Geri Dön

İştah kaybına karşı ne yapmalı?

İştahsızlık yeterli enerji ve besin öğelerinin vücuda alınamaması demek. Bunun sonucunda ise sinir sistemi, bağışıklık sistemi, cilt ve deri problemleri, halsizlik, yorgunluk, sindirim problemleri gibi birçok problem beraberinde gelir. Bu kişiler için yemek yemek bir işkence halini alır.

İştah kaybına karşı ne yapmalı?

İştahına engel olamayan, sürekli yemek düşünen, buzdolabını açtığında ve sevdiği yemeği gördüğünde hazine bulmuş kadar sevinenlerin yanı sıra iştahsızlık ile başı belada olanlar da var. Bu grup iştahlı gruba göre daha sınırlı olsa da aslında her ikisi de önemli problem çünkü iştahsızlık yeterli enerji ve besin öğelerinin vücuda alınamaması demek. Bunun sonucunda ise sinir sistemi, bağışıklık sistemi, cilt ve deri problemleri, halsizlik, yorgunluk, sindirim problemleri gibi birçok problem beraberinde gelir.

Dilara Koçak

bilgi@mezurasaglik.com.tr

Bu kişiler için yemek yemek bir işkence halini alır. Özellikle dışarıdan yapılan ısrarlar ile mücadele etmemek için çoğu zaman dürüst davranmayabilirler. Yemeklerin yarısını gizlice atmak veya yememiş olsa bile yeni yemek yediğini söylemek tok olduğu konusunda inandırıcı davranmak gibi davranışlarda bulunabilirler.

Peki iştah mekanizması nasıl çalışır, çok iştaha karşılık iştah kaybı nasıl oluşur hangi durumlarda iştah azalır bu soruların cevabına hep beraber bakalım.

Alkol ve sigaradan uzak durulmalı

İştah beyinde 2 merkez tarafından kontrol edilmektedir; birincisi, açlık hissi tatmin olana kadar açlığa neden olan hormonların salgılanmasını uyaran hipotalamus. İkincisi ise zihin ve duyusal fonksiyonların merkezi olan serebral kortekstir. Böylece, iştah refleksi bilinçdışı bir yanıt ve öğrenilebilir davranışlardan oluşmaktadır.

Özellikle grip, karın ağrısı, diş problemleri ve stres gibi geçici birçok rahatsızlık ve bazı durumları iştah kaybına sebep olmaktadır. Bununla birlikte, dirençli iştah kaybı, depresyon, anemi, böbrek hastalıkları, AIDS veya kanser gibi daha ciddi hastalıklar sonucu da görülebilir. Nadir olarak, özellikle C vitamini, tiamin, niasin, biotin ve çinko eksikliğinden dolayı oluşan beslenme yetersizliklerine bağlı iştah kaybı oluşabilir.

İştahın kapanması durumunda alkol ve sigaradan uzak durulmalıdır. Aşırı alkol tüketimi sadece iştahı azaltmakla kalmaz aynı zamanda beslenme yetersizliklerine sebep olur.

Aşırı miktarda kepek tüketimi çinko ve diğer minerallerin emilimini engellemektedir. Aynı zamanda yüksek lifli besinlerin tüketimi iştahı baskılayabilir çünkü kişiye tamamıyla doymuş hissi verir.

Yemeklerden önce fazla miktarda sıvı tüketilmemeye de özen gösterilmelidir.

İştah kaybı çoğu zaman hastalığa bağlı olduğu için kısa sürede kendi kendine yerine gelmektedir.

İştahınız nedensiz bir şekilde aniden azaldıysa artırmak için aşağıda bulunan önerilere göz atmanızda fayda var...

C vitamininden zengin taze meyve ve sebzeler tüketmeye özen gösterin. Tatları ve renkleri iştah açacaktır.

Çinko ve B vitaminlerinden zengin yağsız et, deniz ürünleri, fındık, badem, bitki tohumları ve tam tahıl ürünlerinin tüketimi de iştahı artırır.

Sağlıklı yağlar içeren avokado, fındık ve zeytinyağı kullanın.

Günde 3 büyük ana öğün yemek yerine küçük atıştırmalıklar tüketmeye çalışın. Yanınızda açlık hissini hissettiğiniz anda hemen tüketebileceğiniz yiyecekler taşıyabilirsiniz.

