Geri Dön

İştah kaybına karşı ne yapmalı?

İştahsızlık yeterli enerji ve besin öğelerinin vücuda alınamaması demek. Bunun sonucunda ise sinir sistemi, bağışıklık sistemi, cilt ve deri problemleri, halsizlik, yorgunluk, sindirim problemleri gibi birçok problem beraberinde gelir. Bu kişiler için yemek yemek bir işkence halini alır.

İştah kaybına karşı ne yapmalı?

İştahına engel olamayan, sürekli yemek düşünen, buzdolabını açtığında ve sevdiği yemeği gördüğünde hazine bulmuş kadar sevinenlerin yanı sıra iştahsızlık ile başı belada olanlar da var. Bu grup iştahlı gruba göre daha sınırlı olsa da aslında her ikisi de önemli problem çünkü iştahsızlık yeterli enerji ve besin öğelerinin vücuda alınamaması demek. Bunun sonucunda ise sinir sistemi, bağışıklık sistemi, cilt ve deri problemleri, halsizlik, yorgunluk, sindirim problemleri gibi birçok problem beraberinde gelir.

Dilara Koçak

bilgi@mezurasaglik.com.tr

Bu kişiler için yemek yemek bir işkence halini alır. Özellikle dışarıdan yapılan ısrarlar ile mücadele etmemek için çoğu zaman dürüst davranmayabilirler. Yemeklerin yarısını gizlice atmak veya yememiş olsa bile yeni yemek yediğini söylemek tok olduğu konusunda inandırıcı davranmak gibi davranışlarda bulunabilirler.

Peki iştah mekanizması nasıl çalışır, çok iştaha karşılık iştah kaybı nasıl oluşur hangi durumlarda iştah azalır bu soruların cevabına hep beraber bakalım.

Alkol ve sigaradan uzak durulmalı

İştah beyinde 2 merkez tarafından kontrol edilmektedir; birincisi, açlık hissi tatmin olana kadar açlığa neden olan hormonların salgılanmasını uyaran hipotalamus. İkincisi ise zihin ve duyusal fonksiyonların merkezi olan serebral kortekstir. Böylece, iştah refleksi bilinçdışı bir yanıt ve öğrenilebilir davranışlardan oluşmaktadır.

Özellikle grip, karın ağrısı, diş problemleri ve stres gibi geçici birçok rahatsızlık ve bazı durumları iştah kaybına sebep olmaktadır. Bununla birlikte, dirençli iştah kaybı, depresyon, anemi, böbrek hastalıkları, AIDS veya kanser gibi daha ciddi hastalıklar sonucu da görülebilir. Nadir olarak, özellikle C vitamini, tiamin, niasin, biotin ve çinko eksikliğinden dolayı oluşan beslenme yetersizliklerine bağlı iştah kaybı oluşabilir.

İştahın kapanması durumunda alkol ve sigaradan uzak durulmalıdır. Aşırı alkol tüketimi sadece iştahı azaltmakla kalmaz aynı zamanda beslenme yetersizliklerine sebep olur.

Aşırı miktarda kepek tüketimi çinko ve diğer minerallerin emilimini engellemektedir. Aynı zamanda yüksek lifli besinlerin tüketimi iştahı baskılayabilir çünkü kişiye tamamıyla doymuş hissi verir.

Yemeklerden önce fazla miktarda sıvı tüketilmemeye de özen gösterilmelidir.

İştah kaybı çoğu zaman hastalığa bağlı olduğu için kısa sürede kendi kendine yerine gelmektedir.

İştahınız nedensiz bir şekilde aniden azaldıysa artırmak için aşağıda bulunan önerilere göz atmanızda fayda var...

C vitamininden zengin taze meyve ve sebzeler tüketmeye özen gösterin. Tatları ve renkleri iştah açacaktır.

Çinko ve B vitaminlerinden zengin yağsız et, deniz ürünleri, fındık, badem, bitki tohumları ve tam tahıl ürünlerinin tüketimi de iştahı artırır.

Sağlıklı yağlar içeren avokado, fındık ve zeytinyağı kullanın.

Günde 3 büyük ana öğün yemek yerine küçük atıştırmalıklar tüketmeye çalışın. Yanınızda açlık hissini hissettiğiniz anda hemen tüketebileceğiniz yiyecekler taşıyabilirsiniz.

Yemeklerden önce limonlu drajeler çiğnemeyi deneyin. Ekşi, tükürük salgısını artırarak iştahı uyarır.

