma iddiasından ve kurgulanmış sahnelerden uzak, bireysel anlatının izini süren çalışmalarda, sanatçının yaşamı, yakın çevresi, anıları, özenle tutulan bir günlük gibi fotoğrafla şekil buluyor. İmajlar farklı yorumlara kapı aralayarak, anlamını dayatan otoriter bir sesi değil, taşıdıkları belirsizliğin gücünü kullanıyor. Gündelik hayatın detayları arasında sıradan olanın cazibesi beliriyor, tanıdık gelen bu görüntüler başkalarının hikayelerinde yeniden biçimleniyor. İlk kez İstanbul Modern’de sergilenen bu çalışmalar fotoğrafın farklı sunum ve temsil biçimlerini bir araya getiriyor. Bireysel dışavurumun, öznel gerçekliğin öne çıktığı bu alanda, fotoğrafın teknik niteliği geri planda kalırken, amatör bir dille izleyici ve sanatçı arasındaki mesafe de kapanmaya başlıyor. Analog yapılan çekimlerin yanı sıra cep telefonuyla üretilen fotoğraflar, buluntu imajlardan yapılan taramalar, zarar görmüş arşivler, fotoğraf tabanlı videolar ve interaktif görüntülerle fotoğraf dolaylı bir aktarım aracına dönüşüyor. Sergide tekil fotoğraflar video, enstalasyon veya baskı biçiminde bir yerleştirmeye dönüşerek, kendi bütünlüğü içinde anlam kazanıyor.

Haberin Devamı

Sanatçılar: Özgür Atlagan, Dilan Bozyel, Yusuf Darıyerli, Cemil Batur Gökçeer, Fatma Belkıs, Ege Kanar, Korhan Karaoysal, Metehan Özcan, Civan Özkanoğlu, Emir Özşahin, Muhitin Eren Sulamacı, Özlem Şimşek, Sinan Tuncay, Gözde Türkkan, Devin Yalkın, Begüm Yamanlar, Sarp Kerem Yavuz, Cemre Yeşil

İstanbul Modern Fotoğraf Bölümü Yöneticisi: Sena Çakırkaya

Fotoğraf Danışma Kurulu: Merih Akoğul, Orhan Cem Çetin, Murat Germen, Sıtkı Kösemen

Sergi sponsoru: STFA

Begüm Yamanlar

Geri Kazanılmış Zaman, 2012

Time Regained, 2012

Fantastik Makineler

Renault Sanat Koleksiyonu'ndan Bir Seçki

18 Nisan – 16 Haziran 2013

İstanbul Modern, Paris merkezli Renault Sanat Koleksiyonu’ndan bir seçkiye ev sahipliği yapıyor. Fantastik Makineler sergisi, endüstri ve modern üretimin, özellikle de 20. yüzyılın ürünü olan otomobilin, farklı dönemlerde ve çeşitli şartlar altında çağdaş sanatçıların hayal gücünü nasıl harekete geçirdiğini gözler önüne seriyor.

Renault, sanat ve endüstri dünyasını bir araya getirmek amacıyla 1967 yılında çağdaş sanatçılarla işbirlikleri yapmaya başladı. Sanatçılara endüstri ve inovasyon alanında araştırma olanağı, teknik ve teknolojik altyapı desteği ve üretim için mali destek verdi. Bu tarihi ortaklıklar sayesinde Renault’nun sanat koleksiyonu da şirketle birlikte büyüdü. 1985 yılına kadar devam eden, ardından 2011 yılında yeniden canlanan bu ortaklık daha önce uzak görülen “sanat” ve “endüstri” kavramlarını bir araya getiren 300’den fazla sanat yapıtını yarattı. Fantastik Makineler sergisinde bu koleksiyondan resim, heykel, enstalasyon ve fotoğraf gibi farklı disiplinlerden 53 çalışma yer alıyor.

