Geri Dön

Pandemi döneminde bağışıklığımızı düşürmeden nasıl hızlı kilo verebiliriz?

İçinde bulunduğumuz pandemi sürecinde birçok kişinin sağlıksız beslenerek kilo aldığını söyleyen Diyetisyen Bilgen Tanyel, bu süreçte sağlıklı bir şekilde nasıl kilo verilebileceğini açıkladı.

Pandemi döneminde bağışıklığımızı düşürmeden nasıl hızlı kilo verebiliriz?

İçinde bulunduğumuz pandemi döneminde formda kalmak ve kilo kontrolü sağlamak 5 basit yöntemle mümkün.

Soğuk kış günlerini geride bırakırken ve yaza merhaba demeye hazırlanırken birçoğunuzu kilo verme telaşı çoktan aldı bile.

Mevsim değişikliğinin sebep olduğu metabolizmamızdaki yavaşlama ve maalesef ki içinde bulunduğumuz pandemi sürecinde evde kalma süresindeki artış birçoğunuzu sağlıksız atıştırmalıklara yönlendirdi.  Çikolata, cips, paketli hazır yüksek karbonhidratlı yiyecek ve içecekleri stoklayarak uzun süre evde kapalı kalma sürecini televizyon karşısında psikolojik olarak atlatma, baskılama, bastırma yollarına yönlendirdi.  Sonuç olarak psikolojik açlık devreye girerek kilo kontrolünü yitirme durumu söz konusu oldu. Hatta evde kapalı kalmayı bahane ederek rutin yaptığımız yürüyüşleri dahi minimum seviyeye düşürerek sedanter yaşamı (hareketsiz) tercih etmeye, beslenme düzensizliğine fiziksel aktivitenin de kısıtlı kaldığı bir yaşam tarzını benimsemeye sebep olurken kısa bir sürede hızlı bir şekilde kilo artışı kaçınılmaz bir gerçek oldu.

Aslında hiçbir şey bahane değil, hiçbir şey için geç de değil!

Her şey aslında günlük aldığımız ve günlük harcadığımız kalori miktarını kontrol altında tutabilmekten geçiyor.

Vücudumuzu tanıyarak günlük tolere edebileceği kalori miktarını doğru seçimlerle bilinçli bir şekilde tüketmekten geçiyor.

-Sağlıklı ve dengeli çeşitlendirilmiş besin seçimi

-Metabolizma hızımızı dengelemek

-Sedanter yani durağan yaşam tarzımıza egzersizi, fiziksel aktiviteyi eklemek

-Stresten olabildiğince uzak durmak

-Su içmeyi ihmal etmemek

Sağlıklı ve çeşitlendirilmiş besin seçimi yapmak; günlük almamız gereken kalorinin üzerine çıkmadan, vücudumuza ihtiyacı olan tüm besin ögelerini içeren gıdalarla beslenmek, besin değeri taşımayan abur cubur gıdalardan uzaklaşarak, günlük protein, karbonhidrat ve yağ dengesini tamamlayacak şeklide beslenmeli gerekirse bir beslenme uzmanından destek alınmalıdır.

Sağlıklı ve dengeli beslenmenin yanında bir o kadar önem taşıyan unsur ise metabolizma hızımızı dengeleyerek gerekirse daha da hızlandırmaya çalışmaktır.

Biz beslenme uzmanlarının sürekli karşılaştığı cümle “çok az yiyorum fakat kilo alıyorum, su içsem yarıyor” burada aklımıza gelecek en önemli birinci sorun hormonsal bir düzensizlik var mı? İkinci sorun ise metabolizmanız yavaş çalışıyor olabilir düşüncesidir.

Peki, kilo kontrolünde bu kadar önemli yere sahip metabolizma ne demektir?