Yemeklerden önce limonlu drajeler çiğnemeyi deneyin. Ekşi, tükürük salgısını artırarak iştahı uyarır.

Yemek yiyeceğiniz yeri iyi seçin, güzel bir atmosfer oluşturmaya çalışın. Yemek masasına güzel kokulu çiçeklerden oluşan bir vazo yerleşirin, hoş bir müzik ve soft bir aydınlatma seçin vb. gibi size kendinizi iyi hissettirecek yöntemler deneyin.

Yemeklere güzel kokular vermesi için tarçın veya diğer sevdiğiniz baharatları ekleyin.

Kısa süreli egzersizler yapmaya çalışın. Yemeklerden önce yürüyüş yapmak iştahınızı açmaya yarayabilir.

Kısa sürede hızlı kilo kaybına sebep olan iştahsızlık, sebepsiz kilo kaybına neden olduğunda ve bir ayda vücut ağırlığının yüzde 10’unun kaybedilmesi gibi durumlarda bir hekime danışmak çok önemlidir. İştahsızlık bazen farklı hastalıkların ilk belirtisi olabilir, bu sebeple, ihmal etmeyin.

Sıvı kontrolü

Yeterli sıvı tükettiğinizi anlamak için idrarınızı kontrol edin. Az miktarda ve koyu renk idrar, yeterli sıvı tüketmediğinizi gösterir. Temelde susama duygusu daha fazla içmeniz gerektiğinin bir belirtisidir. Yaklaşık olarak berrak bir idrarın anlamı yeterli sıvı aldığınızın göstergesidir.

Yoğun fiziksel aktivite sonrası vücut ağırlığının kontrol edilmesi de diğer bir yöntemdir.

Dikkat: Her zaman susuzluk hissediyorsanız veya idrara çok çıkıyorsanız, doktorunuza danışın. Çünkü bu belirtiler diyabetin göstergeleri olabilir. Diğer taraftan, premenstrual sendrom dışında vücutta su tutulması, böbrek ve karaciğer sorunlarının bir göstergesi de olabilir.

Aromaterapinin faydaları nelerdir?Aromaterapi ruh sağlığına iyi geliyor mu? Ofis ortamında hangi uçucu yağlar kullanılabilir? Alerji sorunu olanlar hangi uçucu yağları kullanabilir? Aromaterapist Aslı San Bilgin aromaterapinin faydaları hakkında bilgiler verdi.
Astroloji
KOÇ
BOĞA
İKİZLER
YENGEÇ
ASLAN
BAŞAK
TERAZİ
AKREP
YAY
OĞLAK
SAKA (KOVA)
BALIK
Bugün