Sanatçılar: Arman, Robert Doisneau, Jean Dubuffet, Robert Frank, Frank Horvat, Jean-Luc Moulène, Robert Rauschenberg, Marc Riboud, Takis, Jean Tinguely

Küratör: Ann Hindry

YAP İstanbul Modern: Yeni Mimarlık Programı

Göğe Bakma Durağı

21 Haziran?20 Ekim 2013

İstanbul Modern’in The Museum of Modern Art, MoMA / MoMA PS1 işbirliğiyle yürüttüğü YAP İstanbul Modern: Yeni Mimarlık Programı, iki yılda bir, yaz aylarında, genç ve yükselen mimarlara İstanbul Modern’in dış mekanında yenilikçi bir anlayışla geçici bir yapı tasarlama fırsatı sunuyor. YAP İstanbul Modern, New York’taki MoMA / MoMA PS1, Roma’daki XXI. Yüzyıl Sanatları Ulusal Müzesi (MAXXI) ve Santiago’daki CONSTRUCTO’da gerçekleşen International Young Architects Program (YAP) adlı mimarlık programının devamı niteliğinde.

YAP: Yeni Mimarlık Programı, tasarımcı ve mimarlara dinlenme ve eğlence gibi amaçlara hizmet eden, aynı zamanda çeşitli etkinliklere ev sahipliği yapabilecek mekanlar tasarlama olanağı sunuyor. Mimarlar, sürdürülebilirlik, geri dönüşüm ve yeniden kullanım gibi çevre

sorunlarına çözüm öneren; gölgelik, su ve oturma alanı gibi öğelerle açık havadaki alanların kullanım olanaklarını artıran yenilikçi projeler yaratmaya teşvik ediliyor. Proje kapsamında, İstanbul Modern’in bahçesinde kurulacak geçici yapı 2013 yazı boyunca her yaştan müze ziyaretçisi tarafından ve müzenin özellikle gençlere yönelik düzenleyeceği etkinlikler için kullanılacak. YAP İstanbul Modern: Yeni Mimarlık Programı’nın ilk geçici yapısını gerçekleştirecek proje belirlendi. SO? Mimarlık ve Fikriyat tarafından tasarlanan “Göğe Bakma Durağı” başlıklı proje, 21 Haziran’dan itibaren İstanbul Modern’in bahçesinde uygulanacak ve 2013 yazı boyunca her yaştan müze ziyaretçisi tarafından, müzenin özellikle gençlere yönelik düzenleyeceği etkinlikler için kullanılacak. Kazanan tasarımın yanı sıra uluslararası YAP: Yeni Mimarlık Programı’na katılan tüm finalistlerin geliştirdiği öneriler ortak bir sergiyle İstanbul Modern, MoMA PS1, MAXXI ve CONSTRUCTO’da izleyiciyle buluşacak.YAP İstanbul Modern’in ilk projesi “Göğe Bakma Durağı*”, İstanbul Modern’in üzerinde bulunduğu Boğaz’ın görünmeyen sularında süzülerek müzenin bahçesini gölgelendirecek, yaz ayları boyunca yerleştiği mekanı şehre yansıtacak. Boğaz’dan ve kentin yüksek noktalarından da algılanabilecek kısa ömürlü ama canlı ek, bahçeyi siluetin bir parçası haline getirecek. Bahçede bulunanlar, gündüzleri sallanan gölgelerin altında, hava karardığında ise değişen yansımaların içinde vakit geçirecekler. Bahçe zemininin hemen altına suya yerleştirilen dubaların üzerinde yükselen direkler deniz dalgalarının hareketleriyle yerleştirmeye değişken bir peyzaj görünümü kazandıracak ve durmaksızın kıpırdayan gölgeliklerle birlikte bahçeyi şehir içinde bir durağa dönüştürecek:Dinlenmek, toplanmak, oyun oynamak ya da gökyüzüne bakmak için bir durak.

*Turgut Uyar (Dünyanın En Güzel Arabistanı)

İstanbul Modern Sinema

Yeni Yollar

6- 16 Haziran 2013

İstanbul Modern Sinema, Goethe-Institut Istanbul işbirliğiyle bu yıl beşinci kez ‘Almanya’dan Yepyeni Filmler’ programını düzenliyor. Artık gelenekselleşen gösterim programında çeşitli uluslararası festivallerde gösterilmiş ve ödül kazanmış, yılın öne çıkan Alman filmleri yer alıyor. Küratörlüğünü Goethe-Institut Istanbul’dan Fügen Uğur ve ClaudiaHahn-Raabe, İstanbul Modern Film Programları Yöneticisi Müge Turan ve sinema yazarı Engin Ertan’ın üstlendiği programın bu yılki teması ‘yeni başlangıçlar’.