Yemek yiyeceğiniz yeri iyi seçin, güzel bir atmosfer oluşturmaya çalışın. Yemek masasına güzel kokulu çiçeklerden oluşan bir vazo yerleşirin, hoş bir müzik ve soft bir aydınlatma seçin vb. gibi size kendinizi iyi hissettirecek yöntemler deneyin.

Yemeklere güzel kokular vermesi için tarçın veya diğer sevdiğiniz baharatları ekleyin.

Kısa süreli egzersizler yapmaya çalışın. Yemeklerden önce yürüyüş yapmak iştahınızı açmaya yarayabilir.

Kısa sürede hızlı kilo kaybına sebep olan iştahsızlık, sebepsiz kilo kaybına neden olduğunda ve bir ayda vücut ağırlığının yüzde 10’unun kaybedilmesi gibi durumlarda bir hekime danışmak çok önemlidir. İştahsızlık bazen farklı hastalıkların ilk belirtisi olabilir, bu sebeple, ihmal etmeyin.

Sıvı kontrolü

Yeterli sıvı tükettiğinizi anlamak için idrarınızı kontrol edin. Az miktarda ve koyu renk idrar, yeterli sıvı tüketmediğinizi gösterir. Temelde susama duygusu daha fazla içmeniz gerektiğinin bir belirtisidir. Yaklaşık olarak berrak bir idrarın anlamı yeterli sıvı aldığınızın göstergesidir.

Yoğun fiziksel aktivite sonrası vücut ağırlığının kontrol edilmesi de diğer bir yöntemdir.

Dikkat: Her zaman susuzluk hissediyorsanız veya idrara çok çıkıyorsanız, doktorunuza danışın. Çünkü bu belirtiler diyabetin göstergeleri olabilir. Diğer taraftan, premenstrual sendrom dışında vücutta su tutulması, böbrek ve karaciğer sorunlarının bir göstergesi de olabilir.

Eda İle Ne Konuştuk? - Sibil ÇetinkayaSempatik tavırları ve giyim tarzı ile birçok kişinin beğenisini kazanan Sibil Çetinkaya, Eda Özdemir'in bu haftaki konuğu oldu.
Astroloji
KOÇ
BOĞA
İKİZLER
YENGEÇ
ASLAN
BAŞAK
TERAZİ
AKREP
YAY
OĞLAK
SAKA (KOVA)
BALIK
Bugün

Bugün sizi daha canlı ve yaratıcı kılabilecek imkanlar var. Hayatın olumlu yönlerine daha çok bakabilirsiniz.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Bugün evde daha aktif olabilirsiniz. Ailevi konularla ilgilenmek öne çıkıyor. Yaklaşımlarınızda daha esnek ve akılcı olmaya bakın.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Bugün konuşmalar, hareket ve merak içeren konular açısından canlı olabilir. Duygularınızı daha çok anlatabilirsiniz.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Parasal konular üzerinde düşünmek gereği olabilir. Başkalarından daha çok destek bulabilirsiniz.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Bugün Ay burcunuzda ilerliyor. Ailevi işler, eve yönelik konular öne çıkmakta. Şahsi konularda daha gerçekçi olmaya bakmalısınız.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Bugün bazı fedakarlıklar gündeme gelebilir. Aceleci düşünmemekte fayda var. Gurur yaptığınız konulara özellikle dikkat etmelisiniz.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Bugün gruplar içinde olmak ve gelecek yönünde düşünmek size daha cazip gelebilir. Hayatın pozitif yönlerine bakabilirsiniz.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Siz meşgul edebilecek konular ve kararlılık gerektiren durumlar var. Dikkat çekmek zor olmayacak.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Bugün yeni fikirler ve merakınızı çekebilecek işler içindesiniz. Okuyarak ya da yazarak kendinizi daha çok geliştirebilirsiniz.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Bugün bazı endişeler ya da sizi ortaklaşa konularda zorlayan durumlar gündeme gelebilir.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Eşinizle ya da karşılıklı durumlar içinde hassasiyet yaratabilecek konular olabilir. Daha iyi bir dinleyici olmaya bakmalısınız.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Bugün sağlık, düzen ve organizasyon gerektiren konulara daha çok zaman harcayabilirsiniz. Eksik olan işleri de tamamlayabilirsiniz.Devamını Oku

Devamını Oku
Hafta Hafta Gebelik

Gebeliğinizin kaçıncı haftasındasınız?

Günün Yazıları

İlginizi Çekebilecek Diğer Haberler

Sıradaki Haber