Her bireyin kendine özel bir bazal metabolizma hızı vardır bazal metabolizma kısaca dinlenim halindeyken vücudumuzun harcadığı enerji miktarıdır. Nefes almamız, kalp atışımız, kan dolaşımımızın sağlanması hatta vücut sıcaklığımızın dengelenmesi ve bunun gibi birçok durumda harcanan enerjinin toplamını içerir yani biz uyurken dahi vücudumuz enerji harcamaya devam eder. Buna da günlük rutin harcadığımız enerji miktarını eklersek (fiziksel aktivite vb.) kilo kontrolü için almamız gereken enerjiyi hesaplayabiliriz. Burada önemli olan nokta metabolizma hızımızın yavaşlamasını engellemek hatta hızlandırmaya çalışmaktır.

Metabolizmamız genetik faktörler, yaş, cinsiyet, hastalık faktörleri, kullanılan ilaçlar, fiziksel aktivite bağlı olarak değişir. En önemlisi de bilinçsiz bir şeklide kişiye özel hazırlanmamış uzun süre yapılan çok düşük kalorili şok diyetler metabolizma hızımızın yavaşlamasına neden olmaktadır.

Çünkü uzun süre açlık durumunda vücudumuz kendini korumak adına bir nevi korkarak enerjiyi sağlamak için önce yağları değil, kasları kullanır.

Sonuç kas yıkımı ve yüzde yağ oranındaki artış bu da beraberinde metabolizmada bozulma hastalıklara açık ve sağlıksız bir yaşam…

Sağlıklı kilo kaybında unutulmaması gereken en önemli kuralın total kilo kaybı değil yağ kaybının olduğu asla unutulmamalıdır.

İşin uzmanından yardım almadan, bilinçsizce yapılan şok diyetlerle kilo veren bireylerde yanlış beslenmeye bağlı yüksek oranda kas kaybından dolayı, sağlığın bozulması, kan değerlerinin hızla içinden çıkılmayacak bir hal alabilmesi, yüksek kas kaybından dolayı vücutta aşırı sarkma oluşması mümkündür.

Ayrıca bağışıklık sistemimizin arttırılmasının çok önemli olduğu pandemi döneminde bu tür çok düşük kalorili şok diyetler bağışıklığımızın çökmesine vücudumuzun hastalıklara açık hale gelmesine zemin hazırlayabileceği asla unutulmamalıdır.

Kilo kontrolünde bir önemli nokta da gün içinde yaptığımız fiziksel aktiviteyi arttırmaktan geçer; fiziksel aktivitemizi arttırmak harcanan enerji miktarının artmasına ve metabolizmanın buna doğru orantıda hızlanmasına neden olurken aynı zamanda içinde bulunduğumuz pandemi döneminde bağışıklık sistemimizin güçlenmesinde en önemli koruyucu silahlardan birisi olduğu unutulmaması gerekir.

Asansör yerine işte ve evde merdiven kullanmak dahi 4-5 katı bir binada oturuyor olduğunuz var sayılırsa günlük 150-200 kalori fazladan harcamanızı sağlayacaktır.

Stresin ise kilo kontrolündeki yeri de asla atlanamaz. Kısa süreli stres hali kalp atım hızımızı arttırdığından ani korku, yaşanan panik heyecan gibi durumlar metabolizmamızın kısa süreliğine artmasına sebep olurken uzun süre stres halinde metabolizmamız yavaşlar, vücudumuz acil durum modunu alır ve acil durum sinyalleri yayılır.

Böyle bir sürece girdiğinde zor durumlar için vücut yağ depolamaya hedeflenir enerji kullanımı için kaslara saldırır. Diyete girmiş olsanız dahi kas kaybı ve yağ artışı durumu söz konusu olabilir. Aynı zamanda uzun süreli stres halinde kortizol hormonunun artmasına sebep olur ki kortizol hormonu fazlalığı ense ve karın bölgesinde yağ birikimine sebep olur. Ayrıca stres tiroit hormonunun metabolizma hızını arttırma etkisi üzerine olumsuz etki sağladığı unutulmamalıdır.