Gün içinde kendinizi mücadeleci hissedeceğiniz zamanlar var. Sabah saatlerinde ikili ilişkilerinizde akıcı temalar söz konusu. Keyif aldığınız konulara yönlenmek isteyebilirsiniz. Yeni ufuklara açılmak için başlangıçlar yapabilirsiniz. Akademik konular gündeminizi meşgul edebilir. İlerleyen saatlerde işlerinizde bireysel olabilirsiniz.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Gün içinde endişe içinde olduğunuz konularla uğraşabilirsiniz. İkili ilişkilerinizdeki sorumluluklarınız sizi krize sokabilir. Farkındalığınız sayesinde kolayca atlatabileceksiniz. Parasal konularınızla ilgileneceğiniz zamanlardasınız. Duygusal yönden bağlayıcı koşullar oluşabilir. Olayları akışa bırakmanız sizin için iyi olabilir.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Eşinizle ilgili konular gün içinde sizi meşgul edebilir. Gün içinde denge arayışı içinde olabilirsiniz. Yaratıcılığınızı kullanacağınız zamanlar var. Sorumlu olduğunuz konularda daha fazla fikir üretebilirsiniz. Sonuçlanmasını beklediğiniz işleriniz de gelişmeler meydana gelebilir. Kendinizi rahat ifade edebilirsiniz.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Çalışma hayatınızdaki koşullar bugün gündeminizi oluşturabilir. Sabah saatlerin de iş arkadaşlarınızla iletişim içinde olacağınız zamanlar var. İşlerinizi daha rahat ilerletebileceksiniz. Gün içinde sorumlu olduğunuz konularda daha fazla fikir ortaya koyabilirsiniz. İşlerinizi ilerletmek için sağlamlaştırmak isteyebilirsiniz. Akıcı koşullar söz konusu.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Keyifli bir gündesiniz. İkili ilişkilerinizde yaratıcılığınızı kullanabilirsiniz. Gün içinde daha fazla risk alacağınız zamanlar olabilir. Güzel şeyler için harcama yapabilirsiniz. Hobilerinize zaman ayırabilirsiniz. Kararsız adımlar atmamaya özen gösterin. Sorumlu olduğunuz konularda atılımlar içinde olabilirsiniz. Enerjiniz yüksek.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Bugün kendinizi ailevi konular içinde bulabilirsiniz. Ev hayatınızdaki değişiklikler gündeminizi etkileyebilir. Geçmişe yönelik olaylarla ilgilenmeniz gerekebilir. Sorumlu olduğunuz konularda aklınıza birden fazla fikir gelebilir. Bunları geliştirmek için heyecan duyabilirsiniz. Kendinize zaman ayırmak biraz içe dönmek iyi gelebilir.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Yakın çevrenizdeki değişiklikler gündeminizi etkileyebilir. İşlerinizde yoğun bir hareketlilik içinde olabilirsiniz. Kendinizi uğraştığınız işlerinizde var etmeye çalışacağınız bir gündesiniz. Bazı konularda temel atmak isteyebilirsiniz. Yeni sözleşmeler veya anlaşmalar gündeme gelebilir. Akıcı koşulları iyi değerlendirmeye çalışın.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Gün içinde maddi kaynaklarınızla ilgili gelişmeler dikkat çekebilir. Sabah saatlerinde bütçenizle ilgili değişikler yapmak isteyebilirsiniz. Sorumlu olduğunuz konularda akıcı koşullar söz konusu. Uğraştığınız işlere daha fazla angaje olabilirsiniz. Yeni ve farklı fikirler gündeme gelebilir. Başkalarından alacağınız destekler sizi rahatlatacaktır.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

İşlerinizde yeni başlangıçlar yapmak isteyebilirsiniz. Kişisel açıdan önem verdiğiniz konuları sağlamlaştırma isteği içinde olabilirsiniz. Gün içinde yaratıcılığınızı daha fazla göstermek isteyebilirsiniz. Duygusal anlamda kendinizi rahat hissedeceğiniz bir gündesiniz. Kendinize ve hobilerinize zaman ayırmak isteyebilirsiniz.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Gün içinde kontrol dışı olaylar yaşayabilirsiniz. Bilemediğiniz nedenlerden dolayı kontrol kaybı yaşamamaya özen gösterin. İşlerinizi sağlamlaştırmak için daha fazla çaba sarf edebilirsiniz. Bazı konularda temel atmak isteyebilirsiniz. Kendi iç dünyanıza daha fazla dönebilirsiniz. Karasız adımlar atmak sizi daha zor duruma düşürebilir.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Bugün gelecek ümitlerinizle ilgili yeni gelişmeler yaşayabilirsiniz. Hedeflerinize ulaşmak için kendinizi daha fazla ortaya koymak isteyebilirsiniz. Sosyal konular ilginizi çekebilir. Gün içinde fikirlerinizi paylaşmak için arkadaşlarınıza zaman ayırmak size iyi gelecektir. İş hayatınızda beklemediğiniz kişilerden destek alabilirsiniz.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Gün içinde sorumlu olduğunuz konularda daha fazla rahatlama içinde olabilirsiniz. İş hayatınızda daha fazla kendinizi ortaya koymak ve görünür olmak isteyeceğiniz zamanlar içindesiniz. Hedeflerinize ulaşmak için konumunuzu sağlamlaştırmak isteyebilirsiniz. Annenizle ilgili konuları ihmal etmemeye çalışın.Devamını Oku

Devamını Oku
Hafta Hafta Gebelik

Gebeliğinizin kaçıncı haftasındasınız?

Günün Yazıları

İlginizi Çekebilecek Diğer Haberler

Sıradaki Haber