Sporla ilgili doğru bilinen 10 yanlış

Gelelim "Abi o hareketi yanlış yapıyorsun" dediğimiz bölüme. Spor birçoğumuzun hayatında ya var ya yok. Varsa da ciddi yanlış anlaşılan ya da akıllara yanlış kazınan bilgiler mevcut. Peki bizler sporla ilgili neleri doğru biliyoruz? Bildiğimiz doğru şeyler ne kadar yanlış? Hangimiz 'o hareketi yanlış yapıyoruz?' Gelin, hep birlikte öğrenelim.

Sporla ilgili doğru bilinen 10 yanlış

1- Yağlar kasa dönüşüyor

1- Yağlar kasa dönüşüyor

Spor yapan kişilerin en sıklıkla duyduğu sorudur bu. Yağların kasa dönüşmesi konusu. Hatta çok ileri gidip "Önceden kilolu insanların iri olmasının sebebi yağların kasa dönüşmesi" diyenler de olacaktır. Ama bu yanlış hanımlar beyler. Ne yağlar kasa dönüşür ne de kaslar yağa. Vücuttaki yağ oranı azaldığında kaslar daha belirgin hale gelir, bu durum yağların kasa dönüştüğü algısını yaratır. Tam tersi kas oranı azaldığında vücuttaki yağ oranı da artabilir, bu da kasların yağa dönüştüğü algısını yaratır. Yağlar erir kasa dönüşmez bir kenara not edelim. 

2- Kaslı kadınlar gibi olur muyum?

2- Kaslı kadınlar gibi olur muyum?

Özellikle spor yapıyorsanız ve çevrenizde çok sık spora başlamak isteyen kadın arkadaşınız varsa duyacağınız en köklü sorulardan biri. "Şimdi ben bacak inceltmek istiyorum ama eğer spor yaparsam bacaklarım kas olur öyle olsun istemiyorum" ya da "Spora başlamak istiyorum ama kaslı olmak istemiyorum o kaslı kadınlar gibi olur muyum?" gibi sorular. Bu da kesinlikle yanlış. Çünkü kas yapmak çok zor hanımlar ve o kaslı kadınlar gibi olmak için ciddi bir testesteron ihtiyacınız olabilir.  

Çünkü kadınlarda testosteron seviyesi erkeklere göre daha düşük. Bu yüzden kadınlar tam anlamıyla 'body building' antrenmanı yapsalar bile, endişe edilecek kadar kas büyümesi imkânsızdır. Kadınlık hormonu, kadın bedeninin daha esnek ve yumuşak olmasını sağlar. Televizyon ve dergilerde gördüğünüz kaslı kadınlar, doping olarak bilinen ilaçlardan tüketiyorlar haberiniz olsun.

3- Et tüketmek kas gelişimine yardımcı olur mu?

3- Et tüketmek kas gelişimine yardımcı olur mu?

Kahvaltıda 6 yumurta yiyen body'ci abilerimiz ve proteini sadece etten alan kardeşlerimizin sorduğu naçizane bir sorudur. Protein kas gelişimi için önemlidir ama tek başına et, kebap, kısacası et ürünleri tüketmek de kaslarınız için çok yararlı olmayacaktır. Önemli olan dengeli bir şekilde vücudun her türlü gıdayı alması ve spor yapmak.

4- Spor yaparsam kilo veririm

4- Spor yaparsam kilo veririm

Çevrenizde duymuşsunuzdur birçok kişiden "Spor yapıyorum ama kilo veremiyorum" diye. Kilo vermek için sadece spor yapmak değil aynı zamanda beslenmeye de önem vermek gerekir şöyle kenara köşeye yazalım.