Suyun kilo kontrolü üzerindeki etkisi

Su tüketiminizi arttırmak metabolizma hızınızın yükselmesine sebep olurken aynı zamanda iştahınızı azaltarak kilo kontrolüne fayda sağlar. Ayrıca susuzluğu açlıkla karıştırmak diye bir durum söz konusudur bazen susadığımızda aç olduğumuzu düşünebilir ve yiyeceğe yönelebiliriz.

Günlük tüketmemiz gereken su miktarı kilo başı 30 ml kadardır. Kısa bir hesapla 100 kg bir bireyin günlük su tüketim miktarı 3 litre olarak hesaplanabilir.

Pandemi döneminde bağışıklığımızı düşürmeden nasıl hızlı kilo verebiliriz

Diyetisyen Bilgen Tanyel

Kendimizi nasıl geliştirebiliriz?Gelişim lideri, eğitmen ve yazar Yasemin Sungur; gelişim hakkında bilgi verdi. Sungur, kişilerin kendini nasıl geliştirebileceği hakkında püf noktalar paylaştı.

Astroloji

KOÇ
BOĞA
İKİZLER
YENGEÇ
ASLAN
BAŞAK
TERAZİ
AKREP
YAY
OĞLAK
SAKA (KOVA)
BALIK
Bugün

Düşüncelerinizde biraz daha sakin ve yapıcı olmaya bakmalısınız. Yeni şeyler keşfetmek sizi canlandıracak.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Günlük işleri düzene koymak ve belki de hızlı karar almak durumundasınız. Duygusal açıdan kendinize eziyet etmemelisiniz.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Bugün evlilikte ve karşılıklı konularda hassasiyetler var. İlişkilerinizde biraz daha mantıklı olmaya çalışmalısınız.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Zaman alabilecek işleri hızlı bir şekilde yapabilirsiniz. Ancak evde küçük kazalara ya da ihmal edilen şeylere de dikkat etmek gerekebilir.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Bugün keyif veren konulara ve aşk hayatınıza daha heyecanlı yaklaşabilirsiniz. Hayatın olumlu yönlerine açıksınız ve düşünmeden risk alabilirsiniz.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Evde biraz daha dikkatli olmalısınız. Güvenlik konuları yüzünden harekete geçebilirsiniz. Aynı zamanda toprakla ilgili işler de gündeme gelebilir.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Düşüncelerinizde tartışmacı olabilirsiniz. Bugün kardeşlerle ya da komşularla ilgili işler dikkatinizi daha çok çekebilir. Ani uyanışlar içindesiniz.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Yeteneklerinizi ortaya koyarken daha cesur ve yenilikçi olmaya bakın. Kişisel konulara daha istekli yaklaşabilirsiniz.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Bugün ani düşüncelere dikkat etmek gerek. Fiziksel açıdan riskli konulara da özen göstermelisiniz. Acele işler çıkabilir.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Bugünü sakin geçirmeye gayret gösterseniz de, bazı elde olmayan durumlar huzurunuzu kaçırabilir. Duygusal alanda etkilere açıksınız.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Yeni fikirler ve arkadaşlıklar güne enerji getirmekte. Ancak kendi duygularınızı da ihmal etmemelisiniz.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Bugün başkalarının dikkatini çekebilirsiniz. Ancak evde ve ailevi konular içinde daha sakin kalmaya bakmalısınız.Devamını Oku

Devamını Oku
Hafta Hafta Gebelik

Gebeliğinizin kaçıncı haftasındasınız?

Günün Yazıları

İlginizi Çekebilecek Diğer Haberler

Sıradaki Haber

Türkiye’nin haber yaşam platformu Milliyet Dijital yenilendi!

Uygulama ile devam et, gündemi kaçırma!

Şimdi DeğilHemen Keşfet