Seçkide yer alan filmler; hayatında yeni bir sayfa açan, yeni bir başlangıç deneyen veya olaylara yeni bir perspektifle bakmaya çalışan karakterleri birbirinden çok farklı hikayelerle perdeye taşıyor. Programda Berlin Film Festivali’nde büyük ilgi gören ve gerçekten de muhteşem bir keşif bir vadeden ‘Tuhaf Bir Kedicik’ (Das Merkwürdige Kätzchen), ‘Almanya’nın ‘Brokeback Mountain’ı’ şeklinde yorumlanan ‘Serbest Düşüş’ (Freier Fall), Barbara Sukowa’nın müthiş bir performans sergilediği ‘Hannah Arendt’, üç farklı ülkede yabancı, üç karakterin sürücü belgesi alma macerasının anlatıldığı hafif, eğlenceli belgesel ‘You Drive Me Crazy’ ve yapımcıları arasında Fatih Akın’ın da yer aldığı ‘Spinal Tap’e benzer, başarısız bir müzik topluluğuna dair bir hiciv olan hınzır müzik belgeseli ‘Fraktus’ gibi filmler yer alıyor.

Müzeler Konuşuyor : Konuğumuz Amerika

Prof. Thomas W. Gaehtgens

18 Haziran Salı 18.30

Müzeler Konuşuyor: Konuğumuz Amerika serisi kapmasında Getty Enstitüsü Direktörü Prof. Thomas W. Gaehtgens,Müzelerde Arşiv ve Dokümantasyon başlığı altında,“Getty Araştırma Enstitüsü’nün Araştırma Projeleri ve Kaynaklarına Küresel Bağlılığı”ndan söz edecek.

Sanat tarihi araştırmaları ve burslarında küresel yaklaşıma bağlı olan Getty Araştırma Enstitüsü’nün sanat tarihindeki “küresel dönüş”ü desteklemek ve geliştirmek için işbirliği içinde çalışan tüm departmanları, programları ve girişimleri bu misyonu yansıtır. Getty Araştırma Enstitüsü’nün satın alma politikaları, Batılı ve Batı dışı sanat gelenekleri arasında bağlantılar kurmayı hedefler. Bu koleksiyonlar da karşılığında, tüm dünyadan sanat tarihçilerinin enstitüde araştırmalar yürüttükleri akademik program gibi girişimleri destekler. Bu akademik etkinlikler sergiler, yayınlar ve diğer araştırma projelerine dönüşerek, yerelleşmiş kaynakları daha geniş kitlelere açar. Getty Araştırma Enstitüsü Direktörü Thomas W. Gaehtgens konuşmasında enstitünün koleksiyonları, koruma projeleri, akademik girişimleri, sergileri ve yayınlarının küresel yönelimini ve aralarındaki bağlantıları, 20. yüzyılın en etkili küratörlerinden Harald Szeemann’ın koleksiyonunun yakın zamandaki alınışı üzerinden anlatacak.

İstanbul Modern Eğitim

Geçmiş ve Gelecek sergisine paralel olarak düzenlenen Müze Çantam eğitim programı

Fantastik Makineler sergisine paralel eğitim programı Sanat Mühendisleri (18 Nisan – 16 Haziran 2013)

Erol Akyavaş Retrospektif sergisine paralel eğitim programı Sanat Labirenti (29 Mayıs- 25 Ağustos 2013)

Babalar Günü’nde Sanat Oyunu (16 Haziran 2013)

Garanti Gençlik Atölyeleri’nde Çağrı Küçüksayraç’ın sunumunda Grafiti Atölyesi (25 Mayıs 2013), Seçkin Pirim’in sunumunda Açık Alanda Heykel Atölyesi