5- Sporu bırakırsanız 2-3 hafta kas kaybınız olmaz

5- Sporu bırakırsanız 2-3 hafta kas kaybınız olmaz

Bu da tamamıyla yanlış bilinen doğrulardan biri. Ne yazık ki iki hafta da vücuttaki sporcu geçmişi bile silinmeye başlıyor. Vücudumuz bu konuda oldukça nankör. Maalesef sporu bıraktıktan sonra 1 hafta içinde kaslar zayıflamaya başlıyor. Bu yüzden düzenli spor yapmak çok önemli.

6- Ne kadar yorulursak o kadar verim alırız

6- Ne kadar yorulursak o kadar verim alırız

Bu sadece spor alanında değil bence ülkemizde, hayatımızın her köşesinde yapılan bir yanlış. Kişi her konuda kendini ne kadar hırpalarsa o kadar verim alacağını düşünüyor ama tabii ki çok yanlış. Sanılandan daha çok, çok  yorulmak egzersizin verimli olduğu anlamına gelmiyor. Yapılan araştırmalar vücudun taşıyabileceğinden daha fazla spor yapmanın kalp hastalığına neden olabileceğini söylüyor. O yüzden herkes sakin olsun ve düzenli spor yapsın.

7- Fit olmak için kardiyo antrenmanları yapılmalı

7- Fit olmak için kardiyo antrenmanları yapılmalı

Bu da yine kendini çok yormayla alakalı bilinen bir yanlış. Yapılan araştırmalar çok hızlı ve zorlayıcı tempoda yapılan kısa egzersizlerin, uzun süreli sabit tempo egzersizler kadar faydalı olabileceğini gösteriyor. En rahat spor aktiviteleri ve zorlayıcı egzersizler olarak iki grubun da kalp sağlığı açısından aynı oranda fayda gördükleri tespit edilmiş.

8- Yağları kasa çevirmek için ağırlık kaldırmalı

8- Yağları kasa çevirmek için ağırlık kaldırmalı

Bu durum da yağları kasa dönüşmesi gibi konuşulan en büyük yanlış. Ağırlık çalışarak kas yapabilirsiniz, ama kaslarınız yağ dokusunun altında alacaktır. Kasları görünür hale getirmek için yağlardan kurtulmanız gerekir. 

9- Halı sahada top oynamak yeterli

9- Halı sahada top oynamak yeterli

Bu da bey abilerimizden gelen doğru bilinen bir yanlış. Haftada bir kez (bazılarının hiç de ısınmadan) halısahada koşturmasının yeterli olduğunu öne sürüyorlar ama tamamen yanlış. Çünkü bu abilerimiz en riskli işlerden birini yapıyorlar. Gidip paraşütle atlatasalar daha az risk almış olurlar. 

Düzenli egzersiz, haftada en az 2-3 gündür. Düzenli yapılırsa, egzersizlerde kullanılan materyaller ve vücut ağırlığımızla yaptığımız hareketler, bize zarar vermez. Oysa futbolda bizden bağımsız ve kontrolümüz dışında bir top, ayrıca devamlı temas halinde bulunduğumuz bir rakibimiz vardır. Kas ve eklemler aynı zamanda hazır olmayan vücut zorlanır, çeşitli eklem sakatlanmaları, hatta ani kalp krizi bile oluşabilir.

10- Terli terli su içilmez

10- Terli terli su içilmez

Genelde küçükken annelerimizin bize söylediği söz üzerine bilinen bir yanlıştır. Ama terli terli su içilir yoksa idman boyunca susuzluktan ölürsünüz. Sadece içtiğiniz su miktarı önemli o da sizi tıkamaması için. Çünkü su ihtiyacı kişiden kişiye değişiklik gösterir ve antrenman halinde su kaybı fazlalaşır. Kaybolan suyu takviye etmek hayati önem taşır. Su kaybını önlemek için bir kerede bol miktarda su içmek yerine, kısa aralıklarla ve az miktarda su tüketmek çok daha doğru olur.

 

Fazilet.Senol@milliyet.com.tr
twitter.com/SenolFazilet
instagram.com/SenolFazilet
 

Bu makaleye ifade